21 de juliol de 2010
Sense categoria
0 comentaris

Air Berlin és l’única de les 5 companyies aèries amb més volum de passatgers que no utilitza el català a casa nostra

La Plataforma
per la Llengua
ha elaborat un informe sobre la presència del català en la megafonia
dels vols i en els llocs web de les
companyies aèries que operen en els territoris de parla catalana
(vegeu-lo a: www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/69).

Les dades que recull l’estudi s’han obtingut mitjançant la
recopilació de
fitxes sobre els usos lingüístics en la megafonia dels vols, que han
enviat els
usuaris de les companyies aèries entre el juliol de 2009 i el gener de
2010. En
l’estudi també s’analitzen les versions lingüístiques dels llocs webs
corporatius de les companyies aèries analitzades al primer apartat. La
Plataforma per la Llengua
llança ara aquestes dades coincidint amb l’inici de la temporada alta
del
període vacacional i amb motiu del gran nombre de vols que s’agafaran
aquests
dies en els aeroports dels territoris del domini lingüístic català.

L’informe té com a
objectiu copsar l’estat de l’ús de la llengua catalana en dos àmbits
claus
de les relacions de les companyies aèries amb els usuaris: la megafonia i
els
llocs web. El treball constata que tot i que les companyies aèries fan
servir
el català, ho fan molt per sota de la presència del castellà i l’anglès.
En
concret, el català és emprat en la megafonia
gravada de 31 vols dels 131 recollits, un nombre que suposa el 24,8%
dels vols
analitzats. L’ús del català en les comunicacions megafòniques de la
tripulació
és més modest: en 21 vols s’utilitza, un percentatge que representa el
16% del
total. En relació a les companyies aèries, un 25% de les companyies
aèries
estudiades empren el català en la megafonia gravada d’algun dels vols
analitzats. Aquesta proporció baixa fins al 17,9% si ens referim a les
empreses
que l’utilitzen en les comunicacions megafòniques de la tripulació
.

En tot cas, si analitzem les principals companyies en nombre
de
passatgers transportats a l’àrea lingüística catalana l’any 2009
observem que 4
de les 5 primeres  empraven el català en la megafonia gravada o en les
comunicacions megafòniques de la tripulació
en algun dels vols
analitzats. Aquestes companyies són Ryanair, Vueling, Spanair i Air
Europa.
Tanmateix, cal esmentar que hem detectat deficiències parcials en l’ús
del
català en totes aquestes companyies (en alguns vols no s’empra, el
missatge en
català és més curt que en la resta d’idiomes, etc.). L’excepció
és Air Berlin, que no utilitza el català en cap de les dues
variables analitzades.

De forma complementària,
s’han sotmès a estudi els usos lingüístics en els llocs webs de les
companyies
aèries analitzades en l’apartat anterior. Els resultats ens mostren que dels
27 llocs webs estudiats 7 disposen de versió
lingüística en llengua
catalana, una dada que representa el 25,9% del total analitzat. De les 7
companyies més importants en volum de passatgers a les terres de parla
catalana, només Air Berlin, altra vegada, no disposa d’una versió en
llengua catalana.

Cal fer una menció
especial a la
companyia American Air Lines, una de les més importants dels
Estats d’Units, que mostra un respecte escrupolós envers la llengua
catalana,
emprant en els seus vols el català en la megafonia de manera
sistemàtica, al
mateix temps que disposa d’una versió en català del lloc web corporatiu.

Malgrat que els resultats
ens mostren importants dèficits en l’ús del català, cal afirmar que les
principals companyies aèries que operen a les terres de parla catalana, a
excepció d’Air Berlin, empren el català en algun dels àmbits analitzats.
Per
tant, d’aquests resultats se’n desprèn que algunes de les
companyies aèries líders a Europa i al món
assumeixen el valor comercial del català a l’hora d’actuar dins el
domini
lingüístic català
, atès que els comporta una millor adaptació
al
mercat i els permet millorar el servei i la imatge comercial. Així
mateix, amb
l’adopció del català en les relacions amb els usuaris, els consumidors
catalans
veuen respectats els seus drets lingüístics. La Plataforma per la
Llengua continuarà defensant els drets dels
consumidors catalans, i demana als ciutadans que facin arribar novament a
l’entitat més fitxes sobre la llengua utilitzada en els vols amb origen
i/o
destinació a les terres de parla catalana, per tal d’elaborar
l’actualització
de l’estudi. La fitxa es pot descarregar del següent enllaç: www.plataforma-llengua.cat/noticies/interior/1017.

Finalment, l’entitat anima
les companyies aèries a utilitzar el català en la megafonia de tots els
vols
amb origen i/o destinació als aeroports del domini lingüístic català i a
disposar d’una versió lingüística en
llengua catalana del lloc web corporatiu. Només així, les
companyies aèries acompleixen els drets lingüístics dels consumidors
catalans i
la Responsabilitat Social
Corporativa envers el territori i la seva gent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!