Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Publicat el 8 d'abril de 2008

Fusta tropical entra il·legalment a la UE

Fa temps que organitzacions com Greenpeace o la mateixa FAO denuncien l’entrada a la UE de fusta il.legal provinent de l’Amazonia. El darrer informe de l’organització, “Un futuro para nuestros bosques”, ve plagat d’exemples i dades que convé, com a mínim, tenir presents. En concret, posa de manifest com la Unió Europea importa gairebé la meitat de la fusta que prové de la regió amazònica, la qual s’estima que entre un 60% i 80% prové de tales il.legals, i en un 90% de forma no sostenible. L’any 2006, l’Estat espanyol va importar 40.000 m3 de fusta tropical brasilenya, provinent en un 86% del Estado de Pará, regió greument afectada per la tala il.legal, la deforestació i la violència. Segons l’informe, gran part d’aquesta fusta va ésser proporcionada por empreses que han estat multades de manera reiterada per dur a terme activitats il.legales i corrupció relacionades amb l’activitat de la fusta i tenen plans de gestió forestal cancel·lats. Per tot plegat he presentat el següent requeriment a la Comissió Europea: (segueix…)


Pregunta de Raül Romeva i Rueda a la Comisión Europea sobre la importación de madera ilegal en la UE

Según un informe de Greenpeace (1), es un fenómeno habitual la entrada de madera ilegal amazónica en la Unión Europea. De hecho, la Unión Europea importa casi la mitad de madera amazónica, la cual se estima que entre un 60% y 80% es talada de forma ilegal, y en un 90% de forma no sostenible. Por ejemplo, en 2006 España importó 40.000 m3 de madera tropical brasileña, en un 86% del Estado de Pará, región asolada por la tala ilegal, la deforestación y la violencia. Según el informe, gran parte de esta madera fue proveída por empresas (2) que han sido multadas reiteradamente por actividades ilegales y corrupción relacionadas con la actividad maderera y tienen planes de gestión forestal cancelados.

En relación a dichas actividades de explotación maderera, el informe anual sobre bosques de la FAO en 2007 (3) muestra datos preocupantes sobre la creciente deforestación, cuyo primer paso es la tala. Además, explica que dicha deforestación provoca el 18% del dióxido de carbono liberado a la atmosfera, puesto que a pesar de ocupar sólo un 7% de la superficie terrestre, los bosques tropicales pueden almacenar grandes cantidades de CO2. La lucha contra la deforestación y el uso justo y sostenible de los recursos forestales del mundo es también la lucha contra el cambio climático. Además, no hay que olvidar las consecuencias socioeconómicas de la deforestación y la sustitución de los bosques por actividades agrarias extensivas, que genera condiciones de precariedad extrema, semiesclavitud, desplazados, extorsión, corrupción, conflictos y violencia, todo frente a una situación de desamparo institucional por parte de los más desfavorecidos.

A la vista del alto nivel de implicación y responsabilidad de la UE en esta actividad y dados los Acuerdos de Cooperación con países de la región como Brasil, ¿qué opinión tiene la Comisión sobre la actual situación de ilegalidad en el mercado maderero? ¿Cree que la UE cuenta con una legislación y instrumentos de control que garantiza que toda la madera que entra en su mercado procede de fuentes legales y de bosques controlados? ¿Cree que el proceso FLEGT es suficiente para responder a los retos de la situación actual? ¿Qué mecanismos se han establecido, o piensan establecer, para un control adecuado de las actividades en origen?

(1) Informe “Un futuro para nuestros bosques”

http://www.greenpeace.org/international/press/reports/future-for-forests

(2) Las seis empresas citadas en el informe son: Madesa– Madeireira Santarém Ltda, Estância Alecrim, Pena Agro-Florestal Madeireira Ltda, Madeireira Rancho da Cabocla Ltda, Industrial Madeireira Curuatinga y Tradelink Madeiras Ltda.

(3) El informe de la FAO “Situación de los bosques del mundo” está disponible en:

http://www.fao.org/forestry/site/sofo/es/

Foto: imatge de zona deforestada a la regió amazònica de Pará. Font: Greenpeace



  1. Si voltes per centres comercials veuràs que s’ha posta de moda les botigues que venen “moble colonial”. Quan en preguntes l’origen et diuen que tenen fabriques a Asia i si insisteixes en la legalitat de l’origen de la fusta “aclareixen” que és  fusta “recliclada” que es feia servir per altres usos: bigues, portes velles, etc.
    El preu sol ser prou raonable com perque tinguin molta venda, jo mateix n’he comprat algun, però no sense una certa recança.
    Saps com treuen la fusta aquestes botigues?

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Medi Ambient (Aigua, Suro, Natura 2000, criminalitat ambiental,...) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent