Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Lobbies industrials contra les regulacions que obliguin a fer cotxes que contaminin menys

He estat convidat a participar avui en una taula rodona a la Universitat Politècnica de Catalunya on parlarem sobre el canvi climàtic. A banda d’altres consideracions que podeu trobar en apunts de la categoria Canvi climàtic (energia, transport, tràfec aeri,…), hi ha dos aspectes que em semblen interessant destacar: un, la incoherència que suposa, per una banda, reclamar més responsabilitat en termes d’emissió de CO2, i al mateix temps mantenir un sistema de doble seu europarlamentària (Brussel.les i Estrasburg) que no és de cap manera eficient en termes polítics i econòmics, però encara menys en termes ecològics (veure apunt Parlament Europeu: estudi sobre el cost ambiental de tenir dues seus). I segon, recordar el trist (segueix…)


espectacle que vàrem viure dilluns a la Comissió d’Indústria del Parlament Europeu quan, en votar-se sobre la qüestió de com afrontar la reducció de les emissions dels cotxes, els grups conservador (PPE) i lliberals (ALDE) van actuar de portaveus del poderós lobby automobilístic alemany i van endarrerir una mesura tant important com exigir que les emissions es reduïssin a 120 g/km (deixant l’exigència en 150 g/km per l’any 2012, només 8 grams per sota de la situació actual). Tocarà ara mirar si podem revertir la situació quan el tema arribi a la Comissió de Medi Ambient i, posteriorment, en plenària. A continuació adjunto les notes de premsa al respecte que vàrem emetre com a Grup Verds/ALE i la que sobre la mateixa qüestió va fer pública Greenpeace:

Press Note from the Green/EFA Group
2 september 2008
Car emissions : Lightweight vote offers only 8g CO2 reduction by 2012


Yesterday evening, the European Parliament’s industry committee voted on the opinion drafted by the German conservative Werner Langen on CO2 emissions from passenger cars. Rebecca Harms, vice president of the Green group in the European Parliament commented:

“I am deeply disappointed by the result of the vote on this important issue. The conservatives and the liberals, led by their German members, managed to water down the Commission proposal on several points that are crucial for the success of the regulation.

The target to reach a fleet average of 120g CO2 per kilometre has been postponed for several years and the so-called ‘phase in’ of the regulation effectively means a weakening of the emission target. An average of approximately 150g CO2/km would be reached in 2012 instead of 120g CO2/km. That represents a meagre 8g reduction on today’s average.

Furthermore the penalties for non-compliance have been weakened substantially. For most producers it would be far cheaper to buy their way out of the obligations instead of making the technological changes to meet them.

One redeeming feature is that a long term target has been added to the Commission’s proposal. This target is important for the effectiveness for the regulation. But the result of the vote shows that many of the members of the industry committee find it much easier to promise big changes in the future than to take the first important steps to get there.

I sincerely hope that the result of the votes in the leading environment committee that will take place next week will be more ambitious. I hope that Guido Sacconi, rapporteur on this issue and chair of the climate committee, will prioritise the environmental effectiveness of the regulation instead of appeasing our domestic industry.”

En una línia similar s’expresava també Greenpeace:

COMUNICADO DE PRENSA
02 de septiembre de 2008
GREENPEACE DENUNCIA QUE LA COMISIÓN DE INDUSTRIA DEL PARLAMENTO EUROPEO PONE TRABAS A LA REDUCCIÓN DE LAS EMSIONES DE LOS COCHES

Las irrisorias sanciones propuestas y las lagunas jurídicas hacen imposible una auténtica limitación de emisiones Greenpeace denuncia que el texto adoptado ayer por La Comisión de Industria del Parlamento Europeo sobre de la nueva legislación europea para limitar las emisiones de CO2 de los coches, sacrifica la necesidad urgente de adoptar medidas frente al cambio climático, ya que aboga por un objetivo de reducción de las emisiones de CO2 de los automóviles a medio plazo.

Es posible que, de llevarse a cabo la propuesta de la Comisión de Industria del Parlamento Europeo, no se llegue nunca a poner en práctica una verdadera reducción de las emisiones, ya que las sanciones propuestas son insignificantes y existen muchas excepciones y lagunas jurídicas que han sido acordadas a instancias de la industria automovilística.

“Queda esperar que la Comisión de Medio Ambiente, que votará sobre el mismo tema la próxima semana, sea más valiente y que responda al desafío climático, asegurando no sólo un objetivo a medio plazo sino también la obligación para los fabricantes a reducir de forma ambiciosa las emisiones de los automóviles para 2012”, ha declarado Sara Pizzinato, responsable de la campaña de Transporte de Greenpeace.

Antecedentes

El año pasado la Comisión Europea propuso recortar la media de las emisiones de los nuevos automóviles que se vendan en Europa a partir de 2012 a 130 gramos por kilómetro (g/km) de CO2. La media actual (2007) es de 158g/km.

La Comisión de Industria del Parlamento Europeo ha recomendado retrasar la fecha de puesta en marcha de la legislación a 2015 y ha añadido otro objetivo a medio plazo de 95g/km para 2020.

El texto final será negociado entre el Parlamento, los ministros de medio ambiente de la UE y la Comisión Europea, después del voto crucial que tendrá lugar la próxima semana en la Comisión de Medio Ambiente del Parlamento Europeo.

Fin del comunicado
Más información: Sara Pizzinato, responsable de la campaña de Transporte de Greenpeace 638 10 17 33
Prensa de Greenpeace: Conrado García del Vado, 91 444 14 00 / 660 47 12 67

Font foto: BBC



  1. Hi ha un fet que ja pocs discuteixen: he arribat al zènit de la producció de petroli. Cada cop costarà més trobar-ne, es trobarà més en profunditat, i per tant serà més car extreure’n i refinar-ho. Per tant la gent no comprarà tants cotxes a benzina, tal com s’ha començat a veure. Hi ha governs que han entès això (Israel) i altres motius,  i començaran a promoure cotxes elèctrics. La indústria automobilistica clàssica ha optat per l’inmovilisme tecnològic, però ja comencen a haver-hi models elèctrics una mica cars a l’hora de ser comprats però molt més barats si sumes els costos a 3 anys. Jo ho tinc clar, quan el meu vehicle peti, el proper serà elèctric.

  2. Benvolgut Raül:
    Aprofitant l’avinentesa de l’esfondrament, podries suggerir als teus cohemiciclencs de restringir les sessions previstes a Estrasburg, de plenaires, a en plein air, ço és, al ras. Costaria menys habilitar-ho tot perquè la seu d’allà tingués espectacles en 3D i comissions intergalàctiques amb punxavideus en directe que no pas traslladar tota la tropa cada mes. Conyes a banda, rumiem-hi!
    Salut i república!

  3. No me queda claro cual son las razones que esgrimen los liberales para no reducir las emisiones, se hace referencia a aspectos legales ¿cuales? ¿qué interes hay de no reducir las emisiones? 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.