El bloc d'Ernest Benach

La força de la unitat. L'esperit de la renovació.

12 de novembre de 2008
Sense categoria
0 comentaris

La Llei d?educació i la Llei de pressupostos

Avui ha començat una feina parlamentària important per a aquest país. Avui el Projecte de llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya (per un import de 36.985 milions d’euros) i el Projecte de llei d’educació han superat el debat a la totalitat al Parlament i, per tant, han avançat en la tramitació parlamentària cap a l’aprovació definitiva. Queden pendents, però, la tramitació d’aquestes lleis a les comissions respectives i l’aprovació definitiva pel Ple.

Aquests dues lleis són importants i donen bona mesura de la feina —de vegades poc coneguda i poc valorada— que fan els diputats de la cambra. Per tant, la d’avui ha estat una sessió plenària important per la transcendència de les lleis debatudes, sobretot perquè toquen aspectes que afecten molta gent.

En el cas del pressupost de la Generalitat, això és evident perquè es tracta de tots els recursos de què disposarà la Generalitat l’any vinent per a les polítiques públiques del Govern. Ara bé, la Llei d’educació, que té l’objectiu de regular el sistema educatiu de Catalunya i millorar-ne la qualitat, és fonamental per al país.

Aquesta llei ha de ser l’eina primordial que ens ha de permetre consolidar un projecte educatiu de país sòlid, estable, que garanteixi el dret a l’educació de qualitat, prenent com a fonaments la igualtat, l’equitat i la justícia social. El Projecte incorpora, entre altres aspectes, el compromís del Govern d’incrementar els recursos econòmics destinats al sistema educatiu per situar progressivament durant els propers vuit anys la despesa educativa, com a mínim, en la mitjana dels països de la Unió Europea.

Sempre que tinc ocasió de trobar-me amb mestres, professors i altres professionals del sector educatiu, i darrerament amb el projecte «El Parlament a les aules», ho faig sovint, els trasllado l’agraïment i el reconeixement per la difícil feina que duen a terme, una tasca que no sempre és reconeguda i no sempre és valorada com caldria. L’escola fa una contribució enorme a la construcció de la societat catalana del segle xxi. A l’escola d’avui hi ha els metges, els periodistes, els mecànics, els directius, els cambrers i els pintors del futur. I els mestres d’avui, els que tenen cada dia a les aules trenta xiquets, tenen la dura feina de transmetre’ls coneixements però també valors com la diversitat, la participació, l’estimació pel país, la cooperació o la creativitat, fan una aportació inestimable a Catalunya i a la seva gent. Quan adquirim coneixement i experiència —a l’escola, però també amb la família, amb els amics i al llarg de tota la vida—, tenim accés a més opcions de vida, a més possibilitats d’evolució, tenim la capacitat de triar i de decidir d’una manera raonada. L’educació, doncs, ens fa capaços de crear una societat democràtica i justa, ens ofereix possibilitats d’elecció, de canvi i de transformació social.

Per això el treball que es fa avui a les aules de Catalunya és tan important, i per això la futura Llei d’educació ha de contribuir a millorar el conjunt del sistema educatiu. Tant de bo que sigui una llei que s’aprovi amb el màxim consens possible. Seria un bon senyal.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!