Una de trens.

Mentre l’estat espanyol continua empantanat en tecnologies obsoletes, el món que hi ha al  seu voltant fa un altre pas endavant. I la conseqüència és que l’estat espanyol es queda encara més endarrerit.

Fa anys, hi havia un servei de tren que unia Barcelona amb Zuric. Era un tren nocturn que eixia i arribava de l’estació de França i que arribava, després de tota la nit de viatge, fins a Zürich Hauptbahnhof. El tren que es feia servir era un Talgo. Allà cap a l’any 2011, vaig fer aquest trajecte d’anada i tornada. El tren era molt vell i es notava. A més a més, quan arribava a la xarxa europea era molt lent. A Suïssa era, amb molta diferència, el tren més lent de tots. Poc després, en lloc de modernitzar el servei, senzillament es va suprimir. Val a dir que s’hi sopava bé, al vagó restaurant. Ho vaig comprovar per consell d’un amic suís que feia aquell trajecte amb certa freqüència.

Ara, pocs anys després, les empreses ferroviàries europees han decidit reprendre una xarxa de trens nocturns que unisquen les principals ciutats europees. En qualsevol cas, un tren és molt menys contaminant que un avió. I uns trens moderns, còmodes i ràpids, permetrien viatjar sense perdre més temps que la nit, que es pot aprofitar per a descansar. A més a més, la construcció d’aquests nous trens proporcionarà ocupació de qualitat i duradora allà on es fabriquen. I també on s’haja de fer el manteniment.

Ara, els ferrocarrils austríacs, ÖBB, han anunciat el seu interès per restablir la línia Barcelona Zuric. Pel que sembla, tenen com a socis a la pròpia empresa dels ferrocarrils suïssos, SBB.

Mentre tot això passa, l’obsoleta Renfe continua invertint en trens d’alta velocitat que són i serà deficitaris sempre i que no serveixen per al transport de mercaderies. Adif continua sense transformar la xarxa d’ample ibèric (quatre peus castellans) que és diferent a la de tota la resta d’Europa fins a Bielorússia i Ucraïna (excepte Portugal, per raons obvies).

Així que és previsible que en pocs anys, una bona part dels passatgers que ara mateix es desplacen en avió per a trajectes curts (menys de 2000 Km) ho facen en tren i no amb avió. I, tal i com van les coses, és també previsible que ni Renfe ni Adif arriben a temps per a disputar un mercat creixent. Ells continuaran promocionant el gran (i deficitari) aeroport de Barajas i insistint en que tenen la major xarxa del món en trens AVE (sense comptar a Xina). és només qüestió de temps que les mateixes empreses, o altres, els disputen el mercat tan maltractat de les rodalies.

Hem de pensar que només l’estació principal de Zuric, Zürich Hauptbahnhof,  té un tràfic diari de 350000 passatgers. Més de 120 milions cada any. D’acord que és la principal estació de Suïssa, però aquell país no arriba més enllà dels vuit milions d’habitants. I, cosa curiosa. No tenen ni un sol quilòmetre de TGV.

El resultat final serà que el transport ferroviari de passatgers estarà en mans d’altres països. I també que, inevitablement, el servei serà millor. llavors diran que el que els passa és que els altres els tenen malícia. Malíxia, que diuen als voltants de València.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *