Davant aquest règim bunkeritzat els independentistes bascos, catalans i gallecs hem seguit separadament la nostra pròpia estratègia d’enfrontament amb l’Estat Espanyol. De fet m’atreviria a dir que fins fa poc l’independentisme representava més el refús radical de l’Estat Espanyol i un posicionament ideològic que no pas un projecte polític que es considerés que es podia portar a la pràctica. Crec que ara estem avançant, encara que no sempre per la via encertada. Fins ara havíem prioritzat la lluita político-conceptual per un Estat basc, català i gallec propi i ho hem fet, sobretot, a les institucions pròpies (Ajuntaments i autonomies). I hem tingut un cert èxit tenint present de la situació de la que partiem. Però mai hem elaborat una estratègia conjunta amb un full de ruta amb els passos polítics i jurídics a seguir per aconseguir els nostres propis Estats.
Els patriotes de les nacions ibèriques ha atacat més l’Estat Espanyol en el seu conjunt que no pas el règim postfranquista. I ens hem enfrontat més als partits del règim (PSOE i PP) com a representants d’un Estat que no pas com a defensors de la monarquia instaurada per Franco. Donada la composició social de la ciutadania d’Euskadi i dels Països Catalans derivada de les immigracions del tardofranquisme aquest enfrontament directe amb Espanya ha dividit Euskadi i els Països Catalans, mentre que unia l’opinió pública espanyola al voltant del mite de la ?Unidad de España?.
La via unilateral a la proclamació de la independència catalana no passa per l’organització d’un referèndum d’autodeterminació per part d’un Govern de la Generalitat. L’Estat Espanyol el prohibiria i jutjaria el President de la Generalitat que el convoqués. Però suposant que s’arribés a realitzar la Generalitat no tindria mitjans per obligar a l’Estat Espanyol a complir la voluntat del poble. Declararia inconstitucional el resultat!.
Una via possible és la presentació de les demandes catalanes d’independència per part d’un Govern de la Generalitat i el Parlament al Comitè de Descolonització de l’ONU i l’aprovació posterior per l’Assemblea de les Nacions Unides. En aquest cas l’Estat Espanyol, com a potència colonial, es veuria obligada a organitzar el plebiscit. Però el cas del Sàhara, per exemple, ens mostra el poder dels Estats d’aparcar de manera indefinida els afers que no els interessen. D’aquesta manera el Regne Alauita no ha convocat mai el referèndum que les Nacions Unides li van manar. Les institucions europees no poden fer pràcticament res a favor de l’autodeterminació de les nacions ibèriques. Ja ens ho van dir amb molt bones paraules a Estrasburg quan hi vàrem anar amb el Tren de les Nacions, als anys 80.
Evidentment no podem renunciar a la via unilateral que té un gran avantatge: només depenem de nosaltres mateixos. Encara que no s’aconseguís l’objectiu final, el lliurament de la petició d’independència per part del President de la Generalitat al Comitè de Descolonització que té la seu a Ginebra, acompanyat per tants milers de catalans com a la final de Basilea tindria una repercussió sensacional.
Queda la via multilateral. Després del fracàs dels Estatuts (el del Parlament basc refusat pel Congreso de los Diputados, el del Principat desnaturalitzat, el del País Valencià i el de les Illes redactats pel PP i el gallec no arribat a presentar) aquesta via només pot consistir en un canvi de règim. I donada la bunkerització de la Constitució de 1978 aquest canvi de règim només pot ser la ?ruptura republicana?. Totes les nacions europees que han aconseguit un Estat propi ha estat gràcies a un canvi de règim. Estònia, Letònia, Lituània, Armènia i la resta de repúbliques de la URSS gràcies a l’enfonsament de la Unió Soviètica. Eslovènia, Croàcia, Bòsnia i ara Montenegro gràcies a la crisi del règim fundat per Tito a Iugoslàvia. Només el cas d’Eslovàquia s’escapa d’aquesta tendència gràcies a les conviccions democràtiques del president Vaclau Havel.
Com fer esclatar la crisi del règim de la monarquia postfranquista és el gran repte que tractaré en el proper post. Avanço que la via unilateral i la multilateral no són excloents.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Endavant Josep, espero ansiós la teva proposta.
Josep, excel·lent la teva sèria sobre la via democràtica a la sobirania.
Avui volia fer notar una cosa que em té indignat, contrastant el vídeo manipulador de Telemadrid i les esmenes al nou Estatut d’Aragó rebutjades al Senat espanyol, la majoria sobre el no reconeixement del català i l’aragonès com a llengües pròpies de l’Aragó. Aquí la notícia:
http://www.vilaweb.cat/www/noticia?p_idcmp=2350177
El text de les esmenes rebutjades, presentades la majoria pel grup de l’Entesa de Progrés, i també per CiU.
http://www.senado.es/legis8/publicaciones/html/textos/IIIB020B.html
Aquests "periodistes d’investigació" d’El Mundo/Telemadrid segurament no trobaran cap problema amb què les famílies de La Franja no puguin escolaritzar els seus fills en català, en aquest cas no en un territori que hagin ocupat lingüísticament, sinó en una de les zones del domini lingüístic català amb un percentatge més alt d’ús social. Ells sí que són "ciudadanos de segunda".
Catalunya ha de dir prou.