Ulisses20

Bétera, el camp de túria

Congrés de matemàtica #c2em (4): les conclusions

Conclusions

1 Els ensenyants són responsables de la seva millora professional i han de poder decidir sobre la seva formació individual col·lectiva. La formació ha de ser planificada, contemplar un seguiment de la seva aplicació a l’aula i la posterior anàlisi i reflexió, pel que fa a alumnes i mestres.

2 La millora professional ha de despertar il·lusió i donar un coneixement específic per a la pràctica d’aula i ha de comportar, necessàriament, una reflexió crítica de la tasca docent. Ha de contemplar diferents aspectes:
-continguts de caire matemàtic i didàctic
-espais d’intercanvi d’experiències
-elements de creixement personal

3 Les associacions de mestres i professors i els grups de treball, que tenen un coneixement directe de l’activitat docent, han de participar en la diagnosi de les necessitats de formació i fer suggeriments a l’administració educativa, que l’ha de promoure i assegurar-ne la generalització.

4 A les aules hi ha una presència desigual de diferents tipus d’activitats. En els propers anys, cal fer incidència en la selecció d’activitats més productives que reproductives i de caire més investigador. Cal també, de manera especial, fer una gestió d’aula en què els alumnes tinguen més protagonisme, s’interroguen sobre què fan i siguen capaços de comunicar-ho.

5 Tant el plantejament com la gestió de les pràctiques educatives han de fer-les motivadores, promoure la interacció i tenir en compte la incidència de les actituds i les emocions. No s’ha de perdre de vista que han de contribuir a assolir els objectius de l’ensenyament de les matemàtiques, entre els quals cal destacar: ajudar a interpretar el món i prendre decisions de manera raonada. Cal que els docents incitin el debat que permet fer explícits el sentit i els objectius d’aquestes pràctiques i treballar per tal de generalitzar-ne la presència a l’aula de manera gradual i sostinguda.

6 L’avaluació ha de ser una anàlisi continuada i integrada en l’activitat habitual de l’aula, amb un ample ventall d’eines i estratègies que, d’una banda, ajudarà els alumnes en el seu procés d’aprenentatge i, d’una altra, ajustarà la presa de decisions del professorat en el disseny i implementació de noves propostes. L’alumne ha de ser un agent actiu d’aquest procés d’avaluació.

7 La matemàtica és una eina fonamental per entendre el món i resoldre problemes reals. Cal una alfabetització matemàtica que contribueixi a la formació integral. Els alumnes poden no ser-ne conscients. Per tant, el professorat ha de contribuir que en prenguen consciència que les matemàtiques són presents a moltes ocupacions a partir de l’experiència de professionals del sector.

8 És important contribuir a crear una imatge social més positiva de la matemàtica, per la qual cosa cal:
-més divulgació i més compromís del col·lectiu en aquesta tasca.
-més i millor difusió de les activitats que ja es fan
-generar un sistema per crear impulsos que ajuden a millorar la imatge social.

9 Promoure experiències positives en matemàtiques per col·lectius de totes les edats, mostrant que les matemàtiques són per tothom i que tothom pot fer matemàtiques i gaudir-ne.

10 Promoure accions adreçades a les famílies per tal d’aconseguir que coneguen el que els seus fills treballen a les escoles i contribueixen a la imatge positiva de la matemàtica.

11 Sensibilitzar els responsables socials i dels mitjans de comunicació per tal que les informacions que es donen amb contingut matemàtic siguen correctes.

12 Les xarxes de mestres (associacions o espais virtuals) són una eina al servei de l’educació matemàtica que cal difondre i promocionar:
-canvien i amplien la manera d’aprendre perquè permeten compartir i construir coneixement col·lectivament.
-marquen tendències que autoregula la pròpia comunitat.
-admeten diferents graus d’implicació dels usuaris.

13 A través de les xarxes es comparteixen experiències d’aula i materials. Cal enriquir-les amb una implementació fonamentada.

14 Les trobades de mestres i professors són un mitjà però no l’objectiu final. Les xarxes virtuals mantenen l’esperit de les trobades. Suggerim #matxat per mantenir-nos en contacte fins la propera trobada.

Congrés Català d’Educació Matemàtica. Barcelona, juliol del 2016



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General per adasi | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent