Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Estrasburg (setembre I 06): impostos vehicles, model social europeu, Pròxim Orient, dades passatgers, Xina

Avui comença la primera sessió de plenàries a Estrasburg del curs 2006-07. Aprofito per recordar la campanya Una Sola Seu amb la qual alguns/es diputats/es estem reclamant racionalitzar la despesa europarlamentària reduint a una les seus de l’Eurocambra. Comptem ja amb prop d’un milió de signatures, i esperem obtenir-ne encara més.

Pel que fa a l’agenda, de cadascun dels debats i votacions en parlaré al llarg dels següents dies. Avui, però, vull fer un petit comentari a l’informe Riis-Jorgensen relatiu a les taxes sobre vehicles particulars.  Actualment, el transport és responsable del 28% del total de les emissions de CO2 (segueix…):

D?aquest 28%, el 84% correspon a emissions generades degut al transport per carretera, i especialment degut a l?ús de vehicles particulars. En aquest context, la Comissió ha fet una proposta (que és la que es vota al Parlament Europeu) segons la qual s?eliminarien els impostos sobre la compra de cotxes en favor d?una taxa europea de circulació (que, això sí, tingués en compte el grau d?emissió de CO2). L?objectiu de la Comissió és doble: consolidar i potenciar el mercat intern de compra/venda de cotxes, i establir mesures que permetin complir amb els objectius de Kioto. La postura del Grup Verds/ALE, coincident amb la defensada també per la Federació Europea del Transport i el Medi Ambient, consisteix a oposar-se a l?abolició de l?impost de registre, ja que entenem que: 1. cal mantenir aquest impost fent-lo més elevat per aquells cotxes més generadors de CO2, i baixant-lo en aquells més eficients; 2. aquest impost caldria aplicar-lo també a vehicles mitjans o furgonetes (avui exclosos de la proposta de la Comissió); i 3. el procés d?adaptació hauria de ser més ràpid i a fons (i no progressiu com diu la Comissió) consistent a aconseguir pel 2010 l?objectiu de 120 grams de CO2 emès per kilòmetre (g/km): pel 31 de desembre de 2008 almenys el 75% dels impostos de registre, circulació i empreses de vehicles s?haurien de basar en l?emissió de CO2.

Altres temes de l?agenda


A més a més del debat, avui dilluns, de l?informe Riis-Jorgensen, sobre taxes als vehicles particulars, debatrem també l?informe de Grandes, sobre lluita contra la pol·lució causada per grans vaixells. Dimarts informe Gröner sobre violència contra les dones (Daphne), i informe De Rossa/Silva sobre ?Un model social europeu de futur?. Així mateix, debat sobre els sistemes d’intercanvi de quotes d’emissions de gasos efecte hivernacle. Dimecres el debat prioritari serà sobre la situació al Pròxim Orient. A la nit, debat informe Belder sobre relacions UE-Xina, i informe Fraga sobre etiquetatge ecològic dels productes pesquers. Dijous, debat informe In’t Veldt sobre acord UE-EUA relatiu a l?ús de dades personals de passatgers PNR (Passangers Name Record) i debat informe Sifunakis sobre patrimoni natural, arquitectònic i cultural de les regions rurals i insulars. Aixi mateix, com cada dijous al final de la sessió plenària, s’abordaran tres qüestions de vulneracions de drets humans al mon, que en aquest cas serà Sri Lanka, Corea del Nord i Zimbabwe.

(Font foto: Parlament Europeu)



  1. De fet jo aniria més nellà, establint quotes variables, positives i negatives en la compra venda de vehicles.
    És a dir, els cotxes que consumeixen menys i cremen millor haurien de tenir taxes impositives negatives: Descomptes, que es carregarien en els cotxes que consumeixen més i cremen pitjor.

    L’únic problema d’aquest sistema és que aquests impostos s’haurien de calcular mes a mes, setmana a setmana o dia a dia, per assegurar que el “net income” fos el mateix a l’acabar l’any.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Doble Seu, Transparència i Rendició de Comptes per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent