L'Aleix a ca la Toca

Al Lluçanès a recer de cap malastre

29 de juliol de 2010
12 comentaris

Els bous (toros, braus…) no són espanyols

El debat generat aquests dies a partir de la prohibició de les corrides de toros per part del Parlament de Catalunya està posant damunt la taula qüestions que crec que són molt i molt interessants i que val molt la pena de considerar-les, reflexionar-les, analitzar-les, discutir-les, etcètera. En aquest apunt aprofitaré, potser sense citar-los expressament, per respondre alguns dels comentaris fets a l’anterior també sobre el tema i fet més a cop calent.
En aquest sentit, em sembla molt significatiu el volum d’elements identitaris, l’aparició, negre sobre blanc!, de tics racistes, o les diferents declaracions de principis sobre el model cultural i de valors, a banda d’una interessant visió del territori i la catalanitat que tot plegat destil·la. Interessant també el procediment, força democràtic en les formes, que ha representat el desenvolupament de la ILP i el paper jugat pels polítics i els mitjans en tot plegat.
Jo, com a persona que mai ha estat admirador de les corregudes de toros a la plaça i que mai m’he sentit empès a la seva defensa, em sembla encara més increïble on ens porta el debat, però també em sembla molt interessant el posicionament de gent que està d’acord amb la desaparició d’aquesta pràctica però amb qui també crec interessant d’establir un debat de fons. Així doncs, intentaré abordar aspectes diferents de tot plegat i així poder seguir debatent i discutint.
(Segueix)
En primer lloc, cal afirmar que els toros no són espanyols. I no ho dic quant a la seva identitat nacional -espero que en això estarem d’acord que no deuen tenir aquests problemes-, sinó a les pràctiques festives en què prenen part. Els toros són animals que estan ben presents en la nostra cultura igual com moltes altres cultures del món, i molt especialment en els pobles de la Mediterrània. Per això, independentment que ens agradin o no les corrides de toros, formen part del nostre referent cultural. I crec que partir d’aquí és un bon punt per establir el debat, fins i tot en els casos d’aquells que en volen l’abolició, perquè consideren, com jo, que les tradicions, els costums i les pràctiques culturals canvien amb el temps, amb els valors de les societats i amb les circumstàncies que siguin. Però és molt diferent plantejar-se aquesta abolició des de l’assumpció de la pertinença a una determinada cultura i a unes pràctiques escampades pel país i sentides i viscudes per una bona part de la nostra gent, i una altra cosa ben diferent és situar-nos en el somni, el delit, la il·lusió de creure’ns centreeuropeus, suïssos o nòrdics -o xinesos, per què no?- perquè com que no ens agarden els espanyols millor mirar amunt, com les cabres.
En aquest sentit, em sembla molt significatiu veure com els promotors de la ILP deien, sense posar-se rojos com una tomata, que no es carregaven els correbous perquè amb això potser ho tindrien perdut, que ara tocava la corrida. En canvi, un cop aconseguida la prohibició, els mateixos promotors cridaven, a fora del Parlament catalunyès, ara els correbous.
Nosaltres, amb tots els canvis que calgui fer a la identitat de cadascú, som d’on som i no d’un altre lloc i podem canviar, evolucionar o transformar, però des de la nostra realitat, la dels Països Catalans, que de nòrdics no en tenen res, malgrat que a molts autòctons, mascles o femelles, els agradin molts els exemplars que puguin venir a fer el guiri. I els toros formen part d’aquesta realitat. Com deia el Raimon, qui perd els orígens perd la identitat, i això no val únicament per a la llengua.
És curiós, en aquest mateix sentit, que hi hagi diaris i blogaires que utilitzin l’argument que amb els records taurins que hi ha als pobles de la costa, “els turistes es pensaven que eren a Espanya”. Home! Però com es pot dir una bestiesa tan gran! Ara resulta que el fet que marca el lloc on ets és el record de souvenir que hom pot comprar en una botiga de Lloret, Benidorm o el Port de Sóller -ja sé que els dos darrers llocs no entren el l’univers catalunyès-. Caram, si que hem fet poca feina, doncs durant els anys d’autonomia! Sort n’hi haurà de la prohibició dels toros, que ens preservarà la identitat! Així, a partir d’ara, si un guiri volta pel Sénia o l’Horta, en dia de correbous, sabrà on serà? Seguirà tenint clar que és a Espanya? Escolteu, i si veu una postal amb un vestit de sevillana? O amb una paella? O amb un monument de Barcelona o València i al darrera que digui Espanya? Potser caldrà prohibir-ho, tot això, fins i tot la paella?!
Però encara n’hi ha més. Aquesta gent del Prou, a banda d’haver fet bé la seva feina com a iniciativa social, culturalment on se situen? Jo, pels papers que he vist i llegit en diferents ocasions no tinc clar que la seva identitat cultural estigui massa vinculada al país, sinó a un model asèptic i estàndard que està creixent en les societats “avançades”. Un exemple que em sembla molt significatiu és el cas que es va donar a Mallorca en una concentració antitaurina on hi confluïen els activistes abolicionistes i els Maulets. Els del moviment antitaurí van demanar a la Guàrdia Civil que els separés dels independentistes perquè eren amics dels terroristes.
No hi ha dubte, d’altra banda, de l’apropiació espanyolista que ha fet l’estat de les corrides de toros, però, com deia abans, no crec que aquesta hagi de ser la motivacio per oposar-s’hi o per aplicar prohibicions. En tot cas, caldria trobar les formes per recuperar la nostra personalitat en aquest món i valorar, des d’aquí, quin futur volem per a aquestes pràctiques ben vives i sentides al país. I no és legítim, tampoc, en nom d’un suposat avenç cultural, negar la validesa de les raons de les persones vinculades a les festes amb bous, com si fossin endarrerits, disminuïts o males persones. En aquest sentit, és demencial la comparació amb l’ablació de clítoris o la violència de gènere. Tot i que és molt il·lustratiu com s’autodefineixen els antitaurins com a civilitzats i acusen la resta de salvatges. Hi ha molt de suc conceptual i cultural en una afirmació com aquesta.
Un altre aspecte que crec convenient de considerar és el realtiu a la identitat catalana que hom situa com a superior a l’espanyola -deu ser com aquella afirmació atribuïda al doctor Robert, que deia que els catalans tenien una capacitat cerebral superior als castellans- i projecta en una suposada Europa i europeïtzació que ens allibera de la salvatjada. Europa és tan miserable i tan bona com qualsevol altre lloc, però és que nosaltres som europeus, com els espanyols, els portuguesos, els grecs, els gallecs o els bascos. Però no tenim res a veure amb els noruecs, els danesos o els eslovacs. I el mite del nord magnífic estaria molt bé que ens el guardéssim per als contes vora el foc. Però tot això també té a veure amb una idea determinada, creada per interessos polítics i econòmics, que ven un país basat en una interpretació de la Catalunya vella centre de virtuts i porta oberta al nord contra el sud bàrbar. Una visió que ajuda a entendre per què Catalunya viu tant d’esquena a la resta del país, per què els Països Catalans són una rèmora, un pes i no un projecte compartit.  Per què Catalunya no és conscient del dinamisme de la catalanitat més enllà dels seus límits essencials -que no tenen a veure tampoc amb l’Ebre o amb Ponent- i només es mou en clau regional.
Finalment, em vull referir a un altre aspecte interessant, com és el fet que aquesta ILP sí que hagi prosperat, mentre que la dels transgènics o les de l’autodeterminació no. És una qüestió dels interessos electorals, conjunturals i de model que patim. La gent del Prou! han fet molt bé la seva feina i el Parlament ha demostrat que si vol pot deixar entrar la societat civil, els diputats tenir llibertat de vot i cadascú pot defensar el seu plantejament. I és que el tema animal ven i a més afirma determinats paràmetres culturals dominants, i encara serveix per deixar de parlar d’altres qüestions, situant un debat de valors concret en una confrontació identitària i en una pantalla davant d’altres aspectes com la crisi, motiu que va donar CiU per evitar donar suport a altres ILP presentades.
A més, la imatge prohibicionista, que tan ven en sectors de la modernor actual, en un món cada vegada amb tics més reaccionaris, serveix per donar valor a un Parlament de fireta.
En Salvador Boix, que és un senyor de Manlleu (Osona), l’apoderat del torero més famós actualment, José Tomàs, deia a la televisió que tot plegat era una nova batalla interessada dels polítics, i fa més dies deia que si la gent no vol anar als toros, com passa cada vegada més a casa nostra, aquests es deixaran de fer, però que no calia prohibir-los. Sempre m’ha semblat una persona assenyada i sensible, com a músic així és, però crec que centra el tema. Tot allò que no ens sembla bé, cal prohibir-ho? Bé, en seguim parlant, que d’això es tracta.

  1. Nedar i guardar la roba

    ets un polític professional… no dius res després de tanta xerrameca.

    No et mulles?

    Com la Rahola! Però tu defensant una mica els toros espanyols

  2. Si, hi ha molt de polític camuflat i frustrat en algúns autodenominats “moviments socials”.
    Però quina retòrica més enrevessada, és increïble! N’hi ha que mai estaran contents, la qüestió és alimentar el pròpi ego!

  3. Prefereixo ser una una cabra que mira amunt (a la democràtica Suïssa, on els ciutadans ho són de debó i no uns mers subdits), que no pas un estrambotic que per fer-se passar les amargors es dedica a torturar animals.

    Atentament

  4. Crec què insisteixes en la idea de lligar bous amb identificació nacional.
    No és tracta d’això Aleix. La Iniciativa Popular ha sortit de la plataforma Prou i ha estat recolzada per un grapat de ciutadans que l’han signat: el poble. Hi haurà catalanistes, catalunyistes i espanyolistes a qui no li agrada la barbàrie. A Madrid també van a començar una campanya similar!
    Els bous no són espanyols. Jo diria que no són exclusivament espanyols i, efectivament, el bou com animal i coma símbol cultural i víctima de tortures i espectacles macabres festius té presència arreu de la Península Ibèrica. I a partir d’ací, què? Hi ha espanyols en contra de les corregudes de bous com hi ha catalans, gallecs i portuguesos i basc-navarresos que també volen abolir eixa pràctica.
    Jo sóc valencià, tinc la presència del bou molt a prop, me l’estime i m’agrada com a espècie, l’admire com animal, fins i tot com a tòtem i això que sóc catalanista, un valencià de nació catalana; però això no m’impedeix de destriar la defensa dels drets animals, en concret dels bous, de conflictes identitaris artificials, creats expressament pels propis espanyols. Esquerra mateix va dir durant la seva compareixença al Parlament abans de la votació, què les corregudes de bous són un tret característic i arrelat a Catalunya, pero això no treu per voler abolir una pràctica salvatge que diu moltes coses i roïns de nosaltres com a humans.
    Jo espere que també aboleisquen els bous al carrer, com la solta d’ànecs que fan al Port de Sagunt, com el maleït parany que atrapa i envisca cada tardor milers d’ocellets. I prefereisc mirar cap amunt, com una cabra, capa a Suïssa, Dinamarca o Suècia, cap a democràcies més avançades que aquesta mentida què ens imposen els espanyols, tot i que sóc conscient que cal preservar els nostres terts identitaris, els nostres trets culturals particulars. Això sí, sense salvatjades primitives. Fixar-se en allò què funciona millor no significa que hàgem de renunciar a ser nosaltres.

  5. Una vegada més estic amb tu. Tinc un amic vigatà que explica que el seu pare el diumenge havent dinat es mudava es posava la corbata i el barret i anava als toros, i com ell tants d’altres.  Si a Vic va desaparèixer fins i tot la plaça vol dir que l’espectacle va perdre interés, però no va fer falta prohibir-el

  6. Mira…¡¡¡, fa dies que m’estic d’entrar en aquest debat, després però del que ha escrit l’Aleix, i de certes respostes, diguem que les dues que parlen de  l’Aleix com de polític professional, ja penso que em toca dir quelcom.
    Ostres¡¡ compas, si hi ha gent que no voleu pensar, i que us molesten aquells que aporten elements de debat.., no val la pena que digueu la vostra¡¡ Si no enteneu el que es diu, millor us absteniu de dir tonteries, perquè això és cosa de gent madura i de gent gran, en tots els sentits del mot…., no? per mi ja està acabat el debat pel que respecta a vosaltres dos.
    Centrem-nos en el tema, però. Efectivament.., tenim un debat sobre la defensa dels animals, i el respecte cap a tota mena d’ésser viu i la seva dignitat; també sobre les identitats; sobre quin és el nostre model de país i de futur, i d’aqui podem passar perfectament a la geopolítica del nostre país, nació, una geopolítica Mediterrània que molts es neguen d’acceptar. Una nació catalana que sigui democràtica de soca rel i mediterrània, pot ser també no? no cal ser suïsos, no cal ser australians, dic jo, no?¿
    Els problemes s’amunteguen, entre d’altres coses perquè hem oblidat el  perquè de les coses; els abolicionistes, els pro festes de bous etc…; hem oblidat de reactualitzar les festes, de reinterpretar-les a la llum del que avui dia és el món i les nostres societats. Les festes dels bous eren sobretot rituals de fertilitat, de renovació, on la bèstia moria noblement, això també s’ha oblidat. De fet les “corrides” no són exactament les festes de bous, les “corrides” han estat una intervenció del Estat per normativitzar i controlar la festa popular de les classes populars. Per mi, la festa dels bous, allà on es pratica segueix una memòria històrica sovint oblidada, i per suposat, la festa ja no és aquell ritual de fertilitat, bàsicament perque les nostres societats són urbanes, no practiquem rituals de fertilitat (ho podriem fer però…),i la nostra espiritualitat i religiositat ha estat trepitjada pel dogma catòlic i també pel dogma laïcista. L’actualitat d’aquesta festa, al meu entendre, i pel que fa als correbous, festes de les classes populars dels Països catalans, i de bona part d’Ibèria, radica en l’ús del espai públic, en l’ocupació del espai públic com espai de festa i de transgressió, perquè un correbous és transgressió de la normalitat, una transgressió però que ha de ser respectuosa amb les bèsties. Jugar amb les bèsties, jugar a la mort, perquè jugar amb bous és estar al límit de la mort i de la vida, la dels humans i de les bèsties també.
    Mai m’han agradat les “corrides”; em portaven de ben petit, i sortia plorant sempre. La meva família, però, no eren cruels, ni babejaven amb la mort dels toros, respectaven sempre les bèsties, com a pagesos que eren, les respectaven fixant uns límits entre l’espai de les bèsties, i l’espai dels humans, com des de segles han fet els pagesos del món sencer. Jo he aprés a respectar les bèsties i la natura d’aquesta gent. Trobo molt bé que hi hagi gent que no li agradin les festes dels bous, i que vulgui la seva abolició, és quelcom raonable i respectable. No és el meu cas. M’agradaria que les festes de bous, els correbous de les classes populars, no fossin prohibits a Catalunya ni als Països Catalans de la Mediterrània (Àfrica-Àsia-Europa).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!