Problemes d’ovelles: [by MAX M.]
De la llana d’una ovella, en puc fer un jersei, de dues un edredó, i de tres una manta. De la manta solament n’aprofitem la tercera part, les altres dues parts les donem a gent necessitada. Volem fer 1.000 jerseis, 500 edredons i 200 mantes. Quantes ovelles necessitarem? De la part que correspondria a l’ONG, quants jerseis en podríem fer?
Proposta: no hem dit res de la feinada d’esquilar les ovelles per aprofitar-ne la llana. A partir d’aquest ofici dels esquiladors, podries plantejar més problemes. Per exemple, saps el nom de cap poble on encara esquilen ovelles? Podries investigar quant de temps trigava un home a esquilar una ovella? I mil? I en un dia, quantes en seria capaç d’esquilar?
L’ofici d’esquilar ha desaparegut del meu poble. Coneixes cap més ofici que haja desaparegut en els últims trenta o quaranta anys?
Post: hem llegit el problema a la classe i llavors hem enllaçat amb el diari a Vilaweb, que justament tenia la imatge d’un home tapat amb una manta. A partir d’ací apareixen nous problemes:
– el de la pobresa[ aquest cal redactar-lo]
– segons la notícia, un ciutadà de cada quatre és en risc de pobresa. Una quarta part, doncs. Si a la classe no som pobres, o no som en el risc (ho sabem?, ho podem assegurar?, podem preguntar-ho a casa?), on són tots aquells que són en risc i corresponen a la nostra quarta part? N’hi ha un que apunta: a l’escola pública! [Collons!] Home, responc, això no va així…, potser n’hi ha que no van a escola… I els que no són ciutadans, també tenen aquesta proporció de pobresa?
– quan l’alumne escriu que aprofitem una tercera part de la manta i les altres dues les donem a gent necessitada… Vol dir que tallem la manta en dues parts desiguals? que separem mantes senceres? que destriem la llana en dues piles abans de teixir…?