Turisme matemàtic: JAEM19 (2)

“Les matemàtiques no han de servir per tenir èxit escolar.”

No trobe gaire emoció, ara mateix, en aquest segon dia de treball en el congrés de matemàtica dels mestres que s’hi dediquen a ensenyar-la —de l’escola infantil a la universitat, fins i tot n’hi ha de professors retirats al congrés, que tornen per reviure la passió matemàtica.

Els ponents també demanen passió a les aules de matemàtica, però no sé si en repartiran gaire, perquè tan poca com en creen ací mateix, l’haurem de repartir en culleretes menudes, massa petites, més petites encara. N’hi ha unes puntes, si voleu, unes idees que van apareixen en comptagotes, però encara no he vist aquella admiració especial dels mestres de matemàtica. No l’he vista, i prou, potser perquè no mire prou bé, o perquè  no sé mirar. Ja ho he dit, tret d’alguna idea brillant, el mestre de Còrdova que explicava l’avaluació, com avaluem els alumnes, o com s’avaluen ells, si és que han d’aprendre de veritat. perquè els alumnes, si és que aprenen, han de saber-se avaluar. ës cñar, si és que aprenen…

L’organització del Congrés és extraordinària, sí, però excessivament farcida de contingut, com si tingueren por que el temps mort o el temps d’exposició és mengés tanta oferta. I tanta oferta i diversitat ompli la major part del temps de discursos avorrits, potser que d’experiències interessants, no ho dubte, però els discursos avorrits no ens fan aprendre matemàtica per ensenyar matemàtica.

Per cert, una proposta: veig el mestre Alsina, una institució matemàtica a Catalunya i a Europa, i veig que no farà cap aportació-comunicació. Ieee, improviseu, feu un canvi en el programa i convideu-lo a xerrar. A veure si ens eleva l’ànim i l’àlgebra de les idees.

Per cert, ja sabeu per a què ensenyem matemàtica, amb quin objectiu?