Terra i llibertat

Autodeterminació - Països Catalans

26 d'abril de 2013
8 comentaris

VICTUS, LA PÀTRIA, LES CLASSES SOCIALS, EN FIN, LA COMPLEXITAT

Victus és una bona novel.la, ben escrita, ben trabada, una història intel.ligent que t’atrapa en un context històric concret com és la guerra europea de Successió a la “corona” del Regne de les Espanyes…

No és, diguem-ho clar, la gran novel.la, però és bona i està molt ben escrita en el sentit que proporciona plaer, furga en els sentimets i característiques contradictòries dels seus personatges i del mateix  lector/a, i sobretot aporta una lectura particular i una reinterpretació històrica compromesa del context català del XVIII (i de la Guerra de Successió), i del barceloní, en concret, de llurs actors, de les contradiccions de classe social, i de la complexa articulació-colisió-conflicte entre el Regne Catalano-Aragonès, i el Castellano-espanyol, amb el rerafons d’un conflicte bèlic europeu i d’una geopolítica internacional d’alt nivell.

El nostre col.laborador, Josep Mª Navarro, aporta la següent reflexió al respecte de la novel.la més venuda aquest St.Jordi.

Al meu entendre, i el que més m’ha agradat  de la novel.la és que per res del món és una novel.la d’exaltació patriòtica, ni cap apologia de Castella/Espanya contra Catalunya, sinó que gràcies a la intel.ligent trama i del personatge principal, contradictori, ambigu, anti-heroï, ens endinsem en una anàlisi de la complexitat d’aquest personatge (i d’altres personatges de la trama), i per suposat de la complexitat social, política, i històrica de l’etapa que va del 1705 fins a la victòria borbònica del 1714 davant unes classes populars, que com molt clarament reivindica Sanchez Piñol, són els motors de la resistència i de la lluita per les llibertats assolides en els darrers segles d’enfrontament pagès, de les classes menestrals, de la petita burgesia, dels gremis d’artesans, i del incipient proletariat urbà enfront de les estructures feudals i de les classes socials dominants dins del protoestat nacional que s’estava construint en el sí de la Confederació Catalano-aragonesa.
Així mateix, Sànchez Piñol sap presentar molt bé la confrontació de classe i nacional d’aquests sectors resistents, d’aquestes classes populars, davant de l’altre Regne ibèric representat per Castella-LLeó i llurs classes dominants, aquestes oligarquies terratinents, feudals, i amb vocació imperial que han arribat fins els nostres dies com a inspiradores de l’actual estructura d’Estat Espanyol.

Per l’autor, la idea d’una pàtria atacada per un enemic extern i defensada heròïcament per una munió de tots/es els seus ciutadans, de totes les condicions i classes socials, “embarcats en la mateixa nau” i combatent contra els enemics externs, l’Espanya dolenta i borbònica, deixa pas a la descripció d’un escenari de confrontacions de classe interna a la Catalunya del XVIII, una confrontació claríssima entre les classes benestants, noblesa, alta i mitja burgesia, alt clergat ( anomenats popularment tots aquests sectors “catifes/felpudos vermelles”) i les classes populars catalanes i barcelonines; de fet i sobretot la descripció de la confrontació de classe, altament virulenta i crispada entre aquests sectors, és especialment clara en el cas de la Barcelona de l’època, i és aquí on el llibre s’esplaia àmpliament.
Tret d’alguns nobles i burgesos, destacats, que després de la pressió popular s’impliquen clarament i fins i tot d’una manera del tot compromesa ( fins al final i darreres conseqüencies) en la lluita contra l’exèrcit borbònic i en defensa de les llibertats catalanes, amplis sectors de les classes benestants catalanes i barcelonines volien pactar des del principi amb França i el Regne de Castella-Espanya; al menys aquesta és la lectura de Sànchez Piñol, que sembla força contrastada amb les dades i esdeveniments històrics.
Alguns dels personatges mítics de la historiografia noucentista i de la renaixença surten força mal parats, com en Casanovas, i en canvi altres personatges “ignorats” per aquesta historiografia patriotera, com el castellà Villarrroel, militar de carrera i comandant de les forces que defensen la Barcelona assetjada, prenen un relleu molt significatiu, per la seva personalitat i compromís moral i ètic….

Així mateix, prenen gran relleu en la novel.la i en aquesta història revisada a partir d’una mirada crítica, “aquells heroïs” populars, vinculats a sectors populars i camperols, que conformaven les partides de “miquelets”, molts d’ells propers al bandolerisme social, i a la delinqüència semi-organitzada del moment.
És molt destacable el panorama que Piñol ens presenta sobre la Catalunya del XVIII, i sobre els trets que caracteritzen una societat convulsa, força canalla, violenta, amb una població més aviat disposada a l’aixecament, a la confrontació violenta, a la revolta, i a la lluita contra aquells sectors socials benestants, siguin aquests catalans, siguin castellans, o francesos..,  que tracten d’expoliar la majoria de la població, d’arrencar-li drets.. .Molt lluny ens trobem del país del seny, del pactisme, de l’oasi català pintat pel noucentisme i la reinaxença i àmpliament difós pel pujolisme regnant.

La Barcelona assetjada, sempre segons Piñol, és una Barcelona agònica, resistent, amb motivacions gens patriòtiques, si per pàtria s’entén aquest conjunt d’esencialismes com la bandera, els himnes, les comunions interclassistes.., la defensa patriòtica d’uns símbols…; és una ciutat plena d’éssers humans supervivents, que lluiten per menjar, per no passar gana,  que s’enfronten i pateixen  la repressió interna desfermada pel Govern de classe de la Generalitat, que s’enfronten als canons enemics, a tot un exèrcit que vol imposar un ordre (l’ordre borbònic) que s’intueix pitjor que el que ja es pateix sota les classes dominants pròpies…..És una Barcelona apocalíptica, com mai ens l’han pintada, potser pitjor que la Barcelona que apareix en aquest film “Los últimos días…”

I per suposat sempre estarem temptats de comparar aquests fets i contextos per la pervivència de certs paral.lismes, amb altres circumstàncies històriques, unes més llunyanes i altres ben properes, , ja sigui la revolució i guerra del 1936-39, ja sigui el moment actual, en el que l’Estat espanyol, i llurs aliats de classe (espanyols, catalans, internacionals), desferma una guerra social total contra les classes populars per imposar un nou ordre d’expoli i violència institucionalitzada.

  1. O bé la interpretació que fa de Victus qui assenyala l’autor d’aquest blog no s’ha llegit el llibre o bé és d’una subjectivitat tant assimètrica que s’allunya de la realitat. 

    Probablement qui signa aquesta ressenya és o bé un seguidor historiogràfic de C’s o bé és un sicari a sou de l’establishment, sempre interessat a erosionar la història i els referents nacionals de Catalunya.

    Em sembla d’un nivell lamentable dir que en el llibre no hi ha un relat de l’antic conflicte nacional Catalunya-Espanya i que en canvi hi ha un relat de conflicte de classes. 

    Això és com dir que en cap país del planeta hi ha un conflicte de classes. Es evident que hi és, de la mateixa manera que a tots els racons dels 5 continents hi ha aquest conflicte. Però negar l’existència d’un conflicte nacional és propi de ls historiadors de C’s, que cada any fan un acte per l’Onze dedicat a desmitificar els fets tràgics de l’Onze de setembre i la importància històrica que tenen pel nostre país.

    En definitiva, estem davant d’un nou episodi espanyolitzador, l’enèssim intent dels sectors feixistes-llibertaris de desdibuixar el fet nacional català. Res de nou, la feina dels independentistes catalans és superar el més aviat possible les cadenes i jous que ens oprimeixen des de fa segles. Serà un petit pas pels catalans però un gran pas per la humanitat i la lluita de classes d’arreu del planeta. 

  2. Terra i LLibertat es veu obligada a fer un comentari sobre els comentaris.
    Acceptem tota mena de comentaris, crítiques, aportacions, etc…..tret dels insults i desqualificacions brutals com les que ha fet en Robert, i ja per començar en el seu primer comentari; més a baix, es poden llegir i veure.
    Malgrat tot, malgrat aquests comentaris fora de lloc, s’han publicat llurs insults, i se li ha respost degudament i de forma força educada dins del que es podia……
    El darrer comentari d’en Robert que no apareix publicat, se’ns va esborrar per error, doncs vam marcar de forma indeguda l’apartat que no tocava. Vam fer una nota (veure-la més a baix) d’excuses i convidàvam al Robert a tornar a escriure.
    Aquest al seu torn ens escriu una breu nota que no pubiquem, on ens diu que censurem…, en fin…, si volguéssim censurar no hauríem publicat una nota de disculpes…, però és més, no diríem ara ni piu.., en canvi ho fem…i expliquem de nou que ens va passar.
    Estem FARTS/ES de gent de mala baba com en Robert, a qui no li publicarem cap comentari més, per la seva mala llet, per la seva mala manera de debatre, i per insultar a tort i dret.
    Potser és censura? es podria qualificar això de censura?¿, podria ser-ho, però no estem disposats/des a admetre comentaris de persones que a més de creure’s pel damunt del bé i del mal, no aporten cap debat, ans al contrari insulten, distorsionen els debats, busquen culpables de les seves personals frustracions i incopetències, i en definitiva, el que fan és emmerdar de forma continuada els espais de debat, de reflexió i de militància.
    Mira Robert que t’aguantin a casa teva. Nosaltres no.
  3. Personalment he trobat Víctus molt entenedor de tot el que va succeir a la Barcelona del 1714. Fàcil per a qualsevol que vulgui conèixer i entendre el context històric d’aquell moment i que actualment revivim en certa manera.
    Visca Catalunya! 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!