Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Silenci:es treballa per la pau. Parlem-ne si us plau.

La reunió internacional per la pau celebrada ahir a Sant Sebastià va marcar el camí de la pau basca amb un comunicat de cinc punts que assenyala els passos a fer per tots els agents del conflicte. La conferència va ser organitzada per Lokarri, el Grup Internacional de ContacteBerghof FoundationConciliation ResourcesThe Desmond Tutu Peace Foundation i la NOREF.

Els representants internacionals van demanar a ETA l’anunci del cessament de la lluita armada, i als governs espanyol i francès, l’acceptació de l’obertura d’un diàleg sobre les conseqüències d’aquest anunci. L’ex-secretari general de l’ONU i Nobel de la pau, Kofi Annan, el president del Sinn Féin, Gerry Adams, l’ex-cap de gabinet de Tony BlairJonathan Powell, l’ex-primera ministra noruega, Gro Harlem Bruntland i l’ex-ministre d’Interior i Defensa francès, Pierre Joxe, van ser la prestigiosa taula presidencial del grup de mitjancers.

Què hi puc fer jo, ara? Doncs llegir, escoltar, raonar, observar, esperar, actuar, acompanyar, apartar-me, implicar-me, intervindre, confiar, preguntar, consultar, acceptar, preparar-me, aprendre, aspirar, demanar, témer, arriscar-me,… en definitiva, considero que he de fer, i faré, tot allò que faci falta per tal que aquestes converses avancin.   

I és que,tal i com afirmen els mitjancers en la reflexió preliminar als cinc punts del comunicat,  ‘ha arribat l’hora i la possibilitat de posar punt i final a l’última confrontació armada d’Europa’, un objectiu que ‘pot ser assolit ara amb el suport de tota la ciutadania, els seus representants polítics, i el d’Europa i la comunitat internacional’. Vilaweb ens ofereix el vídeo de la declaració íntegra subtitulat en català, i a continuació transcrita, en castellà.

 
DECLARACIÓN

Hemos venido al País Vasco hoy porque creemos que ha llegado la hora y la posibilidad de finalizar la última confrontación armada en Europa.

Creemos que este objetivo puede ser alcanzado ahora con el apoyo de toda la ciudadanía, de sus representantes políticos y con el de Europa y la amplia Comunidad Internacional. Queremos aclarar que no hemos venido aquí hoy para imponer algo o pretender que tenemos el derecho o autoridad de dictar a la ciudadanía de este país, a sus diversos actores y a sus representantes políticos qué se debe hacer.

En cambio, hemos venido con buena fe y con la esperanza de poder ofrecer ideas desde nuestra propia experiencia resolviendo largos conflictos que afligieron a nuestras propias sociedades y pueblos, así como de otros que ayudamos a resolver.

Sabemos desde nuestra propia experiencia que lograr terminar con una situación de violencia y conflicto, y lograr una paz duradera nunca es fácil. Se requiere valentía, voluntad de tomar riesgos, compromisos profundos, generosidad y visión de hombre de estado.

La paz viene cuando el poder de la reconciliación pesa más que los hábitos del odio; cuando la posibilidad del presente y del futuro es infinitamente mejor que la amargura del pasado.

Sabemos también de nuestra propia experiencia que cuando hay una verdadera oportunidad para alcanzar la paz debe ser aprovechada. La creciente exigencia de la ciudadanía de este país y sus representantes políticos para superar el conflicto mediante el diálogo, la democracia y la completa no violencia, ha creado esta oportunidad.

En base a esto creemos que es posible terminar hoy con más de cincuenta años de violencia y alcanzar una paz justa y duradera. 2

 

Por todo ello:

1.- Llamamos a ETA a hacer una declaración pública de cese definitivo de la actividad armada, y solicitar diálogo con los gobiernos de España y Francia para tratar exclusivamente las consecuencias del conflicto.

2.- Si dicha declaración fuese realizada instamos a los gobiernos de España y Francia a darle la bienvenida y aceptar iniciar conversaciones para tratar exclusivamente las consecuencias del conflicto.

3.- Instamos a que se adopten pasos profundos para avanzar en la reconciliación, reconocer compensar y asistir a todas las víctimas, reconocer el dolor causado y ayudar a sanar las heridas personales y sociales.

4.- En nuestra experiencia de resolver conflictos hay a menudo otras cuestiones que si son tratadas pueden ayudar a alcanzar una paz duradera. Sugerimos que los actores no violentos y representantes políticos se reúnan y discutan cuestiones políticas así como otras relacionadas al respecto, con consulta a la ciudadanía, lo cual podría contribuir a una nueva era sin conflicto. En nuestra experiencia terceras partes observadoras o facilitadoras ayudan el diálogo. Aquí, el diálogo también podría ser asistido por facilitadores internacionales si así fuese decidido por las partes involucradas.

5.- Estamos dispuestos a organizar un comité de seguimiento de estas recomendaciones.

Donostia

17 de Octubre de 2012

Foto: Els representants internacionals a la sortida de la Conferència. 



  1. Això d'”última confrontació armada a Europa” no ho acabo de tenir clar del tot, més que res pensant el dia de demà, de demà mateix, vull dir, però el sentit, la resposta que caldria, que cal, donar a la qüestió basca (i a la catalana of course) és, evidentment, l’única possible: la negociació final, l’acord de pau, el reconeixement de la pròpia responsabilitat davant les víctimes, i la posterior lluita democràtica (formal i real) per un país basc lliure i progressista. El mateix que a Catalunya, esclar.
    No gens fàcil, però possible tard o d’hora.
    Salut.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Política espanyola (des del PE) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent