Vicent Luna i Sirera

Tirant al blanc

17 de juny de 2011

Lucentum, la ciutat de la llum.

Amb l’alumnat de 1r d’ESO de l’IES Pare Arques de Cocentaina vam estar ahir (15-06-2011) d’excursió. L’objectiu era visitar el jaciment arqueològic de Lucentum, una ciutat ibero-romana que s’hi troba al Tossal de Manises de l’Albufereta d’Alacant. Després, per completar l’excursió i vuere algunes de les restes que s’han trobat en l’esmentat jaciment,  vam anar al Museu Arqueològic d’Alacant, el MARQ.

Ja fa uns quants cursos que amb l’alumnat de 1r d’ESO realitzem una excursió al poblat ibero-romà de Lecentum i al Marq. Aquestes dues visites ens permeten repassar gran part del temari de Ciències Social, Geografia i Història. Per una banda el món iber i per l’altra l’arribada dels pobles colonitzadors, fenicis, grecs i cartaginosos, i de la posterior conquesta pels romans.
Aquesta vegada també vam tindre la sort de tindre la mateixa guia, Jéssica, una antiga alumna del nostre institut que va estudir turisme i actualment treballa de guia en aquest jaciment. La visita comença amb una primera explicació per ubicar a l’alumnat. Lukentum era un poblat iber al capdamunt del Tossal de Manises, en un lloc privilegiat per controlar el territori. El fet d’estar vora mar va possibilitar que aquest poble entrara en contacte amb els pobles colonitzadors, fenicis, grecs i cartaginesos. El poblat, totalment emmurallat estava ben protegit. Els ibers, poble guerrer, vivien de l’agricultura que conreaven en els camps del voltant.
L’arribada dels romans va canviar per complet els pobles ibers. De mica en mica van acabar romanitzant-se. Pel temps aquest poblat es va transformar en una ciutat romana, Lucentum. Durant el regnat d’August, el primer emperador romà, la ciutat assolí el rang de municipium. Serà a finals del segle I a.C. i tot el segle I d.C quan experimentà el seu màxim esplendor. A finals d’aquest mateix segle començarà la decadència fins a l’abandonament i desaparició al segle III d.C.
Gràcies a que l’any 1961 fou declarar Monument Historicoartístic, aquest jaciment l’hem pogut recuperar. En l’actualitat només està excavant al voltant d’un 30%%.
Jéssica, la guia, ens féu un recorregut pels lloc més importants de la ciutat, tot i explicant-nos que ens hi fixàrem en els colors del terra. El groc per a les muralles, el blau per a les cisternes d’aigua i el rosa per a les cases. Entrem a la ciutat per la porta oriental, tot i fixant-nos en les marques que deixaren en el terra l’entrada de carros. S’aprecia clarament que hi havia una doble porta, ho podem observar mirant els forats on ajustaven les frontisses. Només entrar, fixant-nos en el terra,  veiem el sistema de clavegueram que tenia la ciutat. Avancem per entrar en el carrer dels llindars. A una banda i l’altra veiem com eren les cases. La planta baixa era dedicada al taller  i la segona planta la vivenda. El nom dels llindars és perquè s’hi pot veure perfectament el portar d’entrada a les cases i  el forat on anava la llinda de la porta. En aquest mateix carrer ens trobem amb les restes d’una casa ibera. Ens fixem en la diferència d’aquesta casa amb les domus romanes. Al centre de la casa i en el terra queden les restes d’una llar.
En una ciutat romana no podia faltar el Fòrum, lloc d’encontre, reunió… Al costat trobem les restes de la Basílica i del Temple. Avancem pel carrer, ara aquest el de  les botigues  ( tabernae) i entrem en un altre que porta el nom de Pompili.  Patrici que va pagar dels seues diners les termes que allí s’hi troben. Jéssica ens explica les tres sales que tenien aquests banys: calenta, freda i tèbia, així com el sistema per escalfar-les. Continuant la visita ens hi trobem el Magbara, un cementeri musulmà. Podem comprovar com totes les tombes estan orientades cap a la ciutat sagrada de La Meca. Seguim per veure la resta de torres de la muralla fins arribar a la Domus del Peristil. Aquesta és, de moment, la casa més luxosa de totes les que s’han excavat. És curiós observar com, per enfortir i millorar la muralla, aquesta va haver de dividir la domus en dos parts.
Fa un calor que bada i després de refrescar-nos una mica en una font que hi ha, ens acomiadem de Jéssica i agafem l’autobús que ens ha de portar al Museu Arqueològic d’Alacant, el Marq.
En el MARQ, un dels museus més didàctics d’Europa i premiat algunes vegades, tenim com a objectiu veure les sales corresponents a la Prehistòria, el Ibers i Roma. Justament els continguts dels quals corresponen al temari de 1r d’ESO. El guia ens va explicant sala per sala totes les restes més importants que s’han localitat en les comarques d’Alacant. Moltes d’aquestes restes localitzades a Lucentum. Els alumnes van fent preguntes interessants i la visita és força significativa.
Comtat i debatut, els objectiu que ens havíem marcat han estat més que assolits. Una visita in  situ a Lucentum i al  Marq ens ha servit per reforçar, constatar, veure, fotografiar, fomentar… objectius i continguts treballats al llarg de curs en l’assignatura de Ciències Socials, Geografia i Història.