El bloc d'Ernest Benach

La força de la unitat. L'esperit de la renovació.

30 d'octubre de 2008
Sense categoria
4 comentaris

La Campanya 2.0 d?Obama

Ahir a la nit, la majoria de les grans cadenes de televisió dels Estats Units van emetre un documental de propaganda de la campanya electoral de Barack Obama. La seva estratègia electoral l’ha portat a col·locar en horari de màxima audiència un vídeo de mitja hora en què, assumint totalment un rol presidencial, s’adreça directament als indecisos i als milions de ciutadans que no segueixen el dia a dia de la seva batalla política per arribar a ser president dels Estats Units, però que sí que veuen la televisió. Obama, amb aquest producte, acaba comunicant-se amb gairebé tot el públic objectiu que el pot fer arribar fins a la Casa Blanca. Quan falten sis dies per a les eleccions nord-americanes, les enquestes diuen que el candidat Obama manté l’avantatge com a favorit sobre el republicà John McCain. I sens dubte que la qualitat de la seva campanya hi té molt a veure.

La campanya d’Obama i la seva estratègia política i comunicativa ja és objecte d’estudi a les universitats i als postgraus i màsters sobre màrqueting i comunicació política. Pel que té d’innovadora, de creativa i d’arriscada, i per la seva voluntat d’aconseguir la implicació activa en política dels ciutadans. Des del Yes We Can (un producte estèticament, emocionalment i comunicativament gairebé perfecte) amb què va deixar mig món astorat i que va córrer per la xarxa com la pólvora, fins a l’ús intensiu de la publicitat a la xarxa (i també de la publicitat viral), la promoció convençuda de la cibermilitància i el ciberactivisme a través de les xarxes socials i les eines de comunicació i vídeo en línia. Es tracta, al cap i a la fi, d’utilitzar de manera intel·ligent tots els recursos que ens ofereixen les noves tecnologies.

Si per alguna cosa serà recordada la campanya de Barack Obama serà per haver estat la primera 2.0 de veritat (fonamentada en una comunicació real i constant entre el candidat i els electors); la primera a haver usat les noves plataformes de poder creades a la xarxa; la primera a haver tingut una veritable estratègia a Internet. Obama és el candidat d’Internet.

Ahir, a «La Contra» de La Vanguardia, la consellera demòcrata d’Obama Carol Darr feia una anàlisi ben afinada: «Internet ha permès als ciutadans saltar-se els intermediaris i decidir amb els seus diners, amb milers de petites donacions, qui volen que sigui el seu candidat. I li asseguro que Obama sense Internet no hauria arribat fins aquí».   

El seu missatge de canvi i esperança ha estat transmès a través del seu bloc, dels mitjans de comunicació digitals, d’sms, d’un canal de televisió i Youtube propi i d’un perfil de Twitter i un de Facebook, entre altres. Ell i el seu equip de campanya han apostat per les xarxes socials digitals, no com un mitjà complementari sinó com l’ADN d’una nova cultura política.

  1. Hola Ernest,

    Genial el post! Aquestes han sigut les primeres eleccions realment mediàtiques i en les que Internet ha jugat un rol diferencial…

    Obama ha sigut clarament qui millor ha jugat la partida… primer amb la seva estratègia Long Tail de recpatació de fons que li va permetre derrocar a Hillary i els seus “super-potentats” amics i després amb l’ús que ha fet del mitjà per arribar a tots els racons no tant sols d’USA, sino del mòn…

    Ha aconsseguit explotar una de les grans virtuts del mitjà: LES EXTERNALITATS DE XARXA… i fer que aquest treballés per ell… sincerament serà un cas d’estudi en Universitats i sinó ho tindria que ser 🙂

    Potser t’interessaren aquests dos post sobre el tema que vaig escriure en el meu bloc (sorry… està en castellà… m’expresso millor :()…

    Obama y las redes sociales: http://cerkdti.blogspot.com/2008/10/obama-y-las-redes-sociales.html

     Show Business: http://cerkdti.blogspot.com/2008/10/show-business.htm

    En fi… un cas genial de MKT SOCIAL! en aquest cas aplicat a la política

    Creus que algun dia experimentarem això a Catalunya, Espanya, Europa??

  2. Cada mitjà d’nformació té el seu propi filtre en funció dels interessos del seu propietari.
    Internet i els blocs poden transmetre una gran quantitat de informacions directes i diverses. Es pot triar i, fins i tot, opinar.

  3. Qui és Rahm Israel Emanuel?

    Els qui seguiu la política aquests dies constestareu que és el Cap de gabinet del president Obama, i l’home fort de l’administració Clinton… però, el que no ha dit massa la premsa espanyola és que Rahm Emanuel és jueu observant (el aquí en diem jueu ortodoxe) membre de la comunitat jueva de Xicago, parla perfectament hebreu i a més és fill del Dr. Benjamin M. Emanuel nascut a Ierushalaim, a la llavors Palestina Britànica, i que va lluitar per la independència d’Israel des de l’Etzel (l’Irgun). La seva mare és Martha Smulevitz, especialista radiòloga i gran defensora dels drets civils. És més, el mateix Rahm Emanuel que ara té 48 anys, va servir com a voluntari civil el 1991 a Israel durant la Guerra del Golf. El seu principal valor és que és un excepcional estadista i “fundraiser” de les campanyes demòcrates.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!