L'Aleix a ca la Toca

Al Lluçanès a recer de cap malastre

28 de juliol de 2010
21 comentaris

Els toros (bous, braus…) també són meus, també són nostres

Avui, diguin el que diguin oficialment, els catalunyistes del Parlament regional de Catalunya, han fet un acte en clau “nacionalista”, com han fet, igualment, els qui hi han votat en contra. Diferents subjectes nacionalistes, però nacionalistes al cap i a la fi. La llàstima és que el seu posicionament identitari, el dels catalunyistes, no va en favor de la pròpia identitat, sinó que representa una aposta per allò que podem anomenar cultura del peix bullit, de l’aigua de marduix, de la cara de bufacaldos. Aquesta cultura dominant a redós de l’imperi occidental que homogeneïtza, estova, despersonalitza, estandaritza i crea una capa asèptica que impedeix cap tipus d’infectació d’altres cultures, altres realitats que no estiguin al mateix nivell.
Curiosament, aquesta cultura, de la que tant es vanten els polítics que van de moderns i avançats -molts d’ERC, de CiU, de l’EI, de la nova esquerra excomunista-, va lligada a un determinat concepte d’ordre que acaba imposant-se a base de prohibicions, i canvia hàbits i comportaments a base de la desaparició legal del conflicte. És allò de mirar a una altra banda quan el que veus no t’agrada i així pots avisar el poli de torn perquè et netegi la mala consciència.
Avui, el catalunyisme ha fet un nou pas cap al trencament de la identitat del país, perquè ha obert, definitivament, la porta per negar la identitat nacional que també hi ha al darrera de les festes amb bous, braus o toros, a la mar, al carrer, als correbous…
Ja sé que la cultura dominant continua resant cada nit el parenostre de l’Espriu del nord net i lliure i ric i culte i… sense personalitat. El país, però, malgrat la ceguesa dels polítics benpensants, continua tenint tots aquests valors, sense haver de sentir-se superior a ningú, i pot seguir treballant per la independència dels Països Catalans corrent davant d’un bou a l’Ebre o a l’Horta. I és que les festes amb bous, toros o braus també són nostres. I ho dic havent anat sempre a favor del toro davant d’un torero, com podia certificar el meu avi, a qui sí que li agradaven els toros i no era ni de dretes ni espanyol.

  1. L’única manera d’anar a favor del toro davant d’un torero és no posar-lo a la plaça. El gaudi amb el patiment es diu morbositat:

    Morbós, morbosa [LC]: Que es complau en coses nocives.

    La visió tradicionalista/catalunyista és interessada i parcial. Aquest és un tema de valors humans, en tota l’extensió. I els valors humans són universals. Si algú ho vol aprofitar de forma partidista/catalunyista, és el seu problema i dels que els segueixen la veta interessadament i cega.

    Ausiau!
    Regis

  2. Ja se que, quan erem petits i inmadurs, les prohibicions eren un rotllo i estaven per saltar-les (transgredir-les, en diuen ara). N’hi han que sí, que són un mal rotllo, però d’aqui a afirmar que “determinat concepte d’ordre que acaba imposant-se a base de prohibicions” és negatiu, és tant com anar en contra de la prohibició de la mutilació del clitoris a les nenes (alguns, fins i tot, diràn que com no hi han casos en el seu barri, doncs no cal prohibir aquesta pràctica cultural), conduïr en contra direcció o entrar sense pagar al transport públic.

    Ens fem grans, madurem, quan fem actes d’afirmació personal de la nostra identitat (prendre decissions). Millor si d’aquests actes ens en fem responsables, i no fotem al pròxim (sia nena, bèstia o el vei).

    Estic a favor de la prohibició de qualsevol acte de tortura i patiment gratuit als animals o a les persones. I no per nacionalitat o per política: per sentit comú (el menys comú dels sentits).

    Cal recordar, també, que la legislació la fa el poder legislatiu, i aquest poder (en el nostre estat) el vota la gent (no de forma totalment democràtica). Prefereixo el sistema suís de democràcia (i la mentalitat, també).
     
    Atentament

  3. A mi no m’agraden i mai he anat a una plaça ni als correbous. Però el debat jo crec que no es aquet. El debat es si cada cosa que no agrada a la gent, encara que sigui majoria, es por prohibir. Em sembla molt perillòs. Demà imagino que es prohibirà la caça i pesca, es lògic, i passat qui sap.

    I no, el debat no es sobre el mon dels toros, bous, etc. Un cop més els polítics s’han dedicat a fer la guerra, simplement han trobat un nou escenari.

  4. Vols fer passar bou per béstia grossa?
    Les tradicions no son respectables perquè siguin tradicionals, nomès ho son si, a més, són nobles. Al meu avi (matern) també li agradaven els toros, que hi farem!, i tampoc era de dretes ni espanyol, sinó de Perafita.
    Torturar un ser viu per plaer, i per complaure’s en la morbositat del espectacle del dolor, l’agonía i la mort, es roí i propi de malnascuts.
    Els animals caçen i maten per menjar, nomès l’home ho fa per gust i exitació.
    M’és ben igual qui acorrali i encengui els bous, no mereixen el noble títol de persona.
     
  5. el que no s’ha de prohibir és el que no afecti a terceres persones o animals com algunes drogues que estan prohibides no totes alcohol-tabac-cafè o també obligacions com anar amb casc o cinturó de seguretat.

    el que si s’ha de prohibir és l’assasinat, l’esclavatge, la prostitució infantil, les baralles de galls i gossos, els toros i les curses de bous embolats o no i el degollament de xais per motius religiosos.

    això de prohibit prohibir no s’agafa per enlloc ja que només és diu quan afecta alguna cosa a tu concreta no en general.

    ja que per començar que us sembla si eliminem tot el codi penal, ja que tot són prohibicions.

  6. Home, Aleix, cmoparteïsc amb tu molts raonaments, però en aquest precissament no. A banda dels posicionaments polítics i identitaris dels parlamentaris que votaren ahir a favor o en contra de la prohibició de les “corregudes” de bous, cal tenir en compte que ha estat una iniciativa popular la què ho ha fet possible. Això indica què el país i la seua societat avancen cap a una civilització més ètica i humanista. Cert és també què en altres camps aquesta ètica humanista manca per complet, però almenys açò ha significat un gran pas cap endavant per part de totes aquelles persones, moltíssimes, que veuen amb mals ulls el maltractament d’animals pel simple fet de divertir-se i crear negoci i espectacle.
    Hem d’aspirar a ser un estat, uns països, avançats i europeus, per qüestions ètiques i si vols també per qüestions identitàries, però no per enfrontar nacionalismes, sinó per diferenciar-nos de la barbàrie que molt sovint practiquen els espanyols per divertir-se i que tant marcat ténen al seu ADN.
    Al meu poble era tradició la “gatà”. Un acte multitudinari a la plaça que consistía en matar i llençar-se al cap tots i cadascún dels gats que hom podia atrapar pel carrer, fins i tot si tenien amo, pel dia de Sant Antoni. Era una vertadera brutalitat, arrelada i tradicional què per sort suprimiren. Quina imatge donava del meu poble? Horrorosa.
    També és una tradició la bestialitat que fan any rere any a Tordesillas, perseguint i llancejant el bou fins a assassinar-lo cruelment. Quin regust et fa vore eixes imatges? Què en penses dels espanyols quan ho veus?
    També era una tradició d’alguns pobles espanyols llençar una cabra o qualsevol altre animal del campanar del poble. A quines èpoques et retrau això?
    Els bous al carrer són nostres, com també ho són les “corregudes de bous” a la plaça, però no t’enganyes: no es tracta de conflictes identitaris, sinó d’ètica i humanitat, d’avançar en un món millor i més just on l’ésser humà, tan superior i prepotent, puga per fí respectar la vida d’altres espècies indefenses.
    Catalunya ha fet un pas endavant i els únics que ténen interés en convertir tot açò en un afer identitari i de nacionalismes són els espanyols, perquè en són conscients de què la barbàrie de les seves tradicions no té justificació. Ara volen declarar les corregudes de bous “festa d’interés nacional” o “bé d’interés cultural” i volen portar-ho fins a l’UNESCO! Se’n riuràn d’ells, de la seva doble vara de medir.

    Jo espere que es continue avançant i es prohibeixquen també els bous al carrer, perquè vull que s’acabe amb el maltracte, amb la burleta i el divertiment a costa d’animals indefensos i ignorants de la situació. Per humanitat. Vull uns països, un nou estat avançat, europeu i respectable.

  7. Et recomano la lectura del comentari que J.M. Isal ha deixat al meu apunt sobre el tema, (OLÉ) no tant pel que hi dic jo, que també, sinó per la perspectiva que hi aporta ell:
    http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/174381
    Resulta que els indrets que ja han fet aquesta prohibició no són pas tots nòrdics, precisament. Hi ha països com Argentina…, en fi, si et va bé, fes-hi un cop d’ull!
    M’apunto de la teva onservació, aquesta part de revisar les relaciopns entre humans i animals. Jo per exemple considero un crim engabiar ocells, i en canvi també hi ha tota una cultura, una tradició i un negoci sobre el fet de mantenir-los en captivitat 🙁

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!