Fracassa l’escola o les polítiques? (primera resposta)

Un comentari a propòsit de la reflexió sobre si fracassa l’escola o
fracassen les polítiques a ‘Un bloc educat’, de
Francesc Raga.

– Passats certs umbrals, la solució al fracàs escolar no passa per
l’economia ( i això no vol dir reduir pressupostos), passa per
l’actitud, les polítiques i la coherència d’acció al si de cada centre.

 

L’anàlisi de Francesc R. em sembla de molt d’interés. Afegiria a la
seua reflexió un tercer element en favor de tant de fracàs: la cultura, i
més concretament una mancança important en formació cultural de la
societat en general, i una història que arrosseguem des de la dictadura
feixista imposada per Franco, l’exèrcit i l’església espanyola. El
trencament que va suposar la guerra civil, contra el que havia d’ésser
el model d’avantguarda de l’escola a Europa, portà una de les etapes més
fosques en educació. Un model en el qual, molts polítics i mitjans,
encara se senten ben còmodes (solament cal veure algunes portades,
articles i referències en blocs i diaris respecte d’allò que passa en
algunes places). I pitjor, tot allò va sembrar durant molts anys una
manera de fer contra l’educació mateix, que va donant encara avui tants
fruits i tantes dissorts, contra l’escola. Vivim aquell passat encara
en un present continu, que sobretot lastra l’escola i la seua eficàcia
en formar a una generació de joves més preparats, no solament en
coneixements, sinó en actituds i en valors. Que la culpa no és en els joves, a quin sant!

Pel que fa a la referència geogràfica de l’estudi, el marc espanol,
n’hi ha més raons a considerar. Per exemple, Euskadi és un plat a banda, en fracàs
escolar, políticament i també en els resultats reals dels estudis PISA. I
fóra bo de tenir-ho en compte. UN altre exemple: la referència `Llevant’ té a
veure amb un altre estrèpit, en favor del nostre fracàs. La referència
geogràfica colonial ‘Levante o Levante espanyol’, imposada per la
dictadura, la monarquia i la caverna mediàtica, no amaga quina escola
n’és deutora, quina és la concepció i el model d’escola que voldria,
aital pensament. Per exemple, la desaparició de TV3 a València fóra una
herència, o l’atac del TC espanol al model lingüístic, o l’afer ciutadania de la Conselleria d’educació valenciana…,
són exemples de la limitació de pensament, dels horitzons tant curts com voldrien tantes persones amb responsabilitat. La imposició geogràfica provoca sens dubte incoherències conceptuals gens gratuïtes, en
geografia física, però també en coneixements, en llibertat de
pensament, en reflexió filosòfica. Amb aqueixa estretor, no podem sinó
esperar aquells resultats dels informes europeus, de molts estudis de la realitat peninsular.

És cert també que, els països catalans han desmarcat també aspectes
singulars en favor de l’escola: durant uns anys, amb aquella marca
pedagògica de Catalunya i la seua renovació pedagògica d’avantguarda. I
ara mateix, de fa uns anys, Escolavalenciana al País Valencià, a tenir
en compte com un dels moviments que asseguren que l’actitud, més que no
les inversions, són més productives i eficaces que no ens pensem, fins
i tot en un mateix centre, amb resultats ben diversos segons els
protagonistes de qui obri i com diem bon dia, cada matí.

Un pensament a “Fracassa l’escola o les polítiques? (primera resposta)

  1. Sense fer victimisme, que ja hem d’eixir del racò al mig del rogle a plantar cara i si cal a trencar-ne alguna (tot i que de ben dures ni ha), diré que signe plenament les observacions. De totes les fatalitats que esmentes, totes han afectat aquest territori (el Levante feliz). Un drac de múltiples caps. Però heus ací que en cada xaval està naixent un “Sant Jordi” que ja n’està tip, fart… més que això: indignat. Vinc del campament per valència, quan són les 2.25h de la matinada, amb la que ha caigut per ací. Allò estava ple. (M’han dit que les nostres taronges estaven mel…). Hi ha motius per a l’optimisme. Per sempre, més escoles i menys pistoles!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *