El regal de treballar a l’escola

Picanya: Albert Dasí és el director actual de l'Escola Gavina.

“L’Escola Gavina és tot un regal per a qualsevol mestre”

Albert Dasí reflexiona sobre l’ensenyament i l’efecte que exerceix sobre l’alumnat i les famílies un centre capdavanter fundat per persones com Rosa Serrano o Fina Masgrau entra d’altres

E.Castellano – Picanya

Fa quaranta anys que al terme municipal de Picanya, és va bastir un edifici blanc, dinàmic, obert i amb molta llum i ben acollidor que havia d’albergar l’Escola Gavina, on ara mateix Albert Dasí, fa de coordinador i director d’aquest col·lectiu de mestres que malda per oferir una educació capdavantera dins del panorama educatiu del País Valencià.

Què és per a tu l’escola?
Si he de resumir el que significa per a mi l’Escola Gavina, no em surt cap altre pensament que no siga dir-vos que l’Escola Gavina és un regal. L’escola en general és un regal. Poder treballar com a mestres dins d’una escola que et dóna llibertat d’acció, de pensament, de treballar en equip, de poder-nos formar, de poder triar com i de quina manera enfoquem objectius, materials, procediments, metodologies… això és un regal per als mestres. Però a més coordinar tot això és una de les loteries més grans que em podien haver tocat en la vida.
Tot el que es fa l’escola té un trellat?
Tot no, perquè les persones si tot ho férem amb trellat, no disposaríem d’aquell punt d’enginy, brillantor i creativitat que en molts moments es necessita. La investigació demana que en algunes vegades ens puguem equivocar o desviar del que ens havíem planificat en un principi. Tot i això afegiré que malgrat tot el que dic, s’ha d’afegir que afortunadament aquesta escola té una gran quantitat de trellat.
Té sentit mantenir aquesta mena de projectes a l’Horta?
Cada vegada més. Estem ben convençuts que entre algunes escoles públiques i les cooperatives com la nostra, (la Comarcal, la Masia, les Carolines…) que hem optat per desenvolupar metodologies a partir de l’ensenyament de la llengua, de la descoberta de l’entorn, de la formació dels mestres amb coherència, no sols té sentit, sinó que a més, té la possibilitat de ser exploradors per a altres models d’escola que vulguen compartir.
Quina és la prioritat principal de la Gavina?
No sols hi ha una prioritat. Aquesta escola i també d’altres com les que he mencionat abans, cerquen que l’alumnat visca, riga, siga, que tothom aprenga continuament, tant l’alumnat com el professorat. Per tant, la principal prioritat és veure com els xiquets i les xiquetes aprenen cada dia, veure com ens adaptem als grans canvis socials que s’hi produeixen i mirar de compartir l’aprenentatge i observar com les famílies intervenen cada vegada més en aquest procés. Així doncs, la prioritat principal de la Gavina és ser escola i fer escola.
És aquesta escola un centre de difusió del pensament social?
Sens dubte. Una escola que no té finestres i portes obertes al món, no s’entendria com a tal i esdevindria alguna cosa massa artificiosa. Què és el que passa al món i com nosaltres entrenem els nostres xiquets i xiquetes perquè puguen explicar-se’l, fa que una part important dels objectius d’aquesta escola siga eixe entrenament del compromís social, perquè l’actual alumnat arribe a ser crític dins del conjunt de la seua pròpia vida.
El futur de l’escola valenciana passa per ací?
Indubtablement; però també per altres centenars d’escoles més que hem entés el que significa aprendre i ensenyar, el que suposa el compromís amb els nostres valors i realitats com a poble, del que significa ser una escola oberta a Europa i al Món… no hi ha dubte que el futur de l’escola valenciana passa per aquests paràmetres.
Com s’ha pogut preservar l’objectiu fundacional fins ara?
Doncs perquè hi ha aquelles coses bàsiques de la vida, que disposen d’uns trets que es repeteixen al llarg dels anys i de les generacions, que et surten a cada pas: ser persones, ser bones persones, ser gent amb coneixement, amb esperit de col·laboració, solidàries… aquests trets són tan vàlids en el segle XXI com ho van ser en el XIX o com ho seran en el XXII.
Preocupa el futur de l’escola?
Ens preocupa en el sentit que allò que fem avui, puga tenir garantia d’èxit, d’eficàcia, de productivitat i ens preocupa obrir demà i tenir la mateixa il·lusió i el mateix coratge. Mentre estiguem interessats en millorar cada dia, estarem en el camí. L’escola d’ací a 15 o 20 anys no sabem com serà, però mentre anem formant-nos i anem caminant, no ens ha de preocupar massa la sorpresa que ens trobarem, perquè sabrem atendre-la amb la mateixa eficàcia i disponibilitat com ho fem ara.
Nota l’escola el vent social i polític de l’exterior?
I tant que ho nota. El canvi polític que s’ha produït al País Valencià, es viu i es respira d’una manera determinada i, en el nostre cas particular, coincideix que entre les nostres famílies hi ha persones que tenen càrrecs de responsabilitat al govern i això fa que respirem un clima de complicitat que ajuda a caminar sense la cotilla que ens atrapava.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.