EL LLAMP

al servei de la nació catalana

27 de març de 2008
Sense categoria
2 comentaris

ÉS D’AIXÒ QUE PARLO, ESTÚPID

«Bo
d’ajut» de l’Assemblea de Catalunya
que és testimoni
de l’entesa anticatalana

 

Treballar
de franc per Espanya

L’aliança,
ben amanida pel Concili Vaticà II, del comunisme (espanyolista
i sotmès al diktat stalinista) amb el funcionariat del
Vaticà destacat a les seues representacions papistes de
Catalunya (bisbats, parròquies, monestirs, «obres»,
etc.), ha estat i és la causa fonamental de l’actual
desgavell —eufemisme, en aquest cas, per podriment, imbecil·litat,
inconsistència, falsedat, ignorància (mòrbida),
covardia, …— de la nefasta «política»
catalana.

El mal causat a la
mentalitat catalana per aquesta «entente eurocomunista»
que després es diria, per a ser políticament correcta,
«cristians pel socialisme», és incalculable
però els resultats són ben visibles i els patim en tots
els àmbits vitals. La corrua de trepanats —de morts vivents
indotats i només amb el cerebel operatiu— a hores d’ara és
dispersa en la major part de partits, organitzacions, institucions,
entitats, mitjans de comunicació (blocs inclosos), etc.

Des de la falsedat i la
mentida no es pot construir res de res sinó desastres. A mi em
saben molt de greu i també em fan mal les desgràcies
ocasionades pels avatars històrics —degudes a les escomeses
dels nostres enemics i també a les nostres desavinences—
sofertes pels catalans en general i pels «dirigents» de
Catalunya en particular. Que en determinats moments es triés
el «mal menor», el «peix al cove» o,
senzillament, l’estricta «supervivència», no
justifica de cap de les maneres que no vulguem saber i conèixer
i que hàgim d’empassar-nos «que no es podia fer
altrament».

I tampoc no excusa les
accions menys o més encertades dels protagonistes dels fets (o
de les omissions) en cada cas, només faltaria instaurar de
bell nou el reaccionari maniqueisme que tot ho justifica. Hom té
dret d’equivocar-se, sí, però també té
dret d’encertar. I quan hom s’equivoca ho reconeix no sols de boca,
hi posa remei. Quan l’error d’uns pocs afecta al mal de molts, no
n’hi ha prou en reconèixer-ho, cal deixar el camp lliure als
qui ho pugin redreçar. I si els malvats són individus
en exercici d’un càrrec públic, que paguin la
indemnització i, quan el tort s’ho mereix, que els privin de
drets i de llibertats; si als pobres desgraciats per no res se’ls
empaita, als poderosos delinqüents o criminals se’ls hi ha de
donar més exemplar correctiu.

Això ve a tomb
no sols pel nou auto-cop d’estat dins d’Esquerra, sinó pel fet
que aquesta repetida situació en el mencionat partit és
el paradigma simptomàtic, d’ara mateix, del que us deia abans
i que afecta a tota la nostra societat. Fa quaranta anys que
arrosseguem la pedra muntanya amunt, i quan som gairebé a dalt
de tot, se’ns escapa i rodola, rodola …i cal recomençar
altre cop l’ascensió. La causa, repeteixo, és que
l’espanyolisme militant trobà en aquelles dues organitzacions
no democràtiques, d’estructura absolutista gairebé
calcada, el comunisme i l’església vaticana, l’oli per al llum
de la nostra perenne opressió.

Dedico a la vostra
reflexió, i per a conèixer unes pistes d’on ve l’actual
atzucac, l’article aclaridor signat per Marina Coll i que fou
publicat a El
Llamp
(núm. 62, 27 de novembre del 1986,
pàgines 7 i 8); analitzar els fets passats i els motius dels
seus protagonistes, és l’única vacuna apta per
sortir-nos-en del desert intel·lectual on ens han dut els
quins ens tenen el peu al coll, i evitar de tornar a caure en les
mateixes, o pitjors, errades.

 

L’ASSEMBLEA DE
CATALUNYA: 15 ANYS DE PSUCUNITARISME

Sovint s’ha volgut
comparar l’Assemblea de Catalunya (AC) amb l’element unitari del
poble de Catalunya en lluita per les seves llibertats; això és
una mentida, l’AC no va ésser més que una plataforma de
la política dels comunistes per aplicar a casa nostra el seu
«Pacto para las libertades» de Santiago Carrillo.

Catalunya mai no havia
tingut una presència comunista forta, ni als anys vint ni al
començament dels anys trenta, és amb l’inici de la
guerra de 1936-1939 que els partits Estat Català Proletari,
Partit Comunista de Catalunya, Unió Socialista de Catalunya i
la Federación Catalana del PSOE, es fusionen per crear el
PSUC. De la seva trajectòria als anys de la guerra ni hi ha
prou en pensar en l’assassinat d’Andreu Nin i la destrucció
del POUM, mètodes que el feren un partit més dins de
l’òrbita d’Stalin. La influència comunista a Catalunya
abans de l’inici de la guerra era inexistent, però després,
pel fet d’administrar els comunistes les armes que per a la defensa
de la República i de l’Autonomia de Catalunya eren enviades a
casa nostra, el seu pes i influència anà creixent (val
a dir que les armes que eren administrades pels comunistes, eren
pagades amb els diners de la República a l’URSS).

Després de la
guerra, com a conseqüència de l’aillament internacional a
què es veié sotmès el comunisme, per l’ocupació
de mitja Europa (recordeu els aixecaments d’Alemanya i Hongria per
aconseguir les mínimes llibertats) i per altra banda la
malfiança de Catalunya contra el PSUC (la gent, i molt
especialment les classes populars, recordaven la fi de la guerra i la
persecució a la gent del POUM, l’afer Comorera…), tot això
va fer que els comunistes es veiessin foragitats dels organismes
unitaris dels catalans com els comitès d’acció i unitat
antifeixista, com els de Claudi Ametlla i i els de Pous i Pagès,
que es constituïren a l’interior de Catalunya. També
foren foragitats dels organismes dels catalans a fora com el Consell
Nacional Català. El seu aillament era total, el POUM refet a
l’interior de Catalunya impulsava el Front de la Llibertat, els
independentistes catalans el Front Nacional de Catalunya… Els
comitès abans esmentats estaven integrats per ERC, Estat
Català, Unió Democràtica de Catalunya i el
recent constituït Moviment Socialista de Catalunya (integrat per
ex-militants de la Unió Socialista de Catalunya que es negaren
a continuar al PSUC i alguns ex-POUM com Josep Pallach). A cap
d’aquests organismes no hi hagué mai el PSUC, els
nacionalistes i demòcrates catalans lluitaven. i a voltes amb
les armes a la mà, contra la dictadura franquista sense
contactes amb els comunistes.

A l’entrada dels
seixanta, probablement per la influència catòlica i tot
el que representava el Concili Vaticà segon, es produí
un profund canvi en les estructures catalanes, alguns moviments
ciutadans eren influïts per comunistes, com l’escoltisme,
col·legis de jesuïtes, intel·lectuals… Varen
ésser aquestes les pressions que arribaren a fer fundar la
Comissió Coordinadora de Forces Polítiques de Catalunya
(FNC, UDC, MSC, ERC, PSUC). Per primera vegada en anys, comunistes i
cristians col·laboraven; el fet va ser claríssim, la
pretesa lluita per la unitat contra la dictadura esdevingué
una mera plataforma d’acció comunista, els nacionalistes del
Front Nacional de Catalunya que acabaven de sofrir l’escissió
del PSAN, abandonaven la universitat i el moviment estudiantil,
deixaven els militants de comarques sense direcció i caigueren
en un seguidisme, com els d’ERC, que aleshores era controlada per
Andreu i Abelló que després seria senador a Madrid pel
PSC-PSOE. Els seguidors del Pallach es dedicaven a anar a les
eleccions a «procuradores en Cortes» amb Casassas
i Barenys com a candidats, i els seguidors de Jordi Pujol anaven fent
país per comptes de fer política.

L’abandonament d’una
política catalana d’oposició als anys seixanta i
principis dels setanta va provocar que solament el PSUC, amb la seva
política d’aliances, «El Pacto por la Libertad»,
«la unión de los trabajadores y la cultura»
i la conegudíssima «huelga general pacifica»
monopolitzessin l’oposició.

Així arribem al
1969, als fets del judici de Burgos contra militants d’ETA; els
intel·lectuals catalans es reuneixen a Montserrat en Assemblea
Permanent contra les possibles penes de mort. El Guti (el doctor
Gutiérrez Díaz, ànima del PSUC a la
clandestinitat dels darrers anys de la lluita antifranquista), segons
manifestà fa pocs dies als medis de comunicació Pere
Portabella, animà a coordinar els organismes antidictadura
existents:

Taula Rodona,
l’Assemblea d’lntellectuals i la Coordinadora. El part seria l’AC, un
tinglado més de la política comunista espanyola a
Catalunya, ja que la catalanitat del PSUC s’acabava amb l’expulsió
de Joan Comorera als anys cinquanta.

L’Assemblea de
Catalunya es formà amb carlistes, els del PSAN, Comissió
Obreres i el PSOE, tothom hi era benvingut, calia estar d’acord amb
uns quatre punts dels quals, cada vegada es parlava més
d’Amnistia (reivindicació justa) i menys d’autonomia i no
diguem del dret a l’autodeterminació. D’això, ni
parlar-ne… però de coordinació amb els pobles
d’Espanya cada cop més i més, mentre que al punt quart
deia Coordinació peninsular, tot deixant de banda les Illes
Balears i la Catalunya del Nord…

El dictador morí
i els organismes d’unitat no eren suficient i així el PSUC
matà la Coordinadora i formaren el Consell de Forces
Polítiques de Catalunya (UDC, CDC, Reagrupament del Pallach,
Carlins, ERC, Trias-Fargas, CSC del Reventós, PSAN i PSUC).

L’AC, de la mà
del seu secretariat permanent format per Pere Portabella (el company
del PSUC mai amb el carnet, però sempre fent-li la seva
política), Vicenç Ligüerres (dels socialistes del
Reventós que després es faria del PSUC), substituït
més endavant per Salvador Corominas (també socialista
del Reventós), mai es va fer cap intent de portar una política
independent d’oposició catalana per la consecució de
les llibertats i el darrer l’«inefable» Miquel Sellarés,
més preocupat en dir cada cinc minuts «companys,
companys» i afalagar el PSUC que de fer servei al pujolisme,
moviment polític al qual està vinculat.

La subordinació
dels Ligüerre, Corominas i Sellarès al dictat del
Portabella-PSUC, és una de les coses que potser, com tantes
altres i misteris que hi ha sobre l’AC, algun dia sabrem. Cal doncs,
incitar els joves historiadors que ens aclareixin què hi
passà, i perquè durant tants anys la política
unitària d’oposició al franquisme va ésser una
mera plataforma dels comunistes espanyols del PSUC i no un instrument
de lluita per la llibertat i independència de Catalunya.

Marina
Coll

 

  1. Amic Enric:

    Primerament haig d’agrair-te els teus posts, els teus escrits, que
    em resulten molt estimulants tan perquè van plens d’informació espigolada intel·ligentment com de judicis
    defensats amb passió des de posicions personals que en gran part comparteixo.
    Tant mateix és evident, i també ben normal, que tenim a vegades opinions molt i
    molt diferents com és el caas d’avui, i sovint matisadament diferents. Les meves opinions en contrast
    no venen avalades per massa informació original ni per anys de profundes
    reflexions i debats, i tampoc per una especial autoritat guanyada a pols per
    una fulla de serveis tan noble com la teva. Pot ser doncs m’equivoco i em dono
    massa importància, però des de la meva modèstia diria que aquest post
    volgudament “especialment provocatiu” és la teva resposta al meu comentari
    sobre les teves reflexions arrel de la presència de l’ex-ministre franquista
    Martín Villa a l’enterrament de l’Abat de Montserrat Cassià Just. Tant si és
    així com si no, en aquest cas, com ja ha passat en algun altre, t’estic doncs
    doblement agraït per l’atenció especial que em dispenses. 

    I a més avui tinc
    d’afegir-hi encara un altre agraiment ja que gràcies al teu post immediat anterior
    sobre l’homenatge a Carles M. Espinalt, ahir a la nit vaig esplaiar-me amb tot
    de gent que seguint aquella frase genial del vigorós creador de la
    psico-estètica segons la qual “el mirall i no el gos és el millor amic de
    l’home”, em van proporcionar l’espill d’un estany ple de moltes de les llums
    i dels cels i terres que m’alegren el cor i l’ànima.

    Des d’aquests reconeixements passo a defensar
    els meus postulats que en cap moment, sinó tot el contrari, s’inclinen per la
    covarda prudència del pretendre que no s’hagi de saber i conèixer amb tota
    profunditat les coses importants que tant i tant ens afecten, ens han afectat i
    encara ens afectaran. El meu punt de vista diferent es refereix als judicis que
    de totes aquestes informacions n’hem d’extreure, i el rigor que hi hem
    d’aplicar. El nostre judici no ha de voler ser imparcial, ni fer-ho veure que
    ho és, tot sabent que mai ho és ni ho pot ser en alló que afecta el nostre ser
    i la nostre identitat. Es tracta d’un judici polític i per tant, seguint els
    clàssics, no solament la intenció jutjarà les nostres accions i per tant també
    els nostres públics judicis, sinó que aquests judicis s’han de referir a uns o
    altres fins i propòsits, sense oblidar que sempre la fortuna manté el seu poder
    sobre les accions humanes.

    L’habilitat dels espanyols podria tenir per
    divisa el teu títol lleugerament retocat: “Ens fan treballar de franc per Espanya”. És un objectiu
    que els enorgulleix i cohessiona als espanyols, malgrat ser innoble i repugnant, que els denigra
    col·lectivament en la mesura que ens consideren a nosaltres el seu ramat
    malgrat que som gent i poble i no bèsties ni criminals. Però com molt bé remarcà Batista i Roca, del qual ahir al vespre s’en feu també remembrança, és l’objectiu que
    els ha forjat la seva nacionalitat expansiva i dominant, el seu sentit d’Estat
    autoritari, el seu esperit aràcnic -afegeixo jo- que tantes avantatges materials els dona. És
    però un sarcasme retreure a ningú el fet de ser vícitimes de les habilitats
    innobles dels espanyols, (un dia hauriem de parlar de l’habilitat espanyola de
    fer treballar de franc per a Espanya als europeus sense el terror, ni la
    repressió, ni l’exèrcit que són la darrera raó en el nostre cas). I tant mateix
    dels teus judicis se’n deriva la conclusió segons la qual en realitat en la formació i en
    el desplegament de les accions per part de l’”Assemblea de Catalunya” hi hagué
    una conxorxa en contra nostra, una “entesa anticatalana” ens dius aportant un testimoni la
    valoració del qual que jo faria des de la meva estupidesa involuntària és nula
    i per tant se m’escapa l’abast de la teva valoració com a testimoni de càrrec
    decisiu. És a dir, segons judiques l'”Assamblea de Catalunya” en realitat no aglutinar totes les forces antifranquistes catalanes sinó que en realitat el seu objectiu no era altra que trair i desarticular els moviments d’alliberament nacional, pel que es tractà d’una gran traició nacional de tots els qui
    lideraren l’oposició antifranquista que desembocà en la transició democràtica
    encara en curs, traició en la qual no fou decisiva l’habilitat espanyola per aprofitar en benefici
    propi les nobles intencions i la prudència d’aquells dirigents democràtics, des
    de la seva posició de preeminència política, policíaca i militar.

    Sincerament,
    penso que és un judici profundament injust i erroni, tot i compartir el desig de justícia que et fa jutjar-los amb tan de rigor.

    Una cosa per a mi molt diferent, a pilota passada, és
    jutjar si no mancà determinació, audàcia i fermesa en els objectius polítics
    més ambiciosos d’aquells líders que desseguida oblidaren la justícia de la
    reivindicació de la nostra autodeterminació, posició que si bé hagués comportat
    ben segur moltes més violències i una gran divisió social a Catalunya, -probablement gent com tu i jo hi haguessim perdut la vida-, a la fi hauria forjat una base democràtica
    més sòlida que la inestabilitat de la “permanent i pendular transició
    democràtica espanyola”  característica
    de la monarquia borbònica que a més ens manté dins els nostres particulars camps d’extermini. De fet estic segur que en el balanç de la valoració d’aquells líders certament hi
    pesà moltíssim el fet que en aquell moment qui tenia capacitat de mobilització
    era principalment el PSUC, (la nostra era minvada perquè no en saberem prou i les actuacions genocides espanyoles aobtingueren els seus fruits destructius), i
    amb tot l’eurocomunisme que es vulga, segur que el PSUC fou un llast en l’ajuda
    dels EEUU i l’Europa democràtica, que ben segur pressionaren per evitar un
    règim comunista que per altra banda tampoc hagués tingut el suport suficient i
    decidit per part de la URSS, circumstàncies que un cop més afavoriren
    l’habilitat espanyola de perpetuar el seu lema perquè treballem de franc per a
    ells, tots, tan els que somniavem ja amb la plena llibertat nacional llavors, com els agents colonitzadors que ens enviaren i que avui, no sense clars i obscurs encara, hem tingut l’encert d’incorporar a la nostra nació, cosa del tot impossible si tota la cúpula dirigent catalana fos una quadrilla de traidors i incompetents com tu els judiques.

    En definitiva és cert que l’ensenyança de tot
    plegat és que ens cal més ambició, més confiança en les nostres capacitats
    nacionals, més determini per defensar la nostra superior causa, però no és
    menys cert que si estem on som, la imatge de l’ampolla mig buida i mig plena,
    és gràcies a una gent que amb errors i vacilacions, però també amb fidelitat i
    abnegació, recompongué l’ampolla rompuda amb els errors de la guerra i amb la derrota, i arrencà llibertats limitades i migrades que han permès que s’ompli l’ampolla renescuda fins a la
    meitat. Ara per omplir-ne la part de plenitud que ens falta no podem ser
    injustos, i inclusivament al meu entendre no podem deixar d’utilitzar com tots
    els altres pobles de la terra la necessitat de mites que el poble modela segons
    les seves necessitats i els seus objectius en cada moment, mites que enaltiran petits gestos i oblidaran moltes misèries. Pot ser és aquesta darrera,
    la tasca de forjar nous mites que ens ajudin a trencar els filats del camp d’extermini, la que ara ens cal per omplir d’il·lusió i esperança els nostres cors, o
    al menys ens cal tant com l’anàlisi dels errors comesos per extreure’n les
    conclusions que ens alliberin de la condemna de Sísif, que és en realitat el somni aràcnic
    dels espanyols.

    Per acabar, cordialment dir-te que en la meva opinió per fer una anàlisi aguda i útil com les que fas no cal excedir-se en l’àcid. No cal ser corrossiu sinó decapant, i saber quan estem fent una anàlisi rigorosa i quan estem forjant un mite. Deixem cada cosa al seu lloc que cada una de les eines ens són molt necessàries i ens convindira que ambdós discurs fossin avui moderns i per tant fossin harmònics.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!