8 de juny de 2011
0 comentaris

SÍ AL VALENCIÀ. 9 DE JUNY CONCENTRACIÓ A LA PLAÇA DE LA MARE DE DÈU DE VALÈNCIA.

Acord unànime pel
consens i la retirada immediata del decret del Consell

Representants del
sector educatiu, sindicats, partits polítics, entitats i institucions culturals
donen suport al manifest d’Escola Valenciana a favor de l’ensenyament en
valencià i d’un model plurilingüe de consens fet amb criteris pedagògics, i
exigeix la retirada immediata de l’esborrany presentat per la Conselleria
d’Educació.

La reunió
convocada per Escola Valenciana amb el sector educatiu, els partits polítics,
sindicats, universitats, entitats i institucions per consensuar un front a
favor de l’ensenyament en valencià i el plurilingüisme ha estat un èxit. Hi han
assistit representants de la Confederació Gonçal Anaya de pares i mares
d’alumnes, la permanent de directors, la Intersindical-STEPV, CCOO PV, UGT PV,
PSPV, Compromís, EUPV, ERPV, Ca Revolta, la Societat Coral el Micalet, Xúquer
Viu, ACPV, diversos sindicats d’estudiants, les associacions de directors de
Primària i Secundària, el Col·lectiu de Professionals del Doblatge,
l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, l’Associació d’Editors del País
Valencià, Benimaclet Viu i altres entitats i asociacions, a més com alguns
membres de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua i d’equips rectorals de les
universitats valencianes a títol individual.

Les
organitzacions reunides han donat suport al “Manifest pel consens en l’ensenyament
plurilingüe de qualitat: SÍ AL VALENCIÀ
” redactat per
Escola Valenciana, a favor de l’ensenyament en valencià i d’un model
plurilingüe dissenyat amb criteris pedagògics i consensuat amb els agents
educatius. En aquest sentit, el manifest exigeix la retirada immediata de
l’esborrany de decret i que no s’inicie la seua tramitació.

Calendari de mobilitzacions

La
mobilització central de la setmana serà el dijous 9 de juny, dia de constitució de
les Corts Valencianes, quan s’han convocat concentracions a la plaça de la Mare de Déu de València,
la Casa dels Caragols de Castelló de la Plana i els Serveis Territorials
d’Educació d’Alacant
. La convocatòria és a les 19 hores, i per
visualitzar al màxim l’aposta pel plurilingüisme es convida tothom a acudir-hi
amb samarretes de colors vius, els colors de la imatge gràfica de la campanya
“Sí al valencià”. Per tal de fer sentir al màxim la reivindicació,
s’han convidat també dolçainers i tabaleters perquè se sumen.

Una altra
de les accions és emplaçar els grups
parlamentaris a les Corts Valencianes a presentar una moció de suport al
manifest
, emplaçament que es fa extensiu als alcaldes i grups municipals
als ajuntaments valencians perquè presenten la moció als plens municipals. S’estudien
també possibles accions en la pressa de possessió dels governs municipals.

Manifest pel consens
en l’ensenyament plurilingüe de qualitat: SÍ AL VALENCIÀ

La nostra societat necessita un ensenyament plurilingüe de qualitat per
tindre oportunitats de futur en un món global. L’objectiu que les noves
generacions dominen perfectament les dues llengües oficials, valencià i
castellà, juntament amb una llengua estrangera és irrenunciable. Per aquest fet
volem un model educatiu veritablement plurilingüe dissenyat per persones
expertes en pedagogia, un model de consens, que s’adapte a la nostra realitat
sociolingüística i que done resultats efectius. El decret anunciat pel govern
presidit per Francisco Camps aposta justament pel camí contrari: pretén
capgirar el model educatiu valencià i fer-ho amb criteris ideològics i no
pedagògics, ignorant l’opinió dels experts, situant-se fora del consens que
naix de l’aprovació a les Corts de la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV)
sense cap vot en contra, fent-ho per la via de la imposició i menystenint
l’experiència de més d’un quart de segle d’immersió lingüística en valencià.

Manifest pel consens en
l’ensenyament plurilingüe de qualitat: SÍ AL VALENCIÀ

La nostra societat necessita un ensenyament plurilingüe de qualitat per
tindre oportunitats de futur en un món global. L’objectiu que les noves
generacions dominen perfectament les dues llengües oficials, valencià i
castellà, juntament amb una llengua estrangera és irrenunciable. Per aquest fet
volem un model educatiu veritablement plurilingüe dissenyat per persones
expertes en pedagogia, un model de consens, que s’adapte a la nostra realitat
sociolingüística i que done resultats efectius. El decret anunciat pel govern
presidit per Francisco Camps aposta justament pel camí contrari: pretén
capgirar el model educatiu valencià i fer-ho amb criteris ideològics i no
pedagògics, ignorant l’opinió dels experts, situant-se fora del consens que
naix de l’aprovació a les Corts de la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV)
sense cap vot en contra, fent-ho per la via de la imposició i menystenint
l’experiència de més d’un quart de segle d’immersió lingüística en valencià.

El sistema de línia única tal i com es planteja pel Consell no té
precedents avaluats a nivell internacional i significa a la pràctica la pèrdua
de capacitats lingüístiques dels alumnes. Les noves generacions no tindran
garantit el domini de les llengües oficials, com marca la LUEV, la Llei
Orgànica d’Educació i l’Estatut d’Autonomia, i assaja un mètode d’introducció
d’una tercera llengua sense resultats comprovats. Ens arrisquem al fet que el
fracàs escolar siga encara més important a les nostres aules. Després de més 25
anys d’experiència d’ensenyament en valencià, el nou decret ignora els
resultats obtinguts pels alumnes de línies en valencià en coneixement de
valencià, castellà i anglés, notablement millors que els alumnes que han tingut
el castellà com a llengua vehicular a l’aula.

L’ensenyament en valencià ens acosta a la qualitat, la renovació pedagògica,
l’educació en valors i la multiculturalitat. Més valencià a l’ensenyament és
sinònim de més llengües, més valencià és més anglés. A més, equiparar
l’aprenentatge en valencià i en castellà a l’ensenyament és pretendre que
parteixen de situacions socials similars, quan tots els experts coincideixen en
el fet que la llengua minoritzada ha de tindre un tractament preferent a
l’educació per garantir el seu coneixement. Així és com funcionen els models de
països referents en plurilingüisme com Finlàndia o Canadà. Per tant, relegar el
valencià a l’ensenyament com proposa el nou decret suposarà retrocedir greument
en el progrés de la nostra llengua, perquè l’àmbit educatiu sempre ha estat
clau en la normalització lingüística del valencià. El nou model arracona la
llengua i implica un perill real de desaparició en poques generacions Per totes
aquestes raons, ens oposem a l’aprovació del decret del nou model perquè
significa un pas enrere en l’ensenyament plurilingüe, s’oposa al criteri dels
experts, se situa fora del consens educatiu, hipoteca les capacitats
lingüístiques de les noves generacions, arracona el valencià a l’ensenyament i
posa en perill la seua supervivència a la societat.

Davant d’aquest nou model, convidem tota la societat valenciana a oposar-s’hi
i fer sentir la seua veu a favor d’un model lingüístic de consens, fet amb
criteris pedagògics i de qualitat i amb un paper protagonista del valencià a
l’ensenyament com a garantia de plurilingüisme i oportunitats de futur. Sí al
valencià, sí al plurilingüisme, sí a la qualitat!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!