CANTAR
Sobretot quan treballem en el lleure, podem agafar una cançó que està de moda i agafar un fragment per poder utilitzar-ho per fer silenci. Aquest cas, podem agafar la cançó del Michel Teló “Bará berê”
https://www.youtube.com/watch?v=gEiqSUzQ1fo
El monitor/educador/mestre quan vulgui captar l’atenció i en conseqüent el silenci ha d’exclamar: “bara bara bara” en aquest cas els nens haurien de contestar cantant “bere bere bere” i es faria silenci.
Per experiència pròpia, és un mètode molt eficaç ja que els nanos són coneixedors de la cançó i els hi fa especial il·lusió cantar un fragment i gràcies aquest ritual aprenen a fer silenci, a mantenir l’atenció, a entendre la consigna de canvi d’activitat que dóna el monitor/educador/mestre.
Hi han altres cançons amb que podem fer el mateix ritual.
El monitor crida: “Pepo popepo” a lo que els nens han de respondre gesticulant amb les mans “pum, oh yeah”. Aquest últim és bastant divertit i també sol agradar molt entre els nens. A part, podem jugar a canviar el ritme, anar més a poc a poc, anar més ràpid…
També podem cantar amb la música de “Frère Jacques”
“El dit puja, el dit puja
Ja és a dalt, ja és a dalt.
Baixa, baixa, baixa
Baixa, baixa, baixa
Ja és a baix, ja és a baix”
Tot això gesticulant i que els nens de forma progressiva s’aniran afegint imitant els gestos i cantant.
GESTICULACIONS
Quan hi hagi xivarri dins de l’aula o en qualsevol altre espai podem dir:
“Qui m’escolti que es toqui el cap”
Els infants que estiguin escoltant, es tocaran el cap.
Podem afegir altres parts del cos com el nas, la panxa, el peu… i progressivament els nens aniran senyalant la part del cos que farem referència. Fins que tindrem tots els infants atents a lo que nosaltres els hi volem explicar.
Una altra opció és picar de mans dos cops i posar-nos el dit índex (primer una mà i després una altra) als llavis i fer “txxxx” “txxxx” i tornem a picar de mans dues vegades. Veure’m que els infants s’aniran afegint i aniran repetint el que estem fent.
Un cop que els tinguem tots en silenci els hi direm “Agafarem el silenci (farem gest d’agafar algun objecte des de dalt) i ens el menjarem (fem gest de menjar) i tot seguit farem amb el dit índex “txxxx”.
Aquests recursos sempre seran útils quan tinguem xivarri a l’aula o l’espai on estiguem, quan volem avisar els infants d’algun canvi d’activitat o els hi volem explicar qualsevol cosa.
Per concienciar als infants sempre podem fer una assemblea i reflexionar juntament amb ells. Què passa quan tothom crida? Sentim el que ens diu l’educador o el company? Que podem fer per solucionar-ho?
ML.
Molt bon article!! Volia aportar altres recursos com ara:
El mestre/educador/monitor comença una frase i els infants/joves l’acaben, exemple:
– Weke weke…cacahuete!!
– Melón melon…sabrosón!!
– Pim pam pum…bocadillo de atún!!
O am cançons i gestos:
(Ritme de “Frère Jacques”)
La lechuza la lechuza
Hace shhhh (dit als llavis) Hace shhhh (dit als llavis)
Hagamis silencio como la lechuza
Que hace shhhhhhhh (dit als llavis)
Que hace shhhh (dit als llavis)
O
(Fem girar un braç al voltant de l’altre)
Enrolla enrolla
(Sentit contrari Fem girar un braç al voltant de l’altre)
Desenrolla
Estira estira (fem veure que eatirem algo amb les mans)
Shhhhh (dit als llavis)