Congrés de matemàtica #c2em (4): les conclusions

Conclusions

1 Els ensenyants són responsables de la seva millora professional i han de poder decidir sobre la seva formació individual col·lectiva. La formació ha de ser planificada, contemplar un seguiment de la seva aplicació a l’aula i la posterior anàlisi i reflexió, pel que fa a alumnes i mestres.

2 La millora professional ha de despertar il·lusió i donar un coneixement específic per a la pràctica d’aula i ha de comportar, necessàriament, una reflexió crítica de la tasca docent. Ha de contemplar diferents aspectes:
-continguts de caire matemàtic i didàctic
-espais d’intercanvi d’experiències
-elements de creixement personal

3 Les associacions de mestres i professors i els grups de treball, que tenen un coneixement directe de l’activitat docent, han de participar en la diagnosi de les necessitats de formació i fer suggeriments a l’administració educativa, que l’ha de promoure i assegurar-ne la generalització.

4 A les aules hi ha una presència desigual de diferents tipus d’activitats. En els propers anys, cal fer incidència en la selecció d’activitats més productives que reproductives i de caire més investigador. Cal també, de manera especial, fer una gestió d’aula en què els alumnes tinguen més protagonisme, s’interroguen sobre què fan i siguen capaços de comunicar-ho.

5 Tant el plantejament com la gestió de les pràctiques educatives han de fer-les motivadores, promoure la interacció i tenir en compte la incidència de les actituds i les emocions. No s’ha de perdre de vista que han de contribuir a assolir els objectius de l’ensenyament de les matemàtiques, entre els quals cal destacar: ajudar a interpretar el món i prendre decisions de manera raonada. Cal que els docents incitin el debat que permet fer explícits el sentit i els objectius d’aquestes pràctiques i treballar per tal de generalitzar-ne la presència a l’aula de manera gradual i sostinguda.

6 L’avaluació ha de ser una anàlisi continuada i integrada en l’activitat habitual de l’aula, amb un ample ventall d’eines i estratègies que, d’una banda, ajudarà els alumnes en el seu procés d’aprenentatge i, d’una altra, ajustarà la presa de decisions del professorat en el disseny i implementació de noves propostes. L’alumne ha de ser un agent actiu d’aquest procés d’avaluació.

7 La matemàtica és una eina fonamental per entendre el món i resoldre problemes reals. Cal una alfabetització matemàtica que contribueixi a la formació integral. Els alumnes poden no ser-ne conscients. Per tant, el professorat ha de contribuir que en prenguen consciència que les matemàtiques són presents a moltes ocupacions a partir de l’experiència de professionals del sector.

8 És important contribuir a crear una imatge social més positiva de la matemàtica, per la qual cosa cal:
-més divulgació i més compromís del col·lectiu en aquesta tasca.
-més i millor difusió de les activitats que ja es fan
-generar un sistema per crear impulsos que ajuden a millorar la imatge social.

9 Promoure experiències positives en matemàtiques per col·lectius de totes les edats, mostrant que les matemàtiques són per tothom i que tothom pot fer matemàtiques i gaudir-ne.

10 Promoure accions adreçades a les famílies per tal d’aconseguir que coneguen el que els seus fills treballen a les escoles i contribueixen a la imatge positiva de la matemàtica.

11 Sensibilitzar els responsables socials i dels mitjans de comunicació per tal que les informacions que es donen amb contingut matemàtic siguen correctes.

12 Les xarxes de mestres (associacions o espais virtuals) són una eina al servei de l’educació matemàtica que cal difondre i promocionar:
-canvien i amplien la manera d’aprendre perquè permeten compartir i construir coneixement col·lectivament.
-marquen tendències que autoregula la pròpia comunitat.
-admeten diferents graus d’implicació dels usuaris.

13 A través de les xarxes es comparteixen experiències d’aula i materials. Cal enriquir-les amb una implementació fonamentada.

14 Les trobades de mestres i professors són un mitjà però no l’objectiu final. Les xarxes virtuals mantenen l’esperit de les trobades. Suggerim #matxat per mantenir-nos en contacte fins la propera trobada.

Congrés Català d’Educació Matemàtica. Barcelona, juliol del 2016