La veritable primavera àrab (2a part)

 Món àrab islam islàmic musulmans Pròxim Orient golf Pèrsic Líban Beirut alcorà sunnites xiïtes música Mashrou Leila Fasateen Shankaboot

Un grup de productors libanesos va decidir que havia de fer una sèrie dirigida a un públic jove, que tractés els temes que interessen els joves àrabs i que parlés el seu mateix llenguatge. Això amb l’objectiu de despertar el seu interès per qüestions socials i la seva creativitat artística. Es van posar en contacte amb la BBC, que els va assessorar en el desenvolupament del concepte i el guió.

El resultat d’aquesta col·laboració va ser Xankabut (en anglès Shankaboot), la primera sèrie àrab concebuda per a ser vista a Internet. Cada capítol només dura 5 minuts perquè els seus autors volien els joves la puguessin seguir des de qualsevol dispositiu mòbil i en qualsevol moment.

En paral·lel, el web de la sèrie va obrir un fòrum perquè els joves àrabs hi diguessin la seva, i va organitzar tallers per a joves realitzadors que van filmar amb telèfons mòbils diversos documentals que tractaven els temes apareguts a la sèrie. Un dels quals va arribar a ser projectat al Festival de Drets Humans de Líban.


Voleu rebre al vostre mail els articles d’Interpretant el món àrab i l’islam?

Introduïu el vostre correu electrònic en la pàgina de subscripció.


És a dir, Shankaboot és una xarxa de debat i creativitat aixecada al voltant d’una sèrie de cinc temporades que ens mostra a través dels ulls d’un noi de 15 anys el Líban més popular i menys glamurós. El protagonista és un jove missatger que ens transporta en la seva moto per tot un seguit d’aventures que les televisions no tenen el coratge de mostrar: l’atur, les drogues, les seqüeles de la guerra, el racisme, l’amiguisme i la corrupció política, l’esnobisme dels pijos de Beirut, la violència als carrers, o la divisió de les famílies a causa de l’emigració.

VO àrab (subtítols en anglès)

VO àrab (subtítols en francès)

Shankaboot és una iniciativa i una sèrie excel·lents, sense precedent al món àrab i bona part de l’estranger, que ha estat guardonada amb diversos premis internacionals, el més destacat dels quals ha estat un Emmy. És una sèrie revolucionària, d’un realisme contundent i amb una acció trepidant.

Però encara que ens diguin que ha estat seguida arreu del món àrab, els productes com Shankaboot tenen una incidència a nivell social molt limitada. De fet, només ha atret l’atenció dels joves àrabs que ja eren actius i compromesos abans de l’emissió de la sèrie. D’aquells que, sense haver-la vist ja saben que el progrés no cau del cel i que el primer pas per a canviar el destí d’una nació passa per adoptar una nova manera de pensar i de fer de les persones, de cadascú de nosaltres.

A l’estela de l’èxit de Shankaboot han aparegut altres projectes similars, sorgits a partir del treball d’alguns dels creadors de la sèrie del jove missatger. Primer va ser Beirut, I love you. Una sèrie sobre la vida de cinc joves libanesos produïda per la televisió LBC que, per cert, comença amb la cançó Raksit Leila de Maixruu Leila.

VO àrab (subtítols en anglès) el capítol 1 ja no es pot veure en línia 

Un productor i un dels coautors de Shankaboot van sumar-se a l’equip de Beirut, I love you per encetar un tercer projecte: sèrie web Fasatín (en anglès Fasateen) que, a través de capítols que no arriben als deu minuts, fa un retrat de la vida de tres dones d’uns trenta anys que viuen situacions d’allò més comunes. Aquest projecte ha mostrat sense complexes als espectadors temes incòmodes que tothom coneix o pateix, però que tothom amaga.

L’objectiu final de la sèrie és trencar estereotips i fer caure els petits murs de la por i la vergonya que, de vegades, retenen els pobles en espais petits que no els permeten créixer i desenvolupar-se.

Amb tot, els autors de la sèrie reconeixen que no hi han mostrat tot allò que volien perquè la sèrie l’ha finançada Yahoo, una gran multinacional amb molts clients al Pròxim Orient. Potser per això l’aire trencador i provocador del concepte de la sèrie queda una mica difós amb la indeterminació del clímax i la poca contundència dels finals dels capítols: cada capítol de la sèrie té tres finals. Un d’oficial i dos d’alternatius.

VO àrab

Shankaboot ha estat una veritable revolució àrab i el seu èxit ha atret l’atenció dels grans inversors que, al cap i a la fi és del que es tracta. Que els poderosos acceptin com a natural una manera de fer, de parlar i de pensar i que hi inverteixin els seus diners. Que els inversors acceptin com a factible, possible i d’aquest món els somnis dels innovadors, dels artistes i dels somiatruites.

Mentrestant, en paral·lel, els inconformistes de sempre, com els Mashuu Leila aniran tirant del carro de la modernitat a l’ombra dels productes de masses. Segur que tornaran a sortir a la llum per oferir una mica de lucidesa als seus conciutadans quan es torni a eixamplar perillosament la diferència entre el món real i els missatges que difonen els mitjans de comunicació.

Autor: Jordi Llaonart (font: http://blocs.mesvilaweb.cat/arabislam)
_______________________________________________________________
Articles relacionats:


La veritable primavera àrab (1a part)

Sabra i Xatila, capítol final d’una llarga guerra

La melodia comunista de Turquia

“Sóc del Barça perquè sóc libanès i m’agrada la resistència”
Aquesta entrada s'ha publicat dins de Líban i etiquetada amb , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

*