ambFilosofia

Joan Juhé. Lectures i Reflexions

Plató era políticament de dretes.

És a dir, era pessimista cap a l’ésser humà però no renunciava al bé.

Feia la hipòtesi que els éssers humans majoritàriament eren incapaços d’abraçar el bé, i calia, per tant, una organització social que reconduís els individus cap al bé. Plató intenta dissenyar detalladament aquesta organització social en el seu llibre “La república”. La seva solució no es basa en mecanismes de mercat, sinó en mecanismes d’educació.

“«Mira, després d’això» -vaig dir-li- «compara la nostra naturalesa, pel que fa a l’educació o a la manca d’ella, amb el cas següent. Contempla uns homes en un habitacle sota terra, com en una caverna, que té un accés obert a contrallum al llarg de tota la cova. I al seu dedins aquells homes hi viuen, des d’infants, encadenats de cames i de braços, de manera que romanen en el mateix lloc i només veuen el que tenen davant, perquè la cadena no els permet de girar el cap. Tanmateix tenen la llum d’un foc que crema darrere d’ells, a certa distància i des de dalt. Entre el foc i els empresonats s’enfila un camí, i paral·lel a ell, imagina-t’hi una bastida arran d’una paret com els abrandats que els prestidigitadors posen davant del públic quan exhibeixen els seus jocs de mans.»
«Tot m’ho imagino així» -va dir.
«Doncs ara afigura’t uns homes que per darrere la paret porten atuells de tota mena, i que depassen el mur, i imatges i representacions d’animals, unes de ferro i altres de fusta, i tota llei d’objectes: com és natural, dels qui porten tot això, uns callaran i uns altres aniran parlant.»
«Esmentes una imatge ben estranya» -va dir- «i uns empresonats no gens corrents.»
«Si són com nosaltres!» -jo vaig fer-li-. «Perquè, primer de tot, creus que, de si mateixos i d’ells entre ells aquests homes han vist mai res que no siguin les ombres que el foc projecta a la paret de la cova que ells tenen al davant?»
«Com haurien vist res més, forçats com estan a tenir el cap immòbil de per vida?»
«I què dels objectes transportats? No hi hauran vist el mateix?»
«Sí. Què si no?»
«Doncs si tinguessin la capacitat de dialogar entre ells no penses que es creurien referir-se als objectes reals en si mateixos quan anomenen les ombres que veuen?»
«Indubtablement.»
«I què, si la presó tingués un ressò que vingués de dalt, et creus que si algú dels qui passen parlava, ells no es pensarien que el qui parla és l’ombra que els passa pel davant?»
«Sí, s’ho pensarien, per Zeus!» -va dir.
«Vet aquí, doncs» -vaig fer jo- «que uns homes així es creurien que la veritat no és altra cosa que les ombres d’aquelles obres l’artifici.»
«No se’n pot dubtar gens» -va dir.
«Considerà, en conseqüència-vaig proposar-li-, «que els guareixen de la seva demència i que me’ls deslliguen de les cadenes. Si aquestes coses passaven naturalment, tal com poden ser, sempre que un fos deslligat i de cop i volta me’l fessin redreçar i girar-se d’esquena, i caminar, i mirar la llum, quan fes tot això; es trobaria malament, els ulls li farien pampallugues i no podria contemplar les coses de les quals abans veia les ombres… Què et creus que diria quan algú li expliqués que fins aleshores havia mirat coses inexistents, però que ara veia quelcom més proper al ser, i que hi veia més correctament perquè s’havia girat cap a ell, principalment si li anava mostrant el que passava i el forcés fent-li preguntes a respondre què és? No veus que ell es trobaria en destret i que es pensaria que el que veia abans és més veritable que el que li ensenyen ara?»
«Sí, i molt» -va dir.” Plató. La República. Llibre VII, 514a

Sentia una profunda desconfiança cap a la democràcia com a incapaç d’aconseguir la justícia social i de portar els individus cap al bé.

“Fixa’t també, va dir, en l’esperit indulgent de la democràcia, i el ‘no us preocupeu’ per l’esforç, i la indiferència que mostra per tots els bons principis que solemnement establíem en la fundació de la ciutat –com quan dèiem que, excepte en el cas d’algunes natures rarament ben dotades, mai no hi haurà un home bo que no hagi estat des de la seva infantesa habituat a moure’s enmig de coses belles i a fer-ne objecte d’alegria i d’estudi — de quina manera tant gran la democràcia trepitja totes aquestes bones nocions nostres sota els seus peus, mai no dedicant un sol pensament a les activitats que creen un estadista, i promovent als honors a qualsevol que afirmi ser l’amic del poble.
Sí, és d’un esperit poc noble.
Aquestes i altres característiques similars són pròpies de la democràcia, que és una forma encantadora de govern, plena de varietat i desordre, i repartint una mena d’igualtat tant als iguals com als desiguals.” República. 558B

Desconfiança que, tot sigui dit, també trobem a Mill.

“Avui dia, veiem els individus perduts entre la multitud. En política, és gairebé un lloc comú dir que és l’opinió qui, avui, dirigeix el món. L’únic poder digne d’aquest nom és el de les masses i el dels governs en tant que es fan els òrgans de les tendències i dels instints de les masses. I això val tant per a les relacions morals i socials de la vida privada com per els assumptes públics. Aquells les opinions dels quals passen per l’opinió pública difereixen segons els països: a Amèrica, és tota la població blanca; a Anglaterra, és principalment la classe mitjana. Però sempre formen una massa: una mediocritat col·lectiva. I, novetat més gran encara, la gent de la massa ja no pren les seves opinions dels dignataris de l’Església o de l’Estat, sinó d’alguns caps notoris i dels llibres. Les seves opinions resulten formades per homes molt semblants a ells que, per l’intermediari dels diaris, se’ls adrecen o parlen en el seu nom segons la inspiració del moment. No em queixo d’aquest estat de coses. No afirmo que res de millor sigui compatible per regla general amb la mediocritat actual de l’esperit humà. Però això no impedeix el govern de la mediocritat de ser un govern mediocre. Mai el govern d’una democràcia o d’una aristocràcia nombrosa no s’ha elevat, ni s’hauria pogut elevar, per sobre la mediocritat, ja sigui en els seus actes polítics o en les opinions, els talents o la mentalitat que produeix, si la multitud sobirana no s’hagués deixat guiar (com sempre ho ha fet en els seus millors moments) pels consells i la influència d’un home o d’una minoria més dotada i més instruïda.” J.S. Mill. On Liberty. C. III, §13

Ara bé, tot això no desqualifica la línia de solució de l’equació socràtica proposada per Plató. Dir que no tenia raó perquè era de dretes seria caure en les fal·làcies ad hominem (atacar la persona) i ad populum (adjudicar adjectius negatius al fet de ser de dretes). Dir que la solució de l’equació ha d’incorporar la condició que tothom la sàpiga resoldre és una fal·làcia de petició de principi sobre el concepte de solució; resulta clar que això no es demana de cap equació matemàtica.

Penso que la línia de solució proposada per Plató és troba en el centre del debat dels amants del saber (filosofia), i no del saber escolàstic sinó del compromès amb els problemes humans.



  1. La proposta de Lao Tse per al govern és del tot conductivista també: “No afavorint als millors, s’evita la discòrdia en el si del poble. No acumulant tresors, s’evita que el poble robi. No exhibint riqueses, s’evita la confusió en els cors. Per això el savi al governar, buida de desig els cors i omple els estòmacs, debilita les ambicions i enforteix els ossos. Manté el poble allunyat del coneixement del mal i del desig del que és bó, i procura que els astuts no tinguin oportunitat d’intervenir. Practica el no-fer i d’aquesta forma tot es recondueix.” (Capítol III del Llibre del Camí de la Virtut). Jo hi veig en aquesta proposta el projecte de mantenir la humanitat en la innocència, i per tant en la mesura que la humanitat l’ha perdut del tot la innocència és impracticable, la qual cosa no vol dir que no aporti elements de reflexió perquè la humanitat a la que anava dirigida és la mateixa a la que pertanyem. Jesús de Natzaret també ens proposa un projecte semblant quan com a resposta a l’esperit competitiu dels seus deixebles, que es pregunten sobre qui és el més gran en el Regne dels Cels els diu que aquells que no esdevinguin com un infant no hi entraràn (Mateu 18), però Jesús no es proposa mantenir els homes en la innocència sinó que es proposa que els homes s’esforcin per no perdre-la. Davant de la possible contradicció lògica d’aquesta interpretació, la proposta de Jesús per alguns no és el manteniment voluntari de la innocència sinó la consciència humil de la nostra limitació i feblesa personal, i és doncs un pas més del debat històric de les idees. Mill subscriuria la proposta final de Lao però es revoltaria contra la manca d’ambició, que és també la crítica que fa al populisme del seu temps, i em penso que acceptaria l’ensenyança evangèlica simplement com a consol, amb la qual cosa segueix la crítica de Plató sobre la multitud. Les solucions en part doncs són personals, individuals, interiors i per tant hem de reconèixer que cadascú està en un punt diferent, la metàfora del camí és l’adequada, i que la societat, l’intercanvi, el mercat ofereix a tots els recursos necessaris per caminar, per alliberar-nos de les ombres de la caverna, per afinar la vista. És curiós que Plató no estimés l’Àgora, el reialme de Sòcrates, i preferís l’Acadèmia que és com un mercat tencat. No és tant curiós el cas d’En Mill perquè l’Àgora del seu temps era un camp amb regles odioses per als esperits lliures com el seu. Nietzsche, el filòsof adolescent, tenia temor del mercat on òbviament solament un artista pot aconseguir l’exaltació personal i col·lectiva i la filosofia no arribarà mai a ser un art en aquest sentit per més que ho intenti. Sartre, el nihilista fracassat, odiava el mercat perquè odiava l’altre, fos qui fos, viscut com un rival i un perill. Amb una visió temporal, doncs, hi han tantes equacions socràtiques com persones/punt del camí personal, i les solucions són per tant pràcticament infinites, tot i que segurament es podrien pautar-ne tipus per similituds. Hem de ser capaços de bastir unes institucions on aquestes infinites solucions siguin possibles, i penso que el concepte de Lao sobre la confusió dels cors ens hi pot aportar clarícies. La pitjor de les confusions per a mi és la deseperança. El caminar de la gran majoria, dels pretesos mediocres sense els quals no existirien ni els astuts ni els de la vista afinada, porta la humanitat vers abismes, i per tant els visionaris han d’estar atents per a actuar en el moment en que la consciència col·lectiva de l’abisme és prou extensa per poder aconseguir una correcció adequada que gaire bé sempre ha de ser enèrgica perquè el gregarisme i els habits humans així ho condicionen. Els qui pretenguin la correcció prèvia a la consciència general, no solament són impacients i orgullosos, sinó que desconeixen l’ànima humana. Les crisis, els sotracs, acceleren els infinits camins que tots i cadascú de nosaltres seguim, i per tant amb el seu impacte de tipus mineral faciliten que el camí passi de ser individual, personal i interior, a ser col·lectiu. És en aquest moment on els coneixedors, els experts, han de brindar solucions degudament debatudes i establertes dins del possible amb anterioritat, en un recó obert de l’àgora, perquè si surten dels cenacles obscurs solament podrien triomfar, és a dir, esdevenir guies, quan la desesperança col·lectiva sigui extrema, que és el cas que sempre cal evitar. Estòmacs plens, que no vol dir agraïts, i cors alegres, que no vol dir saciats sinó dignes, fraternals, lliures, actius, amorosos i amb puntes d’exaltació, fan que les multituds pretesament mediocres esdevinguin la societat dels millors. En Lao avui em penso que no hi posaria gaires objeccions, i En Plató es mantindria en la seva crítica.
  2. Segons el blocaire, Plató tria l’educació i no el mercat, i aporta la conegudíssima alegoria de la caverna per demostrar-ho. Jo no hi sé veure, la veritat, cap relació entre la ignorància i el mercat. Segons l’oipinió general en aquesta alegoria o mite Plató planteja els problemes del coneixement i assaja resoldre les dues vies plantejades pels pensadors anteriors: posar l’èmfasi en els sentits destacant-ne la seva poca fiabilitat o en la intel·ligència destacant-ne la relació que té amb els sentits. Barrejar-hi aqueí el mercat és molt forçat i solament es pot entendre repassant els anteriors posts: el blocaire es reivindica en un paper conductor perquè preten gaudir d’un saber superior que ens ha de permetre no equivocar-nos si seguim el que ens diuen els sentits. El Sr. Joan està en contra del mercat, o en contra de la llibertat? Es pot estar en contra del mercat i a favor de la llibertat? I encara, l’escolàstica no és justament el resultat de les escoles que propugna? El comentari d’AMG ens diu que les alternatives no són tan úniques i que de fet cada persona ha de trobar el seu camí, i per a tal fi trobarà el seu mestre, però ¿cóm el pot trobar si no hi ha un mercat, l’Àgora en diu l’AMG, de mestres? Què opina el blocaire de la proposta de l’AMG quan amb esperança defineix una societat feliç de persones felices així: ” Estòmacs plens, que no vol dir agraïts, i cors alegres, que no vol dir saciats sinó dignes, fraternals, lliures, actius, amorosos i amb puntes d’exaltació, fan que les multituds pretesament mediocres esdevinguin la societat dels millors.”? Com que l’abast de la definició s’enten per comentaris seus anteriors, jo no més hi afegiria que a més de tenir les necessitats bàsiques cobertes gràcies al seu esforç personal degudament reconegut pels altres, que suposo que és el que vol dir “estòmacs plens, que no vol dir agraïts”, que gaudeixin de bona salut, és a dir que el seu cos sigui un bon company del cor content que l’AMG omple d’atributs. Hi tenen res a veure en això les dretes i les esquerres, o solament es poden definir per matisos menors? 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de L'ésser humà per Joan Juhé i Mas | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent