MARCÚS

(@marcroca)

28 de novembre de 2006
2 comentaris

Periodisme, Internet, participació ciutadana, crisis de la premsa tradicional,?

Un dels primers exercicis que ens han posat al curs de Periodisme digital
és comentar en el Fòrum de la clase aspectes relacionats amb el periodisme,
Internet, la participació ciutadana, la crisis de la premsa tradicional,?

Aquest és el meu comentari (les raons d?estar fet en castellà estan aquí i aquí):

El portal Comunicació21 (en
catalán), publica hoy una noticia en su sección Internacional que me parece
interesante: ?Los diarios
universitarios de los Estados Unidos mantienen una salud de hierro
?. La
transcribo a continuación, para comentarla después:

?Bernat Dedeu // Corresponsal a Nova York

Els diaris universitaris dels EUA
mantenen una salut de ferro

Mentre els diaris convencionals lluiten contra el descens de vendes,
que aquest any passat va ser del 3%, els diaris als campus de les universitats
dels Estats Units passen per un moment de salut òptim. Un estudi del Baltimore Sun mostra com un 76% dels
més de sis milions d?estudiants del país llegeixen ?amb certa regularitat- els
rotatius de les seves universitats.

Aquesta estadística ha propiciat fets prou curiosos. A Florida, un
diari consolidat com el The Tallahasee
Democrat
acaba de comprar dues publicacions estudiantils de la Florida State
University: el FSWiew i el Florida Flambeau. Una política de
compra que, en definitiva, pretén acostar el públic més jove i lector de premsa
a les publicacions de caràcter generalista, així com tenir un bon camp de
proves per conèixer els gustos lectors del target universitari. Un públic,
paral·lelament, prou sucós per a publicistes i fabricants de productes
automobilístics, culturals o d?oci general.

La salut de les publicacions universitàries també deu part del seu èxit
a internet; actualment, 600 diaris universitaris del país es poden consultar online, fet no gens estrany si es
pensa que els seus joves ja passen més temps de mitjana setmanal davant de
l?ordinador (15 hores) que no pas de la televisió (10 hores). També hi ajuda,
evidentment, el que la majoria d?aquestes publicacions siguin de franc i les
notícies de caire molt proper als alumnes.
?

Que la prensa escrita está en horas bajas, es una obviedad [Por
ejemplo, el
caso de Libération
]. Podríamos
decir que algunos de los factores que lo están provocando son la prensa
gratuita y la prensa digital. Los más catastrofistas dicen que estamos ante la
muerte de la prensa escrita, aunque también se decía de la radio, cuando nació la TV, y ya se ha visto que no fue
así.

Pues bien, yo no lo creo. Más bien pienso que la prensa escrita (de
pago) debe resituarse, por ejemplo dando más fuerza a las secciones de opinión,
ya que las noticias en si mismas corren a mucha velocidad por múltiples medios
(entre ellos, Internet), y lo que querrá el lector es que le expliquen, le
comenten las noticias para poderlas digerir, así como poder conocer las
noticias con mas profundidad.

Relacionado con estos dos problemas causantes de la pérdida de ventas
de la prensa escrita (de pago), los grupos de comunicación se han puesto las
pilas ya en un aspecto, esto es, introducirse en el accionariado de la prensa
gratuita (aquí, un
cometario que hice al respecto). Y, respecto al otro aspecto que les es
negativo (la prensa digital), también se están posicionando con múltiples
remodelaciones de sus webs: Así, recientemente, El Periódico, La Vanguardia, El País, Revista Cambrils, ?
están remodelando sus espacios web. Aunque, todavía no saben muy bien como
hacerlo, pues en poco tiempo pasan de poner el web de pago, a volver a la
información gratuita? Estamos al principio, y son normales todos estos cambios
de criterios.

Y, relacionado con los espacios de opinión, podríamos hacer mención de
las distintas formas de participación de la ciudadanía, ya sea a través de los
weblogs, ya sea a través de diarios creados con la participación ciudadana
exclusivamente (un ejemplo de diario participativo en mi ciudad: InfoTerrassa), etc?

Lo único que está claro es que el periodismo está cambiando y, en gran
parte, provocado por esta relativamente nueva herramienta llamada Internet.
Personalmente, creo que no es tanto la desaparición de los medios periodísticos
actuales, sino su transformación y adecuación lo que nos debe importar.
Resituarse en el nuevo marco que se está estableciendo. Y, algo que me parece
muy importante estudiar serán dos tipos de público que, a mi parecer, irán
apareciendo claramente: el activo y el pasivo. Esto es, el que buscará la
información de forma activa y personalizándola, y el que seguirá queriendo que
se la den toda masticada. Por este motivo, porque habrá dos tipos de público,
me parece que no desaparecerán los medios periodísticos actuales. Por ejemplo, la Televisión IP por Internet será
para la gente que busca información y ocio de una forma activa, mientras que la TV por TDT o la analógica serán
para el otro tipo de público. Habrá una parte del pastel para todos;-)

Salut!

PD1: Os adjunto un escrito que hice sobre el papel que juegan los
weblogs en la actualidad (Blogs: ?Generación o herramienta?
(en catalán)).

PD2: En caso que tengáis algún problema de comprensión con algún texto
en catalán, os ayudaré en todo lo que me sea posible.

PD3: Estoy apuntado en el Congreso CiberSociedad pero todavía no he
podido leer nada. Espero hacerlo en breve, y en el grupo que nos comenta Karma.

Marcús Media

  1. Interessant reflexió la que exposes. Jo penso que a a més de posar l’accent en els articles d’opinió, la premsa escrita convencial hauria de mostrar, o millor dit desenmascarar, la ideologia editorial del diari sense complexes.

  2. … al perfil professional del periodista?
    En un dels teus posts apuntaves al fet que actualment són (som) pocs els usuaris d’Internet, però tot fa pensar que en pocs anys la situació canviarà. Podem deduir que també canviarà la proporció entre públic actiu i públic passiu? Si és així, també hauria de canviar la proporció entre públic actiu i públic passiu, és a dir, menys titulars i més continguts de fons, més qualitat al final. Com poden afectar aquests canvis al perfil professional del periodista? Li caldrà especialitzar-se? Avui en dia molts dels articles d’opinió no els signen periodistes sinó experts en les diferents matèries…
    Gràcies per compartir les teves impressions d’aquest curs. Sembla un tema molt interessant!

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