24 de juliol de 2008
Sense categoria
0 comentaris

El servei de Park&Ride

Publicat al bisetmanari HORA NOVA el 29 de gener de 2008

El problema de la circulació al centre de Figueres, com a altres urbs del país i del món, és un mal endèmic que sembla no trobar solució, almenys a curt termini. La iniciativa de l’aparcament dissuasori amb un servei de transport públic fins al centre, l’anomenat Park&Ride, ha tingut una baixa resposta fins al moment. Una expressió que ve de l’anglès i que vol dir aparcament i transport. Es tracta d’un aparcament, com qualsevol altre, però amb uns serveis que fan possible l’enllaç amb el nucli urbà de les ciutats.


Malgrat el poc èxit inicial del de Figueres, convé no llençar la tovallola. Altres iniciatives que semblaven impossibles han triomfat en qüestió de temps. I segurament s’ha de complementar amb altres mesures prohibitives que són d’entrada impopulars, però que acaben funcionant. Em refereixo a fets com incrementar preus de zones blaves o posar-ne de verdes, si s’escau, a ser més punitius amb l’estacionament dels vehicles, als mal aparcaments a la zona centre i perímetre… i així un llarg etcètera, que, com dic, són impopulars pels governs i usuaris. A més, el sector comercial i l’urbanisme amable, que comporta zones per a vianants lliures de fum, però també de perills per la gent més dèbil, s’ha demostrat sempre que són un bon reclam. A una escala similar a la de Figueres hi ha èxits raonablement citables, com el de la ciutat de Reus, o fins i tot, la prioritat del vianants al centre històric de Vic… casuístiques que van acompanyades sempre d’una implantació gradual, però implacable, i amb aparcaments dissuasoris al costat dels focus o centres d’atenció.
A escala més macro, en nombre d’habitants, la problemàtica i les possibles solucions també són a l’agenda dels grans governs locals. A Londres no es permet circular al centre de la ciutat, i a Barcelona, que fa un any i mig va ser actualitat per introduir a més del 60% de la vialitat pública un preu per aparcar-hi, amb les famoses zones verdes que discriminen veïns i ciutadans, molt aviat s’habilitarà un carril per només el transport públic i pels usuaris que demostrin que estan compartint cotxe.
La capacitat d’absorbir el trànsit de les ciutats és limitada i l’estructura vial del centre de Figueres tampoc se n’escapa. Darrere d’aquesta fórmula també hi ha la voluntat de millorar en sostenibilitat i fer un favor al medi ambient amb una reducció dels gasos contaminants. Més arguments que sumen per la necessitat d’un canvi d’hàbits de tots els ciutadans en l’ús del vehicle privat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!