Josep M. Cervelló

llibreta de camp

16 d'octubre de 2007
Sense categoria
3 comentaris

14 morts sense nom a l’AVE

 

Ahir moria un altre treballador, del qual no s?ha dit el seu nom, a les obres del Tren d?Alta Velocitat al terme de l?Hospitalet, aixafat per la caiguda d?una biga de grans dimensions, els bombers van trigar tres hores en poder recuperar el cadáver. Les obres de l? ?AVE? ja s?han cobrat, a Catalunya,  14 morts en accidents laborals,  més la mort d?un vigilant en un robatori de cable.

La primera de les morts va ser el 17 de juliol del 2002, quan un operari de 46 anys va morir a la població de Vinaixa (les Garrigues) en caure des d’una altura de quinze metres. Al cap d’uns dies, el 29 del mateix mes, un altre treballador també va caure d’un viaducte de dotze metres d’altura a Montblanc. El 8 d’agost del mateix any moria la tercera víctima d’aquell estiu, quan a un operari de 35 anys se li va bolcar la màquina "dumper" que manipulava i li va perforar el pulmó al Catllar (Tarragonès). L’estiu fatídic es va tancar el 26 d’agost amb la mort d’un home de 48 anys en donar-se un cop amb una biga de la marquesina de l’estació de Renfe de Lleida.

De la mateixa marquesina en va caure un jove de vint anys el 6 de maig del 2003; a més, el 23 de setembre del 2004 dos accidents van provocar dues morts, una a Castellbisbal (Vallès Occidental) per un atropellament i una altra a Subirats (Alt Penedès) en quedar un operari sepultat sota una gran roca.

El 3 de setembre del 2005 un treballador de trenta anys va morir a l’Hospitalet de Llobregat a causa del fort cop que li va clavar un tub d’acer de grans dimensions en caure-li a sobre. El 15 de març del 2006 un treballador va caure des d’un desnivell de 8 metres a Santa Coloma de Cervelló (Baix Llobregat), i al cap d’un mes, el 22 d’abril, un altre operari es va electrocutar a la Jonquera, l’única víctima a les comarques gironines, ja que és on més tard han començat les obres de l’AVE. El 8 de gener de 2007 un operari va morir a l’estació de Sants mentre treballava a les obres de l’AVE. Li va caure a sobre la càrrega del camió que manipulava amb un control remot  El 29 d?agost de 2007 un altre treballador va morir aixafat per la caiguda d?una bobina de 3000 kg de cable al túnel de Martorell-Castellbisbal i altres van ser ferits.

A més de totes aquestes morts en accidents laborals, el 14 de setembre del 2006 uns lladres van matar el vigilant de les obres de Castellet i la Gornal (Alt Penedès) i es van endur quatre bobines de cable de coure.

Ahir va morir un treballador, però la noticia, de segon ordre, integrada en les incidències de les obres i del funcionament dels trens de Rodalies que queden afectats no ens fa saber ni el seu nom, és una victima més de l?interès general. No cal amoïnar-se, "Estem preocupats, molestos i incòmodes", va ser el comentari del secretari de Mobilitat, Manel Nadal, referint-se als retards del dia als trens de rodalies. "Seguim mantenint la data per a l’arribada de l’AVE a Barcelona el 21 de desembre sense cap problema", va defensar el comissari polític del Ministerio, sr.Morlán, com a conclusió.

El tren, després d?empobrir territorialment el Baix Llobregat, arriba a Barcelona deixant un rastre de sang, de diners fàcils generats per les subcontractacions amb empreses de conveniència que viuen de les presses que ho justifiquen tot, de pagar poc i d?invertir encara menys en la seguretat dels seus precaris treballadors.

A la foto, un grup de treballadors treuen un company mort al túnel de Castellbisbal el proppassat 29 d’agost.

Gent activa
23.04.2007 | 11.30
A Sense categoria
Apel.lar a Espanya
18.02.2008 | 11.10
A Sense categoria
judicis instantanis
25.10.2007 | 3.32
A Sense categoria

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. Aquí has tret tota la teva sensibilitat de sindicalista, molt bé!. Em penso que ningú coneix aquestes dades tan impactants. Ningú ha demanat explicacions? sindicats? cap pregunta al Parlament?

  2. No no importa a ningú, estant massa enfeinats pensant en si s’ensorra la Sagrada Família. En quant al Baix Llobregat, ja se sap, no és més que l’entrada de serveis a Barcelona.

  3. L’enhorabona per tractar aquest tema. Com bé sabràs, les dades sobre accidents laborals que mostren les estadístiques oficials no arriba ni a la punta de l’iceberg del total d’accidents laborals. I si parlem de com classificar els accidents (lleus i greus) l’ocultació de la realitat encara és major.
    Per tal que les dades fossin més properes a la realitat caldria el compromís de tots els agents socials implicats.
    De nou, felicitar-te per aquest article i animar-te a continuar escrivint posts d’aquest estil. Si més no donen informació que no coneixiem…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.