Josep Pinyol

Declaració Unilateral d'Independència

7 de maig de 2007
Sense categoria
2 comentaris

La via democràtica a la sobirania (12): Autodeterminació i República – I

Els catalans no podem defugir l’origen militar de l’Estat borbònic, diferent, per exemple de l’origen parlamentari de l’Estat britànic. El Partit Nacional Escocès ha guanyat les eleccions en el tercer cents anys després de l’Acta d’Unió entre Escòcia i Anglaterra amb el propòsit convocar un referèndum d’autodeterminació l’any 2010 i a Londres no s’ha dramatitzat el possible trencament de la Gran Bretanya. Al mateix temps hem commemorat els 300 anys de la derrota d’Almansa i la cruel aplicació del dret de conquesta per part de l’estat borbònic en el seu naixement. En canvi a l’Estat Espanyol l’aprovació d’uns Estatuts modestos per part dels Parlaments basc i català ha desencadenat una onada d’histerisme col·lectiu a l’opinió pública espanyola i als cossos burocràtics estatals. Aquesta diferent reacció evidencia que la creació de la Gran Bretanya va ser un procés voluntari, aprovat pel Parlament escocès mentre que la creació de l’Estat Espanyol borbònic va ser el resultat d’una victòria militar.

A diferència d’Escòcia, la via democràtica a la sobirania no pot ignorar que l’actual règim, tutelat militarment mitjançant el Capità General nomenat per Franco, té l’obligació legal d’aplicar la força davant qualsevol atac a la ?Unidad de España?, amb la policia i els jutges en primer terme o amb la declaració de l’Estat de Guerra en casos més greus. La Constitució postfranquista de 1978 fa impossible la celebració d’un referèndum d’autodeterminació i la proclamació unilateral de la independència per part de les nacions oprimides per Espanya. L’actual règim tampoc es pot reformar. Una reforma ?senzilla? com la que proposa Pasqual Maragall de l’article 2 per especificar les nacionalitats i les regions exigeix l’aprovació per tres cinquenes parts del Congrés i del Senat, la dissolució de les Corts i noves eleccions, que la nova cambra ratifiqui la reforma i que després aquesta s’aprovi per referèndum (art. 168 de la C.E.). Això si que es deixar el règim imposat sota l’amenaça dels Cop d’Estat dels poders fàctics ?todo atado y bien atado?.

Aquesta disposició a l’ús de la força de l’Estat Espanyol fa que el camí cap la independència passi per l’estadi previ d’un canvi de règim, per un nou 14 d’Abril, per la proclamació rupturista d’una República que reconegui en la seva Constitució el dret a l’autodeterminació. El fracàs de les reformes estatutàries a Euskadi amb la negativa al Pla Ibarretxe i l’estancament del procés de pau, a Catalunya amb la retallada de l’Estatut com ha reconegut el seu principal impulsor l’expresident Maragall i a Galiza on no ha arribat a néixer, ha deixat només dues opcions: la via de la declaració unilateral de cada una d’aquestes nacions o bé el camí multi lateral de la ruptura republicana i autodeterminacionista.

Aconseguir un canvi de règim no és fàcil ni immediat, però no és impossible, i no tenim gaires alternatives. És cert que el republicanisme espanyol ha desaparegut pràcticament del mapa polític. Però paral·lelament els moviments de població han alterat profundament els equilibris demogràfics històrics dins l’Estat Espanyol. Per això adjunto un quadre amb la distribució actual de la població segons l’Instituto Nacional de Estadística espanyol. Veurem que les nacions no espanyoles representen el 41,32 % del total dels ciutadans. I que les regions que tenen partits propis, on podria haver-hi una part de l’opinió pública favorable a una república federal suposen un altre 25 %.

El primer pas en el camí cap un nou 14 d’Abril és la creació d’un moviment alhora intel·lectual i polític a favor de la República i l’Autodeterminació, l’equivalent en els nostres dies del que va ser el ?Pacte de San Sebastián?. A diferència d’aquest pacte que va néixer en un moment de crisi profunda de la monarquia, i amb perspectives immediates de victòria, el nou moviment per la República i l’Autodeterminació hauria de tenir una perspectiva de llarg recorregut en el temps.

El nucli inicial d’aquest moviment haurien de ser lògicament els partits nacionalistes catalans, bascos i gallecs que defensen el dret a l’autodeterminació. Però hauria d’estar obert i proclamar-ho amb claredat a la incorporació de republicans espanyols autènticament federals, és a dir que reconeguin el dret a l’autodeterminació. Com ho va ser, per exemple, Salvador de Madariaga. Aquest moviment ha de repetir el que va fer la Comissió de la Dignitat en reclamar els Papers de Salamanca: en una ciutat que semblava emocionalment hostil a les nostres reivindicacions va trobar persones capaces de reconèixer els nostres drets.

Una de les grans virtuts de la via multilateral és que altera la situació estratègica. Mentre que la via unilateral a la independència uneix reaccionàriament l’opinió pública espanyola en les campanyes anticatalanes i antibasques i divideix els ciutadans d’aquestes nacions, un moviment polític i intel·lectual per la República i l’Autodeterminació pot unir a la majoria dels ciutadans catalans, bascos i gallecs, mentre que acabarà dividint l’opinió pública espanyola. Perquè posarà de manifest la il·legitimitat d’origen i de conseqüències del règim postfranquista, la seva manipulació de la història començant per la Transició i també la corrupció de la oligarquia que ha creat.

Nacions Ibèriques Població

Percentatge sobre total espanyol

Països Catalans 12.942.667 28,95%

Euskadi 2.735.558 6,18%
Galiza 2.767.524 6,19%

Total 41,32%

Regions amb partits propis

Andalucia 7.975.672 17,84 %

Aragón 1.277.471 2,86 %

Canarias 1.995.976 4,46 %

Total 25,16 %

Total Estat Espanyol 44.708.964

En propers blocs detallaré els passos per crear un moviment d’aquest tipus.

  1. Després de tants i tants esforços inútils per canviar Espanya,com a mínim fa gràcia seguir apostant per aquesta via. A mi l’èpica de la nova Espanya no em posa, ja hem rebut prou, ja en tenim prou i la única sortida és la sortida unilateral.
    Del que es tracta és d’anar forjant el consens social i el sentit de necessitat, i també els lideratges i les complicitats internacionals necessaris per anar-ho fent possible.
    La resta, esperar "el permís" d’Espanya, ja hauríem d’haver vist que és definitavament inviable per no emprar altres qualificatius.

  2. Benvolgut Josep,
    Si vols dir que Espanya, presa globalment, és molt menys democràtica i té major tendència a la crispació que el Regne Unit, tens tota la raó del món. Ara: si el que vols dir és que el Regne Unit és  "tolerant" amb les nacions oprimides, vas ben errat: el RU és una presó de pobles,  i ha exercit i exerceix  una política etnocida duríssima, tan "invisible" i efectiva com la de l’Estat francès. Només has de veure en quina llengua s’expressa l’independentisme escocès… I només fer un cop d’ull a Irlanda i a les massacres exercides per l’exèrcit britànic a Irlanda, sigui  al segle XIX o tot al  llarg del segle XX.  O  la manera com han impulsat la substitució lingüística de tots els pobles oprimits per la via de la desestructuració social. Etc., etc. El que passa al RU és que té un sistema jurídic molt diferent del romanístic. I una cultura política molt diferent de l’eurocontinental; compte!, no sempre per a bé.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!