Escola, innovació i dubtes

El 30minuts de TV3 ha oferit un especial sobre l’escola i el moviment que aglutina “Escolanova21”, a partir de l’experiència de quatre escoles de Catalunya, tres de religioses o confessionals, que destinen molts esforços a treballar per projectes. potser que no hi havia més escoles laiques, per posar de model a tot Catalunya? I allò dels projectes, voleu dir que Freinet, Dewey o Montessori, entre més mestres entusiastes, no van proposar de canviar l’escola, per aquest cantó de les metodologies?

Des de València vam voler participar d’aquella primera formació-moviment, per agafar-nos al tren de la innovació, i perquè n’hi havia escoles amigues que coneixíem i ens van animar a participar-hi: però l’organització de l’Escolanova21 ens van dir que no, que allò era per escoles de la Catalunya estricta, així que les escoles de la resta del país no podíem participar-hi. Au, doncs, els vaig dir, adéu siau i bon profit. La innovació d’aquests novíssims del 21 no servia per al país sencer, i les escoles del país valencià i de les illes havíem de quedar-nos fora, malgrat que fa anys que col·laborem en projectes comuns, escoles de tot el territori. Potser que no tinguen la idea clara de país, aquests de la innovació? Innovació, doncs?

En el programa he escoltat alguns usos de la llengua que, ho creguen o no, s’ho haurien de repensar, perquè només per la llengua i la fonètica, de segur que guanyàvem. A més, dels quatre models presentats, dos no són del coneixement compartit, si no és que pagues l’impost de l’entrada a la visita, i un altre impost si vols rebre materials o maneres de fer. Un article de Xavier Diez als blogs de MésVilaweb, alertava d’alguns detalls, d’aquesta organització, malgrat que jo considerere que tenen uns objectius i uns reptes tan envejables. Però començar sense tenir en compte una part important del país, on hi ha grans aportacions d’innovació educativa, és començar la casa pel terrat, o començar amb una idea política determinada.

Potser la millor frase al programa és quan aquell mestre diu que hem d’ensenyar d’una manera que ningú no ens ha ensenyat. Ves si l’escola ha de repensar-se cada dia. Malgrat la innovació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *