Ulisses20

Bétera, el camp de túria

Akoe_educació és un referent valencià en favor de l’escola

Akoe Educació COOP. V. és un exemple de cooperació empresarial i un referent valencià pel que fa a pensar l’escola.

Anna Real, de la federació valenciana de cooperatives, entrevista José Manuel Campo, director d’Akoe, per fe balanç dels onze anys d’aquest grup d’escoles. En publiquem un extracte i us deixem l’enllaç perquè pugueu accedir a l’entrevista completa.

AKOE EDUCACIÓ COOP. V. és una cooperativa de segon grau, una iniciativa de cooperació empresarial no gaire freqüent al món cooperatiu; deu anys després, trobem una experiència reeixida de la qual convé traure lliçons. Amb aquest objectiu, xarrem amb el seu director, José Manuel Campo

P. Quina ha estat la clau de l’èxit de la intercooperació entre escoles?
R. Sobretot tenir un objectiu comú clar, un vincle professional que de vegades també és personal. Tampoc és baladí que l’estructura de funcionament d’AKOE se sustenta per les quotes que aporten les cooperatives sòcies. Això ens duu a revisar contínuament què aporta AKOE a cada cooperativa en canvi dels recursos financers i personals que cada escola posa.

P. Segons el pla estratègic d’AKOE voleu “Ser un grup educatiu dinàmic, amb capacitat per a consolidar els projectes empresarials, cooperatius i formatius, després de 10 anys quin n’és el balanç?
R. No és gens fàcil que un grup important de cooperatives faça un viatge tan llarg, amb voluntat de continuar fent escola. Si ens fixem en l’evolució de cadascuna de les cooperatives que en formen part, els canvis són espectaculars, pel que fa a recursos, infrastructures i, fins i tot, metodologies.

P. Com s’aconsegueix que primeu l’interès col·lectiu per davant de l’individual de cada cooperativa?
R. La tensió entre interessos existeix sempre; la clau és aconseguir que cap cooperativa se senta exclosa o no representada. AKOE aprofita les potencialitats de cada cooperativa tant a nivell organitzacional com de les persones que la representen. D’aquesta manera, cada cooperativa és una mica d’AKOE i AKOE és una part de cada cooperativa. Al remat, AKOE respecta la singularitat i la personalitat de cada casa.

P. AKOE s’articula al voltant d’àmbits d’actuació (pedagogia, societat, internacional, esport, tecnologia, formació…) quin és el funcionament i què en destacaria dels resultats aconseguits?
R. N’hi ha comissions de treball especialitzades en temes cooperatius (Societària), en qüestió de llengües i organització de viatges a l’estranger per al nostre alumnat (Internacional), en Trobades Esportives (Esportiva), etc. Puntualment, revisem l’eficàcia de cada comissió i estudiem com l’organització s’adapta a les necessitats i possibilitats. De bon principi, dos àmbits han sigut fonamentals de l’estructura, el Consell Rector (encarregat de la gestió) i AKOE Pedagògica, on n’hi ha el debat pedagògic, metodologies, investigació, innovació… Som escoles i aquesta comissió és l’ànima d’allò que som.

Què en destacaria d’allò fet? Haver sigut capaços de la reflexió de què i com podem millorar les nostres escoles cada dia, i d’haver-nos convertit en un referent valencià pel que fa a pensar l’escola.
P. Quins projectes o actuacions dels què s’han posat en marxa destacaríeu?
R. N’hi ha quatre projectes de major ressò. L’Escola de Mestres, perquè ens ha permès conèixer de prop les noves tendències educatives; els Claustres AKOE, una experiència única de posar en valor el treball pedagògic simultani de nou claustres, també pel que genera de xarxa de relacions i coneixements; la Trobada anual de Colpbol, on més de 900 alumnes gaudeixen de l’esport i l’esplai  i els Cursos d’anglès a l’estranger que organitzem cada any, perquè afigen corresponsabilitat i compromís a l’aprenentatge plurilingüe.

P. N’hi ha cap projecte o projectes en cartera que supose avançar encara més en la intercooperació o en una major integració entre les nou cooperatives?
R. Pensar noves propostes és un dels nostres objectius primers, què podem aportar de nou i de qualitat a allò que fem i com ho podem compartir, la col·laboració amb l’escola pública, i, sobretot, continuar garantint un Pla de formació que prepare els mestres per afrontar els grans reptes. I encara, afrontar la inclusió com una de les revolucions de l’escola del segle XXI.

P. Seria possible en un futur immediat la creació d’un centre educatiu AKOE?
R. Ja tenim centres educatius AKOE. Cada escola cooperativa sòcia és un centre AKOE. Malgrat les diferències que n’hi ha entre algunes cooperatives que en formem part, també n’hi ha grans línies d’acció que ens apleguen en un repte col·lectiu. Damunt la taula hem tingut projectes d’envergadura que no ens hem atrevit a llançar. Un centre educatiu AKOE tindria una potencialitat extraordinària. Potser que només calguen diners.

P. Actualitzem xifres: quin col·lectiu representa Akoe?
R. Amb les dades del curs 2015-16, les 9 cooperatives AKOE integren més de 1.200 llocs de treball entre socis i treballadors, atenem més de 12.000 alumnes i tenim un volum de facturació superior a 50 milions d’euros.

P. S’han plantejat integrar més cooperatives en AKOE?
R. Com que durant molt de temps hem treballat en consolidar el grup, no ens hem preocupat gaire de créixer en nombre de cooperatives. Ara, un colp aconseguit el primer repte de la consolidació, mantenim una estreta relació amb altres cooperatives amb les quals compartim l’escola que volem. És qüestió de temps i de detalls.

P. Què pot aportar AKOE al sistema educatiu valencià?
R. Fa molt de temps que l’escola cooperativa es qüestiona el sistema educatiu valencià. Vam fer una investigació per identificar quines competències necessitaran els mestres en el segle XXI. Fins i tot vam publicar els resultats i vam organitzar una Escola pròpia que fos capaç de donar resposta a la formació dels mestres valencians. És veritat que fa dos anys que la Conselleria d’Educació ha fet un tomb considerable en favor de la formació. Genial. Qualsevol ajuda en favor dels mestres és benvinguda.

Akoe Claustres

P. L’entorn exigeix experiències educatives i d’intercooperació com la d’Akoe?
R. La societat requereix dosis ingents de vincles entre escoles: relacions, comunicació, tecnologies, coneixement. Massa anys de viure cadascú pel nostre compte. L’aprenentatge reclama compartir, treballar en equip, posar a l’abast de tothom les grans descobertes, els avenços… Què són la ciència i el coneixement sense la col·laboració? La nostra aposta és compartir i cooperar per aprendre, també perquè és la millor manera de superar les dificultats i les incerteses.

P. Sense AKOE, cadascú dels seus integrants seria hui on és?
R. Rotundament, no. Cada escola hauria fet camí, sens dubte, però compartir idees i experiències, posar en comú els reptes i els recursos per salvar dificultats, ens ha ajudat molt a les cooperatives que formem part d’AKOE. No és qüestió d’anar més lluny o més ràpid, sinó de saber què volem i on volem ser. Hui, com fa deu anys, com el primer dia, creguem i confiem molt en l’escola i en els mestres.

FEVECTA Blog, Anna Real

 

 



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General, mestres d'escola per adasi | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent