Raül Romeva i Rueda

REFLEXIONS PERISCÒPIQUES

Controlar més i millor les males arts pesqueres per garantir el futur dels estocs i del sector

Avui tinc una reunió amb Joe Borg (maltès), el Comissari Europeu responsable per als Assumptes Marítims i de Pesca. El cas és que m’acaben de nomenar ponent del Parlament Europeu per a l’informe sobre la proposta de Reglament del Consell pel qual s’estableix un sistema de control comunitari per assegurar el compliment de les regles de la Política Pesquera Comunitària (COUNCIL REGULATION establishing a Community control system for ensuring compliance with the rules of the Common Fisheries Policy). Aquest Reglament esdevindrà la pedra angular de la Política Pesquera Comunitària (PPC) ja que establirà les bases del sistema de control de les captures i les descarregues a terra (landings), així com tots els altres aspectes relatius a la PPC. Esdevindrà així mateix una de les peces més importants pel què fa a la legislació relativa a la pesca ja que, simplement, si les regles no s’apliquen correctament i de manera equitativa per part de pescadors i pescadores, la PPC fracassarà. Així doncs la PPC es juga la seva credibilitat (la qual ja es troba força deteriorada) en l’efectivitat dels mecanismes de control que estableixi i faci complir. La meva feina (segueix…)

com a ponent del Parlament Europeu serà doble: primer, avaluar la proposta de Reglament i veure si compleix amb les expectatives del sector, sí, però sobretot des de la perspectiva de la subsistència dels recursos pesquers i de la recuperació de les espècies amenaçades; i segon, fer una proposta concreta d’aspectes a millorar a curt, mig i llarg termini.

Efectivament, el problema greu avui no són tant les normatives existents com la manca de control en l’aplicació de les mateixes. I la responsablitat principal d’aquest dèficit són els Governs dels Estats Membres, malgrat que existeix una Agència Europea de Control de les Pesca (amb seu a Vigo), de recent creació, però amb un mandat i uns recursos limitats.

De fet, ara fa uns dies (el passat 4 de novembre) la Comissió Europea va fer públic el seu setè Informe sobre les infraccions greus a la Política Pesquera Comuna (PPC) (report on serious infringements to the rules of the Common Fisheries Policy (CFP) ). L’informe, que es basa en les informacions pels Estats Membres, s’ocupa de les infraccions detectades l’any 2006.

Segons l’informe, mentre el número d’infraccions per aquest any 2006 va ser de 10.362, el valor mitjà de la multa imposada pels governs dels Estats als infractors va ser de, només, 1.548€

Els tipus més habituals d’infraccions tenien a veure amb l’emmagatzematge, processament, col.locació per a la venda i trasport de productes pesquers que no complien amb els estandars de comercialització en vigor, així com la pesca il.legal o no autoritzada.

Per altra banda, la informació proporcionada pels governs torna a ser escassa per tal de permetre a la Comissió extreure conclusions útils e quant a com s’està fent complir la PPC.

Aquest és, per tant, el marc en què actualment s’està duent a terme la reforma del marc legislatiu i que em tocarà seguir de ben a prop durant els propers mesos en un calendari que té, com a dates clau, les següents:

2 desembre: Presentació per part de la Comissió a PECH
21 gener 09: primer intercanvi de punts de vista a PECH
10-11 febrer: segon intercanvi punts de vista a PECH
2 març: examen de la meva proposta d’informe
5 març: termini d’entrega de les esmenes
31 març: votació en Comissió
21-24 Abril: debat (potser) i votació en plenària

Adjunto a continuació la nota de premsa de la Comissió posterior a la publicació de l’informe sobre infraccions greus comentat més amunt:

EU Fisheries: infringements report confirms the need for control reform

The European Commission today published its seventh annual report on serious infringements to the rules of the Common Fisheries Policy (CFP) http://ec.europa.eu/fisheries/publications/factsheets/legal_texts/com_08_670_en.pdf ( ~200 Kb). The report, which built on reports by Member states, deals with infringements detected in 2006. The number of infringements detected that year was 10 362, while the average fine imposed by Member states was €1,548. The most common types of infringements were those concerning storing, processing, placing for sale and transporting of fishery products not meeting the marketing standards in force, and unauthorised fishing. The Commission remains concerned both at the detection rate and the level of sanctions applied by the Member States. In addition, the information provided by the Member States is once again insufficient to allow the Commission to draw useful conclusions as to how well the CFP is actually enforced.
The Commission is currently preparing a complete overhaul of the existing CFP control regulation, and is in particular going to propose the introduction of harmonised administrative sanctions, which would help correct the arbitrary nature of the present system.

“Once again, our annual report on serious infringements confirms the need to overhaul the Common Fisheries Policy control system, both in what it reveals, and in what it leaves unsaid. Without effective control, we will never be able to reverse the current downward spiral of European fisheries. Better, fairer, and more deterrent enforcement of the rules is a vital step towards the next Reform of the CFP on which we have now begun to work”, commented Joe Borg, Commissioner for Maritime Affairs and Fisheries.

The number of infringements detected in 2006 is slightly lower than in 2005 (- 1%), but this has to be seen in conjunction with the decrease in the overall number of active EU vessels by 10 % in the same period. Therefore there is no real improvement in level of compliance with CFP rules.

As in previous years, there are wide differences between Member States in the financial penalties imposed for the same type of infringement. The average fine of €1,548 was, curiously, exactly the same as in 2005, and less than half the average fine imposed in 2003 (€ 4,664). The average fine once again varied widely from one Member State to another, varying from €170 in some to €6070 in other member states. The number of fishing licences withdrawn was 1082, or only 10 % of the cases, though again this varied widely: in some Member States, licences were withdrawn in over 70% of cases, in others in less than 2%.

Reform of control system needed

It is clear from this and previous years’ reports, that CFP enforcement lacks deterrent effect, and that there is no real level playing field among the EU Member States. The Commission therefore intends to launch an ambitious reform of the EU policy for fisheries control. The reform will aim at guaranteeing equality and fair competition, thus avoiding the migration of offenders to Member States where infringements are punished less severely, as well as at establishing a culture of compliance among operators. Furthermore it will develop a new harmonized approach to inspections and control, strengthen the effectiveness of cross checking systems of data, enhance the capacity of the Commission to ensure compliance with EC rules of CFP, encourage the use of modern technologies and finally foster a culture of compliance.

Font foto: Agència Europea de Pesca



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Mars i oceans (pesca, tonyina, controls, Estratègia marina,...) per raulromeva | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent