Actualitat sobre ENGINYERS BCN i l'enginyeria

Articles relacionats amb el Col·legi i l'enginyeria

Publicat el 8 d'abril de 2013

Avança el Pla Bolonya?

El Pla Bolonya ja està plenament vigent a  les nostres universitats. Encara no hi hagut temps per fer-ne una avaluació en profuditat, però d’entrada planteja certs dubtes que cal analitzar

Es va escriure i se?n va parlar molt, del Pla Bolonya. Ara, amb alguns graduats d?aquest pla d?estudis ja al carrer, potser és hora de començar a fer una mica de balanç. Així doncs tenim que l?Espai Europeu d?Ensenyament Superior (EEES) ha vingut per quedar-se. Però compleix realment els objectius pels quals va ser pensat? En primer lloc, tenim un sistema de titulacions fàcilment comprensible i comparable? Per començar a l?Estat Espanyol (Spain is diferent), els grau és de quatre anys i no de tres com a la majoria de països europeus. Sembla ser que hi ha rumors que les altes instàncies educatives espanyoles s?estan plantejant reduir els graus a tres anys. Potser la crisi els ha fet treure la bena dels ulls i ara toquen de peus a terra. Quina necessitat hi havia de fer quatre anys, quan estava més que demostrat, almenys en el cas de les enginyeries, que en tres anys era suficient? La resposta caldria buscar-la potser entre els interessos corporatius dels responsables educatius. El sistema de crèdits sí que funciona sense problemes, cosa que no era gaire difícil, ja que casi només calia canviar el currículum formatiu i el nom de la matèria i/o assignatura pel de crèdit. No obstant això, ¿S?ha tingut en compte que la formació dels enginyers de grau ha de ser l?adequada per poder exercir la professió, amb les corresponents atribucions que li pertoquen? Esperem i desitgem que sí.

Mobilitat imprescindible

¿I com tenim l?important tema de la mobilitat, tant estudiantil i de professorat, com professional? La veritat és que no tenim massa informació al respecte, però diria que encara li queda molt camí per recórrer. Hi ha diversos impediments, com ara les barreres lingüístiques i d?altre derivades de la falta d?informació mútua entre els estudiants i professionals dels diversos països. Segon darreres notícies, la Generalitat vol que a partir d?ara tots els graduats coneguin força bé una llengua estrangera (Anglès i Alemany, bàsicament). I Aquí sí que els col·legis professionals de l?Estat i les equivalents associacions europees podrien jugar un paper determinant per facilitar els intercanvis i la mobilitat. Finalment, ens queda la formació al llarg de la vida, un gran cavall de batalla que cal potenciar al màxim i per al qual fan falta molts recursos de tots tipus. Els tenim?¿Hi ha alguna acció seriosa encaminada a involucrar el màxim d?actors en aquesta feina bàsica: sindicats, col·legis, associacions empresarials, universitats,…? Si hi és la desconeixem. Per tant, fa falta temps encara per dir que l?EEES ha estat un encert. De totes maneres, cal ser optimistes i donar un vot de confiança als encarregats de tirar endavant el procés. Segur que com tots nosaltres, volen que els nostres titulats surtin preparats de la millor manera possible per afrontar els reptes professionals del segle XXI.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Sense categoria per mdarnes | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent