Seguint el costum que han agafat d’uns anys ençà, el cartell del Festival de Canes 2013 també té estrelles del cinema com a protagonistes. Enguany toca Paul Newman i Joanne Woodward. Es tracta d’una instantània presa durant el rodatge d’ A New Kind of Love (1963), que l’agència Bronx, de París, ha aïllat i treballat, per a integrar-la finalment en un rerefons cinètic, creant la sensació de moviment i de profunditat, per a reforçar-ne l’efecte cinematogràfic, explica l’organització del certamen en una nota feta pública avui, en què afegeix la seva inevitable perspectiva “poètica” del cartell: El cartell —diuen— dóna una imatge lluminosa i tendra de la parella moderna, enllaçada de manera que conforma una figura d’equilibri perfecte tot evocant el remolí de l’amor. La visió d’aquests dos amants vertigonsament engolits ens convida a viure el cinema com un desig il·limitat. I, per a reforçar-ne la dimensió dinàmica, han fet públic un filmet amb l’animació del cartell: L’animació del cartell.
Justifiquen l’elecció d’aquesta fotografia com una oportunitat del Festival per a retre homenatge a Paul Newman (tarspassat el 2008) i de saludar amb plena admiració Joanne Woodward. I recorden que l’any que es van casar, el 1958, Canes els va tenir en Competició, amb El llarg i càlid estiu, primer films que van protagonitzar junts i que precisament valgué a Newman el Premi de Millor Actor. En total, Paul Newman va tenir sis films a la selecció oficial de Canes al decurs de la seva carrera, d’entre els quals dos que ell mateix va dirigir i que compten amb grans interpretacions de Joanne Woodward: The Effect of the Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds (1973) i Figuretes de vidre (1987).
L’agència Bronx, de París, que ha dissenyat el cartell, és també la responsable de la imatge gràfica de tota la 66a edició del certamen. I ja ho va ser l’any passat.
Hi ha una certa tendència, aquests darrers anys, a apostar pel glamour del color negre, arribant, a base de negror, a un cert to fúnebre, en alguna ocasió. Enguany, que no s’ha acabat retornant a la vivor del vermell ni al cromatisme del blau, la cosa s’ha matisat cap a un gris. Però es va constatant un predomini clar de la iconografia nord-americana. Així com al 2006, el cartell es va basar en una foto d’ In the mood for love, de Wong Kar-wai; el 2007, amb motiu de la 60a edició, fou una creació amb la presència de cineastes “cannoises”; el 2008, els creatius s’inspiraren en una fotografia de David Lynch i el
2009, en un fotograma de L’aventura, d’Antonioni; i el 2010, van donar el protagonisme cartellista a Juliette Binoche; el 2011 la cosa ja era gairebé tota negra, amb l’actriu nord-americana Faye Dunaway captada per Jerry Schatzberg el 1970. El 2012, un negre matisat envoltava una celebrativa Marilyn Monroe. I en l’edició d’aquest 2013, Paul Newman i Joanne Woodward.Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!