L'HIDROAVIÓ APAGAFOCS

Redòs per a la serenitat municipal

2 de gener de 2008
Sense categoria
2 comentaris

VOLAU AMUNT COM L’ÀGUILA

…que cada poble sols ateny son astre
          seguint per la seva òrbita…

 


 
Horaciana XII

 A L S   J O V E S 

Fills d’una raça dreturera i forta
          que unia el seny amb l’ímpetu,
no renegueu de vostra sang… Oprobi
          pel fill qui n’és apòstata!
Per honra té ésser bord. Son cor espuri
          sols posa arrels paràsites:
no té l’arrel que del terrer dels avis
          ne beu saba llegítima.
Per ell és pàtria una buidor coberta
          d’algun mantell de púrpura,
un tros de mapa, una abstracció volàtil,
          un mot de la retòrica… 
Enfora, oh joves, d’aqueix centre exòtic
          a on la lluita bàrbara,
jugant la vida i mort d’homes i bèsties,
          se’n fa festa sacrílega.A
mb tuf de sang, carnatge i vil cridòria
          la multitud embriaga-s’hi
tumultuosa, contagiant-se amb febres
          de decadència pútrida…
Enfora, enfora del variat prosceni
          la mímica faràndula
que sols ja furga pels femers, cercant-hi
          la riallada estúpida.
Llavis i orelles que va ungir l’aroma
          de les cançons indígenes,
no us profaneu amb cançoneig imbècil,
          rebuig de lletra i música! 
Fills d’una gent tan curta de paraules
          com era de fets pròdiga,
no us encanteu amb les buidors lluentes
          d’una eloqüència frívola.
És la bambolla de sabó, que inflant-se
          al buf d’un nin, esplèndida,
s’irisa al punt, mes a l’instant no forma
          ni sols gotes efímeres.
Alluny d’aquí la inanitat rotunda
          d’estrofes i de clàusules,
la coloraina, l’oripell, pomposos
          tresors de la misèria! 
Mes ah! Fugint d’inveterats contagis,
          no entreu plagues novíssimes,
oh joves que ara meditau corpresos
          quimeres hiperbòries.
Alluny, alluny aqueixa boira eterna,
          mortalla tenebrívola
que nostre sol rebutja! No us imposi
          l’Esfinx sempre enigmàtica
que posa obscur lo clar, i per profundes
          vol vendre coses tèrboles…
Jovent, aqueixa copa d’art vesànic
          i subtils filtres, llança-la,
que et brinda l’opi del Nirvana búdic
          o el vi de les Eumènides.
Elles, crinades de serpents, ompliren
          de llur verí tal pàtera:
qui en beu, un cap d’Orestes a les Fúries
          ha consagrat per víctima!
Alluny també, deliqüescent cosmètic,
          untor de formes flàcides
de l’art caduc! Alluny, ximplesa insulsa
          fingint candors ingènues!…
L’art veritable és sa, gallard i noble,
          tal com Apol·lo amb cítara
i amb satgeta potent. Té la bellesa,
          la joventut de l’ànima,
la claredat, l’ardida força, l’hàbil
          maneig de fibra harmònica,
i l’arc terrible del bon dret qui mata
          la serp del fang malèfica. 
Tal vos somriga l’ideal, oh joves,
          unint el seny amb l’ímpetu,
i amb gran serenitat, que és la divisa
          de la potència màxima.
Ah! Els forts vénen de forts. Alçau l’emblema
          de l’avior llegítima,
que cada poble sols ateny son astre
          seguint per la seva òrbita. 
Siau qui sou; mes no atiant vells odis
          de raça, ni amb emfàtiques
declamacions lloant tot lo que és vostre,
          fins les mateixes úlceres…
Siau qui sou; més no us tanqueu ombrívols,
          dins una llar històrica
sens horitzons. Volau sobre les terres
          enfora, amunt, com l’àguila!
Ella ama el niu de les maternes roques,
          però amb gran vol arranca-s’hi
i, travessant mil horitzons, domina
          espais de llum esplèndida.
Per  planes, mars, abismes i muntanyes,
          amb vista potentíssima,
tantost afina desitjada presa,
          impetuosa llança-s’hi
de la regió del llamp. Mes no trasmuda
          d’essència l’au indòmita.
Ans bé, de tot lo que trescant aferra,
          gustant-ne fibres íntimes,
se n’assimila la potència, i torna
          cap a son niu més àguila. 

Miquel Costa i Llobera, Pollença, 24 de juliol – 7 agost 1905


  1. Actes del 31 de desembre



    Un sermó vibrant per la Conquesta de 1229

    El doctor Gabriel Seguí estengué ponts de concòrdia cap al futur a partir de la història de Mallorca

    REDACCIÓ. Palma.
    El doctor enHistòria Gabriel Seguí i Trobat, missioner del Sagrat Cor, director de l’Arxiu delCol·legi de Lluc i de la Biblioteca Diocesana de Mallorca, pronuncià el sermó de la Conquesta durant la missa que se celebrà el passat dissabte dia 31 de desembre a la Seu, en motiu de la festa de l’Estendard. Pel seu interès, reproduïm algunes de les cites que escoltaren el bisbe, monsenyor Jesús Murgui, les primeres autoritats de les Balears, encapçalades pel president Francesc Antich, i un gran nombre de fidels.

    4Ens ha reunit, en aquesta eucaristia, la Paraula encarnada de Déu, en ocasió d’una nova commemoració de l’entrada del nostre mític rei Jaume I a Medina Mayurqa, al llindar de celebrar el 800è. aniversari del seu naixement a Montpeller. Nosaltres som un poble convocat pel Déu vivent, a fi que siguem els seus testimonis creïbles davant la humanitat, en l’única història que existeix, aquella en què el Déu de l’aliança estima, parla, allibera i sosté els qui ha cridat «de les tenebres a la seva llum admirable» (1Pe 2’9). La història del poble de Mallorca i de la resta d’illes germanes, des de l’Edat Mitjana ençà, no és, doncs, una successió d’esdeveniments casuals, sinó que té un sentit profund, que som cridats a desvetlar en aquesta diada. Hi farem memòria de fe i memòria ciutadana, no tant per recrear o restaurar èpoques passades, sinó per fecundar el present i preparar el futur, amb lucidesa i encert. Mn. Miquel Costa i Llobera ens ho adverteix: «Siau qui sou; mes no atiant vells odis, de raça, ni amb emfàtiques declamacions lloant tot lo que és vostre, fins les mateixes úlceres… Siau qui sou, més no us tanqueu, ombrívols, dins una llar històrica sense horitzons. Volau sobre les terres enfora, amunt, com l’àguila!».

    4(…) Ressonen avui dins la Seu les veus de l’avior; tal vegada, alguns diran que són les veus de fantasmes del passat, de temps que ja no tornaran. Més aviat se’ns afiguren els ecos dels musulmans mallorquins que, en aquest indret mateix, lloaven Al·là, just i misericordiós. Igualment, són els ecos dels cristians que hi bastiren l’església mare de la recobrada diòcesi, el poble sant de Déu que ha renovat el sacrifici de la redempció en aquest altar, l’únic que ha tingut la nostra catedral, des que fou dedicat, per primera vegada, pel bisbe Pere de Morella el 1269; és el bell símbol eloqüent de la transmissió de la fe apostòlica, de la unitat del ministeri ordenat i de l’emocionada obediència al manament del Senyor de fer sempre el seu memorial, per part de l’Església mallorquina, empeltada en aquesta terra nostra pels catalans del rei Conqueridor.

    4Aquest altar està plantat dins la terra plena de llecor i ens fa avinent que, dia 31 de desembre de 1229, el nostre poble va néixer cristià i català, per més que, ben aviat, va adquirir personalitat pròpia, dins la confederació catalanoaragonesa, simbolitzada pel pi de les tres branques i per la mata de jonc. Amb les terres que parlam la mateixa llengua, hi tenim lligams de germanor des del mateix moment de l’arribada de Jaume I en aquesta illa, perquè de tot arreu del seu regne anaren acudint els nous mallorquins i ens llegaren els seus llinatges diversos i, en part, el seu accent peculiar. En contacte vital amb la serra, amb el pla, i amb les costes i marines, constituïren un nou poble, obert a la Mediterrània.

    4Ara bé, no podem oblidar que nosaltres fórem fundats com a nació sobre la sang abundosament vessada dels anteriors habitadors de Mallorca, els perdedors de la conquesta. Els creients de l’Islam eren fills i filles de Déu, i com els nouvinguts que entraren a la ciutat assetjada al crit de «Santa Maria», ells també veneraven la Mare del Salvador. Per això, en evocar la història nostrada amb tot el dret, és necessari que tinguem ben presents, en primer lloc, els mallorquins i les mallorquines oblidats i represaliats per qualsevol motiu, els noms dels quals han estat esborrats, arbitràriament, dels llibres d’història. Tanmateix, ells són rescatats sempre en la memòria eucarística, perquè el Senyor Jesús va néixer i va morir als afores de la ciutat (cfr. Hb 13’12), en companyia dels marginats, dels exclosos i dels maleïts. El país que projectarem entre tots cap al futur, no pot sorgir de la sang, de la violència, de la revenja i de l’opressió, encara que sigui en nom de la justícia, sinó de la generositat, del diàleg honest, de la persuasió, del pacte i de la recerca comuna de la veritat. Cal que aprenguem les doloroses lliçons de la nostra història, per no reproduir les intoleràncies, els dogmatismes i les persecucions d’uns contra els altres, que han esquerdat la nostra convivència.

    4No podem «atiar vells odis de raça»; en aquesta diada solemne i clara, tots som urgits a un compromís pacífic, democràtic i plural, per superar els traumes i esvair les ombres de la nostra història. I a fer un exercici profund i sincer de perdó col·lectiu, per reconciliar-nos mútuament, com a Església i com a societat. Ens caldrà tenir coratge ferm per mirar de cara «les nostres úlceres», amb serenor i netedat de cor, apassionats per la justícia, delerosos de la fraternitat, animats per la veritat. No debades, sant Joan ens ha dit: «Vosaltres estau ungits amb l’Esperit d’aquell qui és sant, i tots teniu el coneixement necessari».

    4En aquest sentit, l’Església de Mallorca, per bé que continuadora de la que fou restaurada a principis del s. XIII, no se sent la posseïdora de la veritat única, sinó que, més tost, s’entén com a posseïda per l’eterna Veritat, que és el Crist, «camí, veritat i vida».

    4(…) No és possible demanar a l’Església de Mallorca que aposti decididament pels drets humans i els pobres, la llengua i la cultura, la protecció de la natura, la pau i els drets dels pobles, si d’entrada és privada de veu i de vot entre les institucions ciutadanes. D’altra banda, la diada d’avui ens posa davant els ulls que som un poble amb ferides profundes, encara obertes: La pèrdua de llibertats polítiques i ciutadanes; la repressió de la nostra llengua, que ha arribat al punt de voler fer-nos oblidar son nom legítim; els intents d’afeblir els llaços comuns, que conservam, amb els altres territoris que governà l’alt rei En Jaume; l’històric buidatge dels recursos econòmics, entre altres. De la mateixa manera, escoltam avui, provinents del present i del passat, l’udol dels esclaus de cos i de cor; el clam dels pobres i dels treballadors explotats; el gemec de les dones maltractades o assassinades i dels infants que no tenen futur; el reclam dels qui malviuen en els carrers de la nostra ciutat; la remor del poble que condemna la corrupció i la tudadissa dels béns que són de tots.

    4Contemplam, així mateix, sovint espaordits, l’arribada de gents de llengua, cultura, rostre i religió distints dels nostres. Endemés, som immergits en una creixent extensió de la increença, que no solament porta a l’abandó de la fe dels nostres pares i al trencament amb la comunitat cristiana, sinó a la pèrdua del sentit de transcendència. Mallorca no ha estat el paradís amb què, segons Joan Alcover, hi somniaven els conqueridors catalans: «El bon Pere Martell a Tarragona/tenia el Rei i els nobles convidats,/i els parlà de Mallorca llarga estona,/deixant-los astorats./Encenia l’ardor de sa paraula/la gola d’un país de promissió;/i es movia, nerviós, a cap de taula,/En Jaume d’Aragó./ S’aixecaren llavors. La mar llatina/veien al peu de l’ample finestral,/i fantasiaven, lluny, l’ombra divina/d’aquell regne ideal»
    Volem esser qui som; siguem-ho, doncs, amb constància i fermesa, defensant en un món plural la nostra identitat com a poble, sabedor de les seves arrels, que els seus veïns valoren i respecten. La nostra llengua, la mateixa de Jaume I, ha d’esser protegida, estesa i reconeguda arreu com a signe de la nostra dignitat personal i col·lectiva. I amb ella, «no ens tanquem, ombrívols, dins una llar històrica»: acollim la diversitat que ens ha estat negada; practiquem l’obertura que ens ha estat encegada, posem en obra el respecte que ens ha estat estalviat.

    4(…) Si la nostra fundació com a poble començà entre la violència, que la comunió amb el sacrifici del «Rei pacífic», ens meni avui pels camins de la concòrdia, de la reconciliació i de la pau vertaderes. Que així sigui.



     

    Principi

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!