Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Mallorca Blackout (Miquel Barceló i GOB mostren en una pintura el futur de Mallorca)

3
Publicat el 6 de març de 2013

Miquel Barceló demostra una vegada més el seu compromís amb la conservació del patrimoni natural de Mallorca, i comparteix aquest procés creatiu amb el qual denuncia el procés de destrucció territorial en que es troba immersa l’illa. El vídeo forma part del portal “Mallorca Blackout” (mallorcablackout.org), iniciativa llançada pel GOB amb l’objectiu de donar a conèixer als turistes potencials les diferents amenaces que patim, i reclamar la seva implicació en forma de pressió al Govern de les Illes Balears per tal de promoure un canvi en la política ambiental.

Mallorca Blackout from gobmallorca on Vimeo.

Regulació bancària a la UE: més transparència i menys bonus. El Parlament s?imposa als Governs.

0
Publicat el 5 de març de 2013

Més transparència pels bancs i menys incentius en forma de bonus en la remuneració dels banquers. Aquestes són, entre d’altres, algunes de les mesures acordades en la darrera ronda de negociacions a tres bandes (Consell, Parlament i Comissió) sobre la regulació bancària (CRD IV).

Efectivament, els diputats i diputades varen aconseguir arrencar tres punts clau als governs: limitar els bonus, major transparència en les activitats bancàries, i una provisió de capital per als bancs sistèmics. Val a dir que quan varen començar les negociacions, fa set mesos, era del tot inimaginable, o si més no díficil, que totes aquestes qüestions, que sí estaven en el mandat que vàrem votar al Parlament Europeu, fossin acceptades pels governs. I, tanmateix, s’ha aconseguit.

Els mitjans hi han passat pràcticament de puntetes, però el que es va aprovar a finals de la setmana passada en termes de regulació bancària, i especialment en relació a la limitació dels bonus i en favor de la transparència de les operacions bancàries ha estat una llarga, dura, tensa i complexa batalla que ha acabat amb un acord històric en el qual hi han tingut un paper fonamental els negociadors del grup Verds/ALE, en particular el nostre col·lega Phillip Lamberts.

Si finalment aquest acord es manté tal qual, i s’implementa en els termes que toca, pot suposar un espectacular i revolucionari avenç en la tant necessària regulació del sistema bancari a escala europea.

Es tracta, per tant, d’un nou exemple de com les grans victòries polítiques les lideren els optimistes convençuts, i no els pessimistes derrotistes.

En relació a la limitació dels bonus, per exemple, es tracta d’una mesura que respon a la demanda que de fa molt de temps reclamen nombrosos sectors de la societat, indignats, justament, per les remuneracions que sovint reben els banquers. Així doncs, d’acord amb l’acord al qual es va arribar, la remuneració en forma de bonus que reben els banquers i els operadors bancaris no poden excedir el seu salari fix (en una ratio de 1:1). És cert, cal dir-ho també, que els accionistes podran augmentar els bonus –si així ho aproven explícitament- a fins a dues vegades el salari. Malgrat que la postura votada al Parlament preferia mantenir la relació estricta en la ratio 1:1, el resultat de l’acord que de fet limita els bonus a fins a un 200% del sou anual significa un pas endavant significatiu.

Més important encara és la mesura de garantir la transparència de les operacions bancàries. Després de discussions llargues i tenses, els governs varen acceptar la demanda del Parlament d’obligar els bancs a publicar, per cada país on actuïn, els detalls de les seves activitats, sobretot els seus beneficis, pagament d’impostos i ajudes públiques rebudes. Això és clau de cara a assegurar una major transparència en qüestions com la gestió d’ingressos i per evitar pagar determinats impostos. Si bé aquesta mesura hauria d’entrar en vigor l’any 2015, la mala noticia es troba en la lletra petita, i és que podria posposar-se si la Comissió considerés que aquests requeriments són perjudicials per a l’estabilitat financera i els fluxos inversors.

Finalment, en tercer lloc, la tercera concessió important que el parlament va aconseguir de part dels governs és una garantia adicional en relació bancs coneguts com a ‘massa grans per deixar-los caure’ (‘too big to fail’), això és, aquells bancs que, en cas d’entrar en bancarrota, suposarien un problema per a tot el sistema financer i l’economia real. A més dels requeriments mínims (dipòsits que ascendeixen a fins el 10.5%), aquests bancs se’ls exigirà mantenir un capital addicional de fins el 3.5%.

No obstant, insisteixo en que aquest acord és de moment només provisional, ja que ara la presidència irlandesa, qui va actuar en representació dels governs durant les negociacions (trilog) ha d’obtenir l’acord dels governs representants al Consell. De nou, el problema no és Brussel·les (concepte, no ciutat) sinó Madrid, París, Berlin, Estocolm, …

Així mateix, tampoc hem de menystenir dues de les grans decepcions de les negociacions: Primer, el Parlament no va aconseguir una limitació vinculant de la ratio de palanquejament (leverage) dels bancs, malgrat que aquesta és una mesura crucial per tal de limitar els nivells excessius d’endeudament. Haurem d’esperar fins el 2016 a que la Comissió presenti propostes legislatives en aquesta àrea. A més, el Consell també ha rebaixat mesures crucials per regular la liquiditat que es basaven en exigir als bancs que mantinguessin líquids actius i que reduïssin la seva dependència a sistemes de finançament a curt termini.

Font foto: Dave Granlund.

Elles i la crisi

1
Publicat el 4 de març de 2013

Les retallades pressupostàries, i en particular les retallades en la despesa social, afecten les dones més que els homes. Aquesta és, de fet, una de les moltes conclusions d’un dels informes adoptats per la Comissió de Drets de les Dones i Igualtat de Gènere del Parlament Europeu. El text haurà de ser ratificat pel plenari reunit a Estrasburg la setmana vinent.

De fet, les polítiques d’austeritat han tingut, entre d’altres, un efecte especialment dramàtic en la forma de violència contra les dones, podríem fins i tot dir que d’alguna manera l’han institucionalitzada.

La resolució compta amb diverses propostes per fer front a l’impacte de la crisi en matèria d’igualtat. Aquest és un dels temes que vinc treballant des de fa anys, i de fet jo mateix vaig ser ponent d’un informe similar el maig de 2010 (La dimensió de gènere en la crisi financera i la recessió econòmica)

En positiu, cal destacar que el text de la Comissió de Drets de les Dones deixa clar que cal invertir en la formació permanent i crear nous llocs de treball, com ara en el transport públic o en les tasques de la cura. Tanmateix, i malgrat que juntament amb altres col.legues hem treballat per aconseguir un text més contundent, la correlació de forces actual en el PE no ens ha permès anar tant enllà com hauríem desitjat des de postures més progressistes.

Sigui com sigui, era necessari posar èmfasi en el fet que les dones s’enfronten a una crisi silenciosa: les mesures d’austeritat i les retallades en el pressupost públic, la desocupació, el treball temporal i els baixos salaris afecta molt més les dones que als homes.

Les retallades en les prestacions de seguretat social i el pressupost per a infraestructures socials, com l’educació, la cura infantil, la salut i els serveis d’atenció, deixa a sovint les dones en situació d’extrema fragilitat.

Europa s’enfronta de fa temps a un repte estructural: la lluita contra la pobresa, i la pobresa, avui més que mai, té rostre de dona.

Però la pobresa femenina no és només resultat de la recent crisi econòmica. Hi ha molts altres factors que la motiven, i la perpetuen: la discriminació i masclisme contra les dones, les diferències salarials entre homes i dones, les diferència en les pensions, i la restricció de les dones a l’esfera privada.

En l’informe del Parlament Europeu, entre d’altres coses, instem la Comissió Europea a que deixi de promoure les retallades pressupostàries, especialment en el sector públic, en les prestacions de la seguretat social i el benestar social, l’educació i els serveis de cura de nens i nenes. Així mateix reiterem l’exigència de promoure la iniciativa econòmica de les dones, facilitant l’accés de les dones als microcrèdits, així com la millora d’una política de transport públic que permeti a les dones moure’s per les ciutats i pobles sense restriccions.

En síntesi, ja abans de la crisi aspectes com la desocupació, el treball precari o a temps parcial, els baixos salaris i la càrrega del treball en les tasques de cura afectava molt més les dones que els homes, però el fet que avui, a més, com a resultat de les polítiques d’austeritat s’hagi institucionalitzat la violència contra les dones, ja que són les mateixes autoritats públiques les que les discriminen aplicant les polítiques d’austeritat, exigeix una mirada específica amb perspectiva de gènere que malauradament no és freqüent en les institucions.

Font foto: Parlament Europeu