LA PELL DE BRAU

Taller personal de J. Soler i Àlvarez

11 de juliol de 2007
0 comentaris

JA TENIM LA MONTILLADA

Estem d’acord que cal regular els fluxos de vehícles d’accés a la ciutat de Barcelona, sobretot en hores punta, però que en nom del Medi Ambient intsaurem una mesura restrictiva, crec que és sobrepassar el límit de tolerància de la ciutadania, dels que patim el dia a dia dels ambussos.

Sembla un acudit regular el límit de velocitat a 80 km/h, quan no s’assoleix aquesta velocitat en hora punta i deixar de banda el penós estat en què es troba el servei públic.

I jo em pregunto, si condueixo a 100 km/h per l’àrea delimitada, se’m sancionarà per excés de velocitat o per delicte ecològic? I si circul·lo a 100 km/h amb un vehícle elèctric, també em sancionaran?

Res, que en comptes d’anar endavant, anem endarrera i agafem-nos que va de debò.

Us adjunto el posicionament i argumentari reduït del RACC.

El RACC recolza les mesures dirigides a reduir la contaminació local i a millorar la qualitat de l?aire, però considera que la mesura de reduir 80 Km/h la velocitat màxima a la primera corona de l?àrea metropolitana de Barcelona és innecessària, tant per raons tècniques com d?aplicabilitat.

Raons tècniques

Tècnicament no està gens clar que una reducció com la proposada serveixi per reduir les emissions de gasos i partícules. Els estudis més solvents mostren com la congestió (conducció amb arrancades i aturades), i no pas la velocitat, és la clau en quant a les emissions de gasos i partícules. En la pràctica, no existeix una linealitat entre velocitat i emissions.

Cal tenir en compte que en els motors que compleixen amb la normativa comunitària es pot constatar que les emissions de NOx apareixen a l?inici del cicle EU (de conducció estàndard), quan el motor està fred i el catalitzador no treballa al seu ple rendiment. També hi ha una punta d?emissions de NOx al finalitzar del cicle EU. Però, el que és important es que no es detecten diferències remarcables entre les velocitats de 120Km/h i 80Km/h dins del propi cicle.

Un test realitzat expressament per l?Automòbil Club Alemany (ADAC) per valorar l?impacte d?una reducció de la velocitat de 120km/h a 80km/h mostra que les emissions de NOx augmenten un 26%, suposant que el parc de vehicles estigués compost en un 50% de dièsel i en un 50% de benzina.

Raons d?aplicabilitat

Amb aquesta mesura, a més, no es té en consideració la forma de conducció dels usuaris. Una velocitat màxima de 80 Km/h en vies ràpides pot comportar, amb molta seguretat, que els usuaris circulin a velocitats de fins 70 km/h i, donat el cas, que aquests usuaris circulin amb una marxa més curta (quarta en lloc de cinquena) comportant que es disparin les emissions.

 

D?altra banda, l?aplicació d?aquesta mesura de reducció de velocitat sembla també complicada, sobretot si es fa de forma indiscriminada en el temps i en l?espai. És simptomàtic que el propi Pla reconegui que en l?actualitat es detecta un nivell relativament alt d?incompliment dels límits de velocitat establerts. Sembla sensat que, abans de proposar una reducció dels límits de velocitat,  s?asseguri el compliment dels límits vigents en l?actualitat.

Amb altres actuacions, com la senyalització variable, es podrien assolir els objectius pretesos. La senyalització variable suposa la regulació de la velocitat dels vehicles en funció de quants n?hi ha en la carretera. Es tracta d?una regulació limitada en el temps (moments de congestió) i l?espai (llocs on es produeix la congestió) i no d?una reducció indiscriminada de la velocitat. D?igual manera que s?aplicarà a la segona corona, es podria aplicar a la primera.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!