BioSofia

Cercant la saviesa de l'art de viure

6 de desembre de 2007
0 comentaris

Pisa 2006. Comentaris a primer cop d’ull

Pisa 2006 a Catalunya (pps)

Pisa 2006 en espanyol

Marc teòric i exemples


1. En comprensió lectora Catalunya està dintre de la normalitat. Espanya no.

2. No ens cal estudiar una hora més de castellà

3. El treball excel.lent dels nostres professors i la nostra tradició pedagògica

4. En ciències, millor

5. Les inversions no són determinants, el nivell cultural dels pares sí

6. Hem de millorar, és clar. La millor eina pedagògica …

1- En comprensió lectora Catalunya està dintre de la normalitat. Espanya no.

En comprensió lectora Catalunya se situa dins dels marges de “normalitat” respecte a la mitjana de la OCDE. Espanya, però, per sota. Estadísticament la normalitat +/- 20 punts de la mitjana. Dins d’aquesta franja la variabilitat estadística no és significativa. Només marca tendències. Res, doncs, d’alarmes. La Vanguardia i elPeriódico pensen en clau espanyola. Els seus titulars estridents no ens han d’afectar. Espanya està per sota d’aquesta franja, nosaltres no. Llàstima que el TN es deixa contaminar fàcilment pels nostres veïns.

Aquests resultats presenten una tendència a la baixa respecte als de l’informe anterior. Això sí que és un toc d’alerta important. A tenir en compte. Però fora histerismes. De fet, anem força bé com veurem més endavant.

2. No ens cal estudiar una hora més de castellà

Si els nostres alumnes tenen millor comprensió lectora que els espanyols, vol dir que la immersió lingüística i el fet de tenir el català com a llengua vehicular encara és un avantatge. Estudiar en català ens fa ser més competents lingüísticament que els espanyols! Sr. Ernest Maragall, prengui nota. No ens cal estudiar una hora més de castellà per a millorar les nostres habilitats lingüístiques.

3. El treball excel.lent dels nostres professors i la nostra tradició pedagògica

Què se n’ha fet de la nostra tradició pedagògica? Se l’han engolit de cop els números del PISA? Com hi ha món! De cap manera. Calmem-nos. Rosa Sensat, els Moviments de Renovació Pedagògica, les revistes pedagògiques que s’editen a casa nostra, l’immens material didàctic que s’hi elabora, Abacus… tot això no ha servit de res? Tot aquest orgull pedagògic merescut s’ha esfumat de cop?

El director d’un centre de La Rioja deia ahir al TN que els seus bons resultats eren fruit de la molt bona integració dels seus immigrants. Catalunya ha hagut de fer front a dues onades d’immigració i la segona quan encara la primera no estava del tot culturalitzada. La situació de La Rioja i la nostra no són gens comparables, però justament el seu contrast serveix per valorar encara més els nostres resultats. L’impacte de la primera immigració va ser brutal: un augment del 50% de la població en vint anys i en un país objecte d’aniquilació cultural. Hem d’admetre, doncs, que els resultats del PISA 2006 indiquen que gràcies a la nostra tradició pedagògica hem aguantat molt bé el cop i que els nostres professors, de primària sobre tot, han fet un treball excel.lent.

4. En ciències, millor.

La diferència de 10 punts respecte de la mitjana de la OCDE no és gens significativa. El nostre nivell també és superior a l’espanyol tot i que la diferència tampoc és rellevant. Un cop més, si tenim en compte els nostres condicionants socioculturals, els resultats evidencien un bon treball dels nostres professors.

[Seguirem parlant-ne en el pròxim bloc. Ben aviat]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!