MARCÚS

(@marcroca)

26 de juliol de 2006
3 comentaris

Una notícia, diferents punts de vista.

Ahir, Pere Meroño ho comentava a través de l?escrit
?oeEl diari ADN i el
català
?: ?oede 24 pàgines, només una està escrita en català? i, encara
gràcies (sic!) que el Grupo
Planeta
(Sr. Lara) va
fer cas
a les crítiques que s?havien donat. Però això no és tot.

El tema lingüístic és important, però de seguida es nota i
pots reaccionar a temps. Ara bé, una altra cosa que fa més mal, d?una forma
lenta però constant, és la visió que es dóna a les notícies, és a dir, si les
dones des d?un punt de vista catalanocèntric o castellanocèntric.

I, avui es dóna d?una forma clara aquest cas: Només cal
fixar-se en els titulars que transcric a continuació:

* ?oeEspanya llega a los 44.395.300 de habitantes? (exemplar
en pdf
). ADN edició Barcelona.

* ?oeJa som 7
milions. Catalunya arriba a set milions d?habitants
?. El Punt.

* ?oeSom
7 milions
?. El Periódico.

* ?oeYa
somos siete millones de catalanes. Catalunya llega por primera vez a los siete
millones de habitantes
?. 20 Minutos edició Barcelona.

* ?oeCatalunya supera el llindar dels 7 milions? (exemplar en pdf).
Metro edició Catalunya.

I, podria seguir. Es pot comprovar que tant El Punt
com El Periódico, per una banda, així com el 20 Minutos i el Metro,
per l?altra, han tractat el tema amb visió catalana. Pel què fa al Diario
ADN
, la notícia s?ha donat amb visió espanyola (tot i ser l?edició de
Barcelona), tenint com a punt de referència Madrid.

Per això són tant importants els mitjans de comunicació, i
per això no només és important que estiguin escrits en català, sino que a
més cal que estiguin pensats en català
.

Salut i llibertat!

Marcús

Terrassa, 26 de juliol de 2006.

PS: Un cas relacionat amb
aquesta temàtica, aquí.

  1. És que aquest diari és de la mateixa empresa que te l’AVUI. Màrqueting de Can Lara per a arribar a tots els segments del públic o estratègia a llarg termini per a canviar els punts de referència informàtiva del diari escrit en català? (I fer que sigui escrit i no pensat en català)

  2. Entre els mitjans de comunicació catalans -premsa, ràdio i televisió- d’àmbit més o menys nacional només n’hi ha tres, al meu entendre, que tinguin  majoritàriament un punt de vista catalanocèntric a l’hora d’informar. Són l’AVUI, EL PUNT i EL TEMPS.

    Són els únics que diferencien correctament el que és nacional (català), estatal (espanyol) i internacional (la resta del món). A més, quan parlen del govern (sense especificar), es refereixen al català. I no a l’espanyol com fan la resta de mitjans de comunicació catalans (inclosos els de titularitat pública com TVC i Cat Ràdio). El mateix passa amb el terme president  a seques (Maragall pels catalanocèntrics i Zapatero pels castellanocèntrics).

    Com podem comprovar cada dia els qui seguim els mitjans de comunicació catalans, el punt de vista catalanocèntric és clarament minoritari i no sembla que això hagi de canviar en un futur més o menys proper. Aquest fet, al meu entendre, és un llast molt important per fer crèixer el sobiranisme a Catalunya i al conjunt dels Països Catalans.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!