En el llibre El teló, Kundera s’interroga sobre diversos aspectes relacionats amb aquesta realitat. Parla, per exemple, del provincialisme del grans i dels provincialisme dels petits. A la fi, convergeixen en situacions semblants però per camins diferents.
Hi ha moltes reflexions en aquesta direcció. En un moment determinat es pregunta com és que al segle XIX els seus compatriotes varen triar entre crear la cultura txeca naixent o unir-se a una gran cultura, en aquest cas l’alemanya, la primera opció. “¿En què consistia la màgia de la seducció patriòtica? —es pregunta l’escriptor— ¿Era l’encant del viatge al desconegut? ¿L’enyorança d’un gran passat desaparegut? ¿Una noble generositat que preferia el feble al poderós? ¿O bé era el plaer de pertànyer a una colla d’amics àvids de crear un món nou ex nihilo?” I si bé no sap contestar-les, descriu com un malson la possibilitat d’annexió cultural que va suposar la invasió russa el 1968. “Des de llavors sé —escriu Kundera— el que cap francès, cap americà no pot saber; sé què és per a un home viure la mort de la seva nació”. Perquè, sens dubte, un dels trets decisius de les nacions xicotetes és la incertesa de la seua existència. I d’això s’extrau un bon rendiment líric i narratiu, però sovint no hi ha una exportació mundial: el provincialisme de les grans nacions és devastador.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!
Dona gust, de quan en quan, sentir-te tan refletit. Com bé dius cal una sensibilitat de petit i/o amenaçat per entendre com ho vivim els pobles minoritzats. I exclamar-te de com poden ser tan cecs els qui s’instal·len en una identitat prepotent, fins al punt de no veure com s’estufen de tant de “nacionalisme excloen” sota la careta d’universalisme.
Fa ganes de llegir!