Emigdi Subirats i Sebastià

Lletres ebrenques

24 de gener de 2008
0 comentaris

Dissabte 26 de gener: exposició de l’obra de Francesc Llop i Marqués

 

 Francesc Llop i Marqués (Campredó 1873-Barcelona 1970) ha estat el campredonenc més universal. Es dedicà tota la vida al foment de l’art, en diferents facetes com a pintor, enquadernador i restaurador. Va viure envoltat de grans artistes i literats, la qual cosa li va permetre mantenir un prestigi entre la intel.lectualitat catalana del seu temps, en qualitat de notable paisatgista i de retratista de Catalunya (La Roca del Vallès, Montblanc, Garraf, Sant Pere de Vilamajor, Premià de Dalt, etc). Des de xicotet ja demostrava sensibilitat per l’art, ell mateix confessà que solia empastifar les parets de casa amb ninots i feia figures de fang. Quan tenia quinze anys, la seua família es va traslladar a la ciutat de Barcelona, després que havia cursat els estudis primaris a l’Aldea. Els guiava la recerca d’unes millors condicions laborals, donada la precària situació en què es vivia al camp campredonenc, en un moment en què bona part de la població sofria la malaltia de les tercianes o quartanes, a causa principalment dels mals dregatges de les aigües. Al cap i casal es va fer soci de l’Ateneu Obrer Artístic, per a posteriorment endegar els seus estudis a Llotja, on va ser un deixeble avantatjat del professor Nicanor Vàzquez (excel·lent litògraf, paisatgista i dibuixant), que el va influenciar notablement en la carrera a seguir. La natura  esdevindria la seua gran mestra, que superaria amb escreix la influència academicista. El 1901, va emprendre l’aventura mexicana, on començà a tractar temes que serien com una constant irrenunciable en la seua obra, la figura i el paisatge. A més de pintar, va col·laborar amb algunes prestigioses revistes de caire artístic i també amb la decoració d’unes quantes esglésies, alhora que va aprendre la laboriosa feina de restaurador, ofici que li va permetre guanyar-se la vida durant molts anys. Després d’una curta tornada als Països Catalans, va triar París com a font d’inspiració. Allí va contraure una bona amistat amb un altre prestigiós artista, l’Hermenegild Anglada i Camarasa, especialitzat en paisatgisme i folklore valencià i gitano.  La prestigiosa tertúlia de "Els Quatre Gats", que reunia la flor i nata de la intel·lectualitat catalana, i l’Associació humorística  "L’Arca de Noé", que aplegava una sèrie de personatges prou coneguts a la ciutat que portaven cognoms d’animal, de la qual n’era el degà quan li arribà l’hora del traspàs, varen marcar profundament la seva carrera, tal com ens explica l’escriptor i crític d’art Joan Basté, autor d’un acurat estudi que ha quedat recollit en un llibre de valor incalculable per a la cultura campredonenca: "El pintor Francesc Llop i Marqués (1873-1970), vida, obra i època". Es tracta d’una detallada monografia artística sobre la figura de l’artista campredonenc, el qual va formar-se  en un període  molt mogut quant a corrents artístics, així com decisiu per al cicle socio-polític de la nació catalana, tot i que en Francesc Llop es va mantenir bastant al marge dels diversos moviments pictòrics i dels plantejaments ideològics que varen combulsionar fortament les primeres dècades del segle XX.  Va establir una fructífera amistat amb el prolífic dramaturg i pintor Santiago Rusiñol, el qual l’ajudà a obrir-se camí i consolidar-se professionalment. També l’uniren estrets llaços d’amistat amb el mestre escultòric ampostí, Innocenci Soriano Montagut, el qual s’encarregà d’organitzar l’emotiu homenatge celebrat a Tortosa l’any 1963, amb motiu del seu norantè aniversari.  Durant la seua trajectòria artística, s’especialitzà en el conreu de la figura humana, del nu especialment, i el paisatge. El seu domini en aquest darrer camp, féu que el Reial Círcol Artístic li atorgui  el 1921, una Medalla d’Or per la seva aportació al concurs de "Paisatges Catalans". Durant els anys 1920-30 va gaudir de nombrosíssimes exposicions, donat l’esperit artístic que es vivia a la capital catalana, principalment amb motiu de l’Exposició Universal celebrada l’any 1929, en la qual va aconseguir un Diploma de primera classe pel seu oli "El Llobregat". Va guanyar diverses medalles d’honor en els nombrosos concursos i exposicions de Belles Arts en què participà durant la seva dilatada vida artística, de les quals cal destacar el seu oli "Plaça de Palau", guanyador d’un Diploma en la famosa exposició "Barcelona vista pels seus artistes". Cal fer també esment del seu pas fugicer per diversos indrets com el Círcol Artístic, i les repúbliques artístiques com "El Paular" i "Rascafría", on va arribar quan tenia quaranta cinc anys, com a viva mostra del seu intensíssim bagatge cultural.  El Museu d’Art Modern de Barcelona va adquirir dos dels seus quadres més emblemàtics "Fred a Farena" i "Les Albes", mentre que la resta de la seva extensa obra està escampada en nombroses col·leccions d’arreu de Catalunya. Va fer diverses visites a les nostres terres, durant les quals també va rebre diversos homenatges per part del Cercle Artístic de Tortosa, el qual va adquirir unes quantes obres seves. A Campredó també s’han realitzat dues exposicions durant els anys 1988 i 1995, així com una altra va servir com a nucli central de la celebració de la  Diada de Campredó, que tingué lloc en l’imponent marc renaixentista dels Reials Col.legis de Tortosa, el setembre del 2000. Una de les  exposicions més destacables de la seua carrera, se celebrà a la sala "Gamma" de Tortosa, on presentà un lot de paisatges i teles. No es tractava d’una exposició ordenada cronològicament, amb èpoques i estils ben definits, sinó que era una  panoràmica precisa i justa del valor artístic d’una obra realitzada al llarg de més de setanta anys. El crític Gonzàlez Giner deixà palesa la seua admiració pel pintor campredonenc: 
El veiem en unes obres recórrer camins d’esplendor cromàtica amb superfícies armoniosament pintades, recordar en altres el realisme courbetià quant al matisat color i l’ajustat dibuix, aprofitar de l’impressionisme els seus descobriments en llum i atmosferes o aproximar-se al joc dels millors paisatgistes; però tot allò dins del respecte a la natura d’una claredat de concepte i tècnica en el pensar i en la realització del quadre. L’estudi cuidadós de la llum, servit per un color adequat, el porta a donar-nos amb una aconseguidíssima autenticitat cada moment de la vida del paisatge: alegre vigor primaveral de la vegetació, angoixosa  il·luminació de l’estiu, or i boires de tardor i aquesta claredat entenedora, envoltada en fredes lluminositats, del cor de l’hivern. Amb paisatges d’entonacions clares, on objectes i figures oferien un dibuix molt ferm i el color cercava sempre agradables harmonies, amb valoracions molt estudiades i ben resoltes de la llum. 
 El periodista i crític d’art Joan Francesc Bosch, que amb els seus catorze volums d’El año artístico (1940-1954), va deixar constància de totes les manifestacions que en aquest camp es varen celebrar al cap i casal, quan s’ocupà de la temporada 1945-46, explicità la seva finor paisatgística:
El paisajismo de Francisco Llop, ya en grado de madurez, es de limpio linaje. Se impone por si mismo merced a la justeza casi matemática que da su autor a los elementos que intervienen en cada tela, según sean luz y el aire en presencia cuando la captación se verifique; a la perfecta ordenación de los valores cromáticos y al carácter de sugestiva simplicidad no exenta de finas modulacions que el pintor imprime a cuanto realiza en el espacio iluminado, sin perjuicio de escuela ni afinidad con postulados que no respondan a su temperamento – manera personal de ver, de sentir, de narrar, a su intención y a su loable sinceridad.Obra ligada a la tradición paisajista remozada con lo que de modernidad se descubre, por efecto del cultivo, en nuestro agro, la de Llop encuentra en la profusa raigambre renovadora de vitalidad, la razón de permanencia e inextinguible frescor que hace la verdaderamente estimable. Pintura sana y limpia de afeites y artificio,  es de las que perduran por su inagotable arteria de vida. No obstante, el paisajista pone a prueba sus nada comunes facultades pictóricas enfrentándose acon el modelo humano vivo, y lleva a feliz resultado un retrato femenino merecedor de los elogios más efusivos.
En la seua època de maduresa, dóna mostres d’alta professionalitat, amb paisatges molt ben elaborats, tot i que es continua interessant pels mateixos temes de la seva pintura jove, els núvols, la llum canviant, els cels, i sobretot el color. Com si encara no s’hagués pogut desfer del seu impressionisme inicial, encara intenta trobar la presència de la realitat que ens envolta, no en les formes estrictes, sinó en l’especial volum que les formes adquireixen segons siguin immerses en una o en una altra atmosfera. En aquest sentit, són reveladors els títols de les seves teles, amb enunciats tan suggeridors com "Contrallum", "Núvols de Tempesta", "Dia gris", "Dia de boira", "Hivern". Va morir el 2 d’agost de 1970, quasi centenari. La viva definició de la seva persona  seria que va ser un personatge intel.ligent i intrigant, que va  portar una vida dedicada a l’art i al conreu de grans amistats i realitzà una obra extensa i de qualitat. El 1973, se li va fer un emotiu homenatge pòstum per part del Reial Círcol Artístic de Barcelona, que l’havia nomenat soci de mèrit,  en virtut del centenari del seu naixement. L’exposició monogràfica, amb més de seixanta obres, va suposar la millor manera possible de recordar la seua personalitat. La seua llarga vida li va permetre  assistir a autèntiques revolucions estètiques i canvis de conceptes artístics, sense que ell s’hi sentís identificat. La seva obra demostra uns ideals uniformes, atès que és un artista que sempre es mantingué fidel a un determinat concepte de la pintura, ni Mèxic ni París no li varen alterar el seu concepte de l’art, quan justament era una època d’esclat cubista i tot el que aquest corrent va comportar pel que respecta a la concepció tradicional de l’art.   Campredó l’ha homenatjat amb la creació de la secció cultural "Amics d’en Francesc Llop i Marqués", amb la intenció d’aprofundir en l’estudi de la seva obra i dotar al poble d’un Fons d’Art. Llop va retratar tot el que l’envoltava, amb una clara tendència a captar la lluminositat i a interpretar la perspectiva que el camp li oferia. La història de l’art el cataloga dins del capítol "Paisatgistes catalans", i destaca el seu paper com a membre de l’Agrupació d’Aquarel·listes de Catalunya, atès que ell va pintar el nostre país, els seus indrets més diversos, la platja i la muntanya.


Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!