TocDeQueda

Pensaments, anècdotes i paraules aproximades

2 de juliol de 2008
Sense categoria
4 comentaris

Antònia Font i els robots

L’activitat no tenia cap pretensió més enllà del seu propòsit: volia treballar l’expressió corporal a través de la música amb els alumnes de 3r i 4t de l’escola. Sovint però, la pràctica, l’acció, transforma l’experiència d’una manera inesperada. És un prodigi; una mutació conceptual de la qual no n’eres l’únic responsable: la mateixa activitat pren el rumb amb decisió. I tu, la deixes fer. He de ser honest: no sé en quin moment aquesta iniciativa aïllada de moure’ns a ritme de Wa yeah! que estava realitzant amb dues classes per separat, va decidir de convertir-se en una mena de coreografia lliure i estrafolària; en l’excusa perfecta per convertir l’última classe del curs en una festa de comiat d’allò més emotiva.

Metamorfosi
Com ja he dit, l’activitat cercava l’adaptació del moviment dels i les alumnes a un ritme extern. Wa yeah! té una estructura melòdica molt clara i marcada, i això permet el contrast motriu: ara ens movem a poc a poc i d’una manera esquemàtica; ara ens movem lliures i amb rapidesa. Els més menuts però, necessiten pautes concretes per poder estructurar el seu moviment i quan vaig començar a treballar-la amb els alumnes de 1r i 2n, va sorgir la següent història:

Som uns robots que, amb la música, ens comencem a moure: és la nostra energia. Ens activem a poc a poc, desconcertats, com si haguérem estat aturats durant molt de temps. El moviment és rígid i rectilini però a mesura que s’accelera la música, ens descontrolem: volem alliberar-nos dels moviments mecànics que ens impedeixen de moure’ns amb llibertat. I quan comença l’explosió d’alegria de la tornada de la cançó, de sobte ens convertim en persona i els nostres moviments es tornen elàstics, curvilinis, humans. Un somriure omple les nostres cares. Ens relacionem i ballem entre nosaltres fins a que torna la música mecànica i ens convertim de nou en robots. I, novament, tornem a convertir-nos en persona amb els versos de la tornada, fins que la música s’atura i caiem a terra desconnectats.

Sense pensar-ho dues vegades, vaig traslladar la història a la resta de classes –d’Infantil a l’últim curs de primària– i tots l’acceptaren de bon grat com a fil conductor de la seua expressió. Fou un encert, una bastida que significava els seus moviments i els permetia d’experimentar noves formes d’interacció amb l’espai, el ritme i la seua dinàmica.

Festa secreta
Gaire bé sense adonar-me’n, havia engrescat tots els alumnes de l’escola en aquesta activitat, seduïts per una cançó tan divertida i vital. I aquesta comunió activà el meu sentit col·lectiu: havíem de fer-ho tots junts. L’aula de música però, no era, ni de bon tros, suficientment gran. On podríem…? El passadís! I, de nou, s’encadenen les idees d’una manera incontrolada: serà una festa de comiat; els mestres no ho sabran; ho farem quan falten deu minuts per acabar l’última classe del curs; usarem la megafonia de l’escola; els alumnes triaran un element divertit per a l’espectacle; Pau, el mestre de música, m’ajudarà a preparar-ho tot; la seua veu serà el senyal: Bé, xiquets i xiquetes: l’escola està a punt d’acabar! De fet, aquesta és l’última classe del curs perquè demà, com ja sabeu, no portarem els llibres a l’escola: anirem a la piscina! I com que mestres i alumnes hem treballat de valent i hem aprés tantes coses al llarg d’aquest curs, ens agradaria acomiadar-lo d’una manera ben divertida. Així que, alumnes de l’escola Covalta, ja sabeu què heu de fer!; tot seguit, els alumnes agafaran l’element divertit que tindran amagat a la motxilla i es quedaran de peu, completament quiets i amb el cap cot; i quan comence la música, els robots s’engegaran i, en silenci absolut, sense fer cas del que puguen dir el mestre o la mestra, enfilaran cap al passadís per trobar-se amb la resta d’autòmats. Allò que no sabien és que un cop hi arribaren, trobarien una mena de robot que els era ben familiar: totes les classes s’havien fet un fart de riure veient el videoclip de la cançó. Si voleu veure’l feu clic al següent enllaç:
http://www.youtube.com/watch?v=zcFQ2N8IlaU

Un final emotiu
No sabia com acabar el muntatge. Els alumnes quedaven estesos, sovint uns damunt dels altres, al llarg del passadís i l’activitat reclamava un final emotiu. Primer, vaig pensar que cada mestre despertés els seus xiquets i xiquetes. I, novament, un canvi de rumb: Replay. Vaig gravar en un cd les dues cançons; un cop acabava Wa yeah!, s’iniciava Replay, l’entranyable cançó instrumental que tanca el disc Batiskafo Katiuskas, d’Antònia Font. Els mateixos alumnes es despertaven: tot havia estat un somni. I, en silenci, s’abraçaven amb tothom: un xiquet de 1r, una alumna de 4t, la mestra de 5è… Això també ho assajàrem: als alumnes els fa vergonya abraçar-se de veritat. No havien de fer veure que s’abraçaven: els demanava una abraçada sincera, carregada d’estima. És preocupant que els xiquets i les xiquetes d’avui en dia no tinguen cap problema alhora de pegar-se o insultar-se entre ells i, després, no sàpiguen agafar-se de la mà, encara menys si són d’una altra classe. És preocupant i trist. Per això fou emocionant veure el passadís convertit en un punt de trobada, un mar de tendresa on tots i totes intercanviàrem somriures i mirades. Per uns moments, tots en sentírem escola.


  1. Xe tu, quina festorra en l’escola Covalta!
    Molt de “treballar l’expressió corporal”, “d’adaptar el moviment a un ritme extern”…Vamos, de festeta l’ultim dia de classe, no?
    Aiiii eixe estiu…Quins records! Aquells dies tan llargs, la calorà, les migdiades… i que lluny quedava septembre.
    Jo encanvi, estic desitjant que arribe septembre per estar a la meva ciutat i fer eixes petites coses que em recorden a aquells temps d’escola: anar a fer una orxateta, sentar-nos en alguna terrassa o anar a vore els anecs dels Vivers (amb Maria, clar està).
    Ja falta menys. Fins llavors, un peto
    Nuria

  2. Xé Dídac, cada cop enveje més el que fas! Aquest video mostra la felicitat en majuscules.  No calia més que veure la cara dels xiquets/es. quants records m’han vingut a la ment…
    Com he disfrutat veient el video. Endavant, company!
    Una abraçada, amic!

    Ah, i records a la Núria (i a la Marieta)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!