Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Com de legal pesquen, les flotes europees? / How legally European fleet fish?

In English see below.

 

(CAT) Existeixen moltes normes que regulen la
manera com la Tonyina és pescada. Moltes d’elles les ha adoptades la ICCAT, fa ben poc, en el marc del
pla de recuperació acordat l’any 2008 (alguns anomenem aquest pla un pla de
No-recuperació). La versió de la UE compta amb 30 pàgines de regles i normes (Council
Regulation 302/2009  on a
multiannual recovery plan for bluefin tuna in the eastern Atlantic and
Mediterranean
).

Com aplica la UE
aquestes normes?

La pesca és una competència de la UE, la qual cosa vol
dir que les decisions sobre les normes les prenen el Consell de Ministres de la
UE, però la implementació correspon als Estats membres.

Així doncs, depèn dels Estats francès, o espanyol,
assegurar-se que els vaixells francesos o espanyols, respectivament, respecten
les normes. En els darrers anys la implementació ha estat realment dolenta,
tant dolenta, de fet, que la Comissió Europea va haver d’emprendre procediments
legals contra els Estats membres implicats en l’activitat pesquera l’any 2007.
Des de llavors, la Comissió defensa que les normes són plenament respectades a
la UE.

És cert això?

Comptem avui amb un nou instrument, l’Agència Europea
de Control de la Pesca, la qual organitza i coordina la vigilància de les
activitats de la pesqueria de la Tonyina Vermella. L’Agència ha el.laborat
resums dels resultants dels treballs de vigilància, de manera que és certament
interessant comparar els dos anys per tal de comparar.

L’any 2008 es van produir un total de 342 inspeccions,
193 a alta mar, i 149 a terra. Es van detectar infraccions aparents en el 15%
d’aquestes inspeccions. De les 54 infraccions aparents, la majoria estava
relacionada amb el tamany/quantitat de la captura. (per exemple, informant
sobre captures de Tonyina inferiors a les realment realitzades) o a errors en
els sistemes de satèl.lits designats per assenyalar on es troba un vaixell
determinat. Els remolcadors són embarcacions especialment importants en aquesta
activitat, ja que són aquests els que arrosseguen les gàbies de tonyines des
d’on són capturades fins a les granges on passaran mesos en fase d’engreix,
abans de ser introduïdes al mercat. Segons les dades de l’Agència de control,
un 40% de les inspeccions a remolcadors mostren evidents infraccions, és a dir,
2 de cada 5 vaixells!!!

La proposta d’informe conclou que no ha estat en
cap cas una prioritat de la majoria d’operadors en la pesqueria de la Tonyina
complir amb els requirements legals de la ICCAT.
Aquesta és
l’alarmant descripció de la situació a la Pesqueria de la UE.

L’any 2009, la UE ha enfortit de manera considerable
el seu règim de vigilància, i s’han arribat a doblar les inspeccions a alta mar
i a terra. Aquestes inspeccions van mostrar infraccions aparents en 92 casos
-51 en vaixells de la UE (8% dels vaixells inspeccionats) i 41 en vaixells no
UE (59% dels vaixells inspeccionats). La majoria d’aquestes infraccions tenen a
veure amb la documentació relativa als logbooks, transferència de les captures
dels remolcadors a les gàbies, etc…L’any 2009, al 33% dels remolcadors se’ls
van detectar infraccions aparents – cosa que significa una reducció aparent en
un 40% respecte del 2008.

El programa de vigilància ha estat el 2009
considerablement més musculat que l’any anterior, malauradament se segueixen
fent trampes, o almenys s’intenta.

(keep reading for English version,…)

(ENG) There are a great many rules to regulate how
bluefin tuna can be caught. Most of them are adopted at ICCAT, most recently in
the recovery plan that was adopted in 2008 (some call it a non-recovery plan).
The EU version runs to 30 pages of rules (Council Regulation 302/2009  on a multiannual recovery plan for
bluefin tuna in the eastern Atlantic and Mediterranean. ).

How well does
the Community apply these rules?

Fisheries is a competence of the EU, meaning that
decisions on rules are made by the EU Council of Ministers, but the rules are
applied by the individual Member States. So it is up to France to make sure
that French vessels respect the rules. In recent years, the EU implementation
has been vey bad, so bad in fact that the Commission began legal proceedings
against all Member States involved in the fishery in 2007. Since then, the
Commission claims that the rules are better respected.

Is that true?

There is a new body, the European Fisheries Control
Agency, that organises and coordinates the surveillance activities in the
bluefin fishery. The Agency has produced summaries of the results of the
surveillance work, so it is interesting to see how the two years compare.

In 2008, a total of 342 inspections were made, 193 at
sea and 149 ashore. Apparent infractions were detected in 15% of those
inspections. Of the 54 apparent infractions, most related to declarations of the
size of the catch (for instance, reporting less tuna than had been caught in
reality) or errors in the satellite systems designed to show where the vessel
was fishing. Tugboats are used heavily in this fishery, to tow the cages of
tuna from where they are caught to the farms where they will be kept and fed
for several months, while they are fattened for the market. An astounding 40%
of inspections on tugboats detected an apparent infraction – two vessels out of
five. The draft report concluded that it has not been a priority of most
operators in the fishery to comply with the ICCAT legal requirements.

This is a truly alarming description for an EU fishery.

In 2009, the EU considerably strengthened its
surveillance regime, and over twice as many inspections were made at sea and on
land. These inspections detected apparent infractions on 92 cases – 51 on EU
vessels (8% of vessels inspected) and 41 on non-EU vessels (59% of vessels
inspected). Most of these related to documentation relating to logbooks, transfer
of catch from tugs to cages, etc. In 2009, 33% of the tugboats were caught with
apparent infractions – marginally reduced from 40% in 2008.

The EU surveillance programme was considerably more
muscular this year, but there are still serious problems of cheating (or at
least, attempted cheating).

NOTE: many thanks to Michael Earle for these notes.

Foto: Acció de denúncia contra la pesca il.legal de Tonyina a Malta. Font: Greenpace.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Mars i oceans (pesca, tonyina, controls, Estratègia marina,...) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent