MARCÚS

(@marcroca)

19 d'abril de 2012
0 comentaris

CRÒNICA | Les claus del disseny als mitjans digitals, per David Sancha (2a part)

Canvis en l’arquitectura dels continguts, noves narratives, mobilitat, noves formes d’organitzar les redaccions, periodisme de dades, SEO i xarxes socials, adaptació del disseny als nous dispositius i usos i capacitat d’adaptació i innovació. Aquestes són algunes de les claus de l’exposició que va fer David Sancha en la primera sessió del 10 en Comunicació que vam inaugurar ahir. Enguany organitzem la 3a edició d’aquestes sessions de treball que, un cop al mes, celebrem amb ponents de prestigi per analitzar i debatre experiències reals i casos d’èxit. L’objectiu que ens proposem des d’Escacc és ajudar als sectors de la comunicació i les indústries culturals a adaptar-se de la millor forma possible als importants canvis que estem vivint.

David Sancha és director de projectes digitals a Cases i Associats. Per començar, ens va situar qui són i què fan a Cases i Associats. Aquesta consultora catalana de llarga tragectòria disposa de seus a Buenos Aires, Miami i Sao Paulo, a més de Barcelona, i han treballat en el disseny, tant de paper com digital, per a mitjans de tot el món, amb una especial força a Amèrica del Sud. A casa nostra, són ben conegudes les seves actuacions en mitjans com l’Avui, El Periódico, El Mundo Deportivo i l’Sport, entre altres.

L’exposició de Sancha portava per títol ‘Les claus del disseny als mitjans digitals. La cadena de valor de l’empresa periodística’. D’un món físic, on la distribució dels continguts està basat en les mol·lècules, hem passat a un món digitalitzat, on els codis binaris predominen. És en aquesta lògica que es modifica la forma de distribuir els continguts on hem de plantejar-nos el punt de partida dels nous dissenys. Així començava la ponència de David Sancha.

Un dels primers exemples pràctics a comentar va dirigir-se als menús dels mitjans digitals. És sabuda l’evolució dels menús verticals als horitzontals, però potser no ho és tant l’interès que estan prenent els submenús hortizontals amb els anomenats ‘hot topics’ o temes del moment. Amb aquesta iniciativa, el mitjà pot oferir continguts segons itneressos temàtics, obviant la classificació clàssica de la informació.

Fent una ullada més genèrica al disseny, segons Sancha la distribució de l’estructura i l’espai és el primer que cal analitzar. És important aconseguir certa flexibilitat a l’hora de distribuir els continguts, per no trobar-se limitacions amb el pas del temps. Així, Sancha va posar d’exemple el format tècnic a 12 columnes, cosa que permet jugar molt amb els espais i l’estructura dels continguts.

Un altre aspecte a tenir en compte són les fonts i la topografia. Pot semblar que no és important o que només fa un disseny més agradable o menys, però pren importància quan entren en joc diferents dispositius, ja que cal fer que el disseny escollit s’adapti bé en totes les pantalles. L’arribada de l’HTML5 – tecnologia que seguim amb interès des d’Escacc– facilitarà molt les coses en aquest sentit.

I, més. Un altre exemple que va esmentar David Sancha quant a la distribució i estructura dels continguts digitals, va ser l’anomenat ‘contingut relacional’. Entre altres casos ens va mostrar el del Guardian. El mitjà britànic posa una columna estreta a la dreta de les notícies on hi podem trobar contingut directament relacionat amb la notícia que estem llegint. Aquesta informació està triada per l’editor. També hi podem trobar contingut relacional automàtic. Tot plegat dóna profunditat als continguts i, cosa important (si pensem en la publicitat) és que ens permet augmentar el volum de pàgines vistes. Altres casos de contingut relacional els podem trobar en requadres dins del propi text o sota mateix de la notícia.

>> Segueix llegint a Escacc.cat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!