Ulisses20

Bétera, el camp de túria

L’escola, el dia 35

A l’escola els xiquets fan tornar la moda dels cromos, cada any recomencen coses per intercanviar i col·leccionar. Enguany, han perdut els futbolistes; mel exagerat, home, ja era hora que enviaren a cagar a l’aigüera els furtamantes, homés inútils en la seua majoria poc fets a la cultura o a la lectura. Els pokémon o els poquemón han guanyat una partida d’àlbums que lluen en els patis de primària, no sé si amb cap voluntat didàctica o pedagògica: no coleccionen, per exemple, historiadors, o científics o escriptors…, potser perquè els ideòlegs dels àlbums i les col·leccions no van acabar la secundària, potser perquè pensaran que això no farà profit ni gran negoci, col·leccionar matemàtics o filòsofs o poetes, de casa i del món sencer, per exemple. I ves que jo trobe que la idea faria forat i produiria guanys considerables, almenys en les butxaques de la moral i de l’ètica dels infants i, sobretot, en la dels mestres. En un parell d’anys, o potser tres, els xiquest parlarien de wigenstein o plató o rodoreda amb una familiaritat que situaria el límoit de la ignorància més lluny.

Quants poetes penseu que serien capaços de dir els mestres, en un paper?, de nostres i d’internacionals?, i de geògrafs o astrònoms?, i de grans novel·les universals? i de mestres de renom en el segle XX?, o metges o arquitectes o inventors o…

Jo trobe que dissenyar una gran col·lecció de dones il·lustres, o artites, o personatges històrics que han maldat per defensar la llibertat, fóra, a més d’un recurs a classe i a l’escola, un joc lúdic que també faria senda i camí en les col·leccions que brollen cada any, de vagdes contra la cultura, contra l’educació o contra la llengua dels valencians.

Ara, que potser aquest apunt siga com parlar foradat, que deia Enric Valor.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Escola21_22, per adasi | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent