4 de setembre de 2006
Sense categoria
0 comentaris

No volo amb Iberia

El mes d´agost ha concentrat el gruix de la informació en l´afer de l´aeroport del Prat i en l´arribada de pasteres i la distribució dels emigrants a la Península. La vaga de l´aeroport del Prat va estar a punt d´agafar-me. Havia arribat de Lisboa amb Tap Air i la maleta s´havia perdut. Com que el servei de terra d´aquesta companyia el fa Iberia, vaig haver d´anar a fer la queixa a ella. Això del servei a terra dels aeroports ja ve de lluny. Quan vaig preguntar a la senyoreta per què no arreglaven el tema de les maletes perdudes, per què persistien a haver de llogar una furgoneta per enviar-les a casa amb el cost que això suposa, em va respondre que deu ser que així té menys cost que no pas posar-hi el personal pertinent. Deu tenir raó. Evidentment han oblidat que el que fan és un servei.
Els darrers anys els aeroports han evolucionat molt. S´han massificat, han deixat de ser una cosa elitista, han passat a ser peces clau de l´economia local, han esdevingut negocis molt importants i, ja veuen, per a molts han deixat de ser un servei per esdevenir només una font d´ingressos. Vull insistir en la importància de tenir aeroports amb bones connexions i amb bons serveis. Sovint només veiem els aeroports com a lloc d´arribada de turistes. És cert que el gruix principal el té el turisme. Però l´aeroport és alhora una font important de trànsit per a tota l´economia. Només un parell d´anècdotes.
Fem el servei de manteniment de motors de gas per cogeneració. Els motors pels quals treballem són finlandesos; a Bermeo, al País Basc, hi ha una fàbrica que fa el muntatge d´una sèrie d´ells. A vegades hem tingut una urgència en dissabte, hem necessitat canviar una peça que no teníem; el servei d´urgència de Bermeo no ha donat mai la talla en circumstàncies com aquesta i la solució sempre ha passat per fer venir la peça des de Finlàndia. Mai ha fallat. L´avió de les 12 d´Hèlsinki a Barcelona sempre ens ha portat la peça. Un bon exemple de bon i mal servei. Gràcies a tenir l´aeroport de Barcelona i un vol diari puntual el motor podia engegar el dilluns.
El que ens ha passat amb l´aeroport de Girona és fenomenal. Ryanair ens ha portat una quantitat de turistes mai imaginable abans. Aquest darrer any treballo en un projecte important que m´ha convertit en client habitual de Ryanair, això m´ha facilitat molt les coses, a part de fer-les assequibles. Però és encara més important. El lligam que el vol dóna entre Girona i algunes ciutats fa que certes decisions siguin en una direcció determinada. Ha permès a una companyia fabricant de maquinària a Lucca, a la Toscana italiana, veure que podia tenir una màquina per ensenyar, de mostra, a Besalú. La distància entre ambdues poblacions s´ha reduït gràcies a un vol de les 7 del matí i tornada l´endemà a les 9 del matí. Hem descobert, per exemple, que és més a prop la Toscana que una companyia de Munguía, prop de Bilbao; més a prop en temps i en tarannà.
Els aeroports esdevenen doncs peça principal en el desenvolupament de l´economia actual. Fan falta vols barats, vols regulars i serveis adients per als passatgers, per a les mercaderies i per als avions. L´afer de l´aeroport de Barcelona és una conseqüència d´això mateix. L´aeroport és peça clau i no tothom treballa per aquest fi. AENA i Iberia treballen sinèrgicament, enfortint-se mútuament. I no només aquestes companyies, part de l´Administració de Madrid també. En tenir plans de futur de forma coordinada, els temps actuals els ha empès a concentrar-se a Madrid. Aquest plantejament els ha fet perdre competitivitat amb les companyies de vols barats, i a conseqüència d´això Iberia ha perdut la rendibilitat a Barcelona.
És clar doncs que no podem pensar a tenir Iberia com a companyia regular dominant. Ja ha dit que se´n va i que hi deixa una companyia de vols barats, Clickair. És evident que si AENA treballa per enfortir Iberia, a Barcelona tampoc hi ha de fer res, car els seus interessos no són els nostres. No vaig entendre les declaracions de Quim Nadal demanant a Iberia que es repensés la seva marxa. Devien ser declaracions políticament correctes. Si se´n va, bon vent i barca nova. Que al món hi ha moltes més companyies, més serioses i amb interessos que poden coincidir amb els nostres.
Aquest darrer any he volat a Manchester, a Frankfurt, a Leipzig, a Dresde, a Stuttgart, a Munic, a Pisa, a Milà, a París, a Berlín, a Basel, a Santa Cruz de La Palma, a Lisboa, a Funchal, a Palma de Mallorca i a Madrid. Tot plegat, 45 vols. No n´he fet ni un amb Iberia! La raó d´aquest fet cal cercar-la a la mandra que cada vegada més em fa agafar un vol des de Barcelona, haver de travessar la ciutat enmig dels embussos del matí; al mateix temps pel fet de disposar des de Girona moltes connexions amb Europa. Els vols que he fet amb Ryanair, altrament a ser els més barats, han estat els que han tingut més puntualitat, a causa que els aeroports que fa servir no estan congestionats.
Finalment hem de parlar de l´actitud dels treballadors de terra d´Iberia a l´aeroport de Barcelona. No pot ser que la seva acció quedi impune. Tothom ha de ser responsable dels seus actes i ells ho han de ser dels seus. No s´hi val posar la culpa a la companyia, en genèric. A fi de comptes si Iberia és com és, si té uns costos que no la fan competitiva, és perquè ve d´una posició de privilegi, de monopoli, però també perquè durant molts anys ha anat cedint al xantatge que els treballadors i pilots han fet amb vagues salvatges. Si l´Administració i la justícia no passen comptes amb els fets del 28 de juliol haurem de ser els usuaris els que tornem el cost als treballadors.
Si jo puc viatjar sense Iberia, vol dir que molta gent també ho pot fer. Si a Catalunya es deixa de volar amb Iberia o companyies filials el problema el resoldrem aviat; les decisions d´abandonar Barcelona aniran més ràpides i l´espai per a altres companyies quedarà més clar. No us agradaria tenir Lufthansa com a companyia regular dominant? Apartar AENA o bé controlar el seu funcionament a Barcelona és feina prioritària dels polítics, als quals un rebuig per Iberia també seria d´ajuda. Pel que fa als treballadors, no entenc la seva por de quedar sense feina. Ningú parla de tancar l´activitat de l´aeroport. Si no treballen per Iberia hauran de fer-ho per una altra companyia. Això sí, amb menys drets adquirits i possiblement amb un autèntic esperit de servei.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!