L’oposició va argumentar el seu discurs utilitzant la referència del nombre de viatgers de l’any 1991, la més alta de la història, i la defensa des del govern feia al·lusió a les baixades fins l’any 1999, quan encara no governava, les més baixes viscudes. Uns i altres suposadament pensaven en l’informe fet per l’entitat de Promoció del Transport Públic (PTP).
La PTP utilitza els màxims i mínims esmentats, exposa que a tota l’Àrea Metropolitana del Transport (ATM) des del 1999 el passatge s’ha augmentat un 32% mentre que Sabadell només ho ha fet un 15% i proposa actuacions per duplicar el nombre d’usuaris a mig termini. Tanmateix, amb el seu informe tècnic la PTP es queda curta perquè només analitza les dades absolutes del transport públic.
Si políticament volem entendre millor on es troba avui la ciutat cal pujar el punt de mira i contrastar el transport municipal amb l’evolució demogràfica de Sabadell (Gràfica de l’Arxiu adjunt) per llegir amb claredat el resultat de les polítiques executades respecte l’esmentat transport, veure com el descens del passatge és ja colossal, i extreure’n conseqüències a nivell de ciutat.
Les dues corbes ens mostren com des de la pèrdua de viatgers de l’any 1993 fins el 2008 les gràfiques segueixen la mateixa curvatura o tendència. D’això en podem deduir que:
Vist això, les pors de l’oposició sobre les conseqüències de l’increment d’un 6,67% de la targeta T10, la més emprada, van més enllà del què deien i suposaven. Augmentarà el desencís pel transport públic, disminuirà l’ús dels autobusos, es multiplicarà la utilització del transport privat, incrementarem els nivells de contaminació i la nostra salut se’n ressentirà més.
També podem afirmar que les millores assenyalades pel regidor responsable respecte les parades de l’autobús o la instal·lació recent dels indicadors del temps d’espera no tenen una incidència decisiva, com a molt són la cirera però no el farcit del pastís. Tampoc s’hi valen excuses com esperar la posta en marxa del complex de Sant Pau de Riu Sec o la finalització de les obres del ferrocarril, perquè a banda de desconèixer quan finalitzaran, ni una ni l’altra tocaran el moll de l’os per a resoldre el veritable problema.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!