Generació...

observava..


En Shayah, que fa teatre de l’invisible, avui m’ha convidat a dues actuacions o performances com ha observador invisible.


Primer els actors s’han preparat els esqueix que volien representar i que és el que volien que el públic captés.


Més tard aquests l’han representat devant els demés actors per
mostra-los el que pretenien explicar amb l’acció, els demés actors han
triat quin paper farien i


han anat preparant molt improvisadament com intervindrien en l’acció principal i finalment s’ha invitat als observadors perquè valoressin l’escena.


Avui en Shayah intervindrà en les classes que es donaran en la Universitat pirata.

+…

L’acció va transcorre ahir entre les 19h i 20h en ambdos autobusos l’un que
passava de les rambles cap a la Barceloneta i l’altre des de Plaça
Palau fins a passeig de Gràcia que és el temps que els diferents actors han necessitat per
anar pujant i fer les actuacions, que pels demés viatgers eren reals,
però els actors eren invisibles
com a actors i l’acció, totalment fictícia però versemblant pels usuaris
del autobús en aquest cas. Quasi tots els actors han anat entrant a la mateixa
parada i s’han anat
situat en la part mig darrera del autobús…

Els viatgers no sabien que actuaven, eren invisibles, un actor feia de
víctima, un xicot francès, i un altre actriu, l’assetjadora d’aquí.

Es tractava de que una dona li deia a un home que ell, precisament,
estava assegut al seu seient, que ella sempre agafava l’autobús a la
mateixa hora i el mateix lloc i que havia de cedir-li el seient. Era una provocació per mostrar la intolerància.

Llavors han començat a actuar simulant que discutien. El passatger
assetjat li deia que no havia de fer-ho perquè ell seia allà on li
venia de gust i que hi havia altres places lliures que seies en un altre lloc, l’actriu assetjadora
li deia que no tenia cap dret perquè era estranger i només venien a
treure la feina als espanyols.

Els passatgers de l’autobús s’ho miraven amb estranyesa, però no
intervenien, o miraven cap un altre costat, llavors hi havia 4 actors més
que intervenien uns a favor i els altre en contra i s’hi ha començat a implicar la gent de
l’autobús, unes dones grans li han dit a l’actriu assetjadora, que si
es creia que tenia reservat el seien, d’altres que era una pija, val que ja estava bé, que callés.
D’altres li deien a l’actor assetjat que no s’havia d’aixecar i
d’altres que es neguitejaven i abandonaven la zona de conflicte i marxaven del lloc on es
situava l’escena. Finalment l’assetjat ha cedit i s’ha aixecat i la
actriu, s’hi ha assegut i els actors observadors han intervingut foten-li bronca tant a
l’un com a l’altre els uns perquè havia cedit, i els altres posant-se
del costat de l’assetjadora… que la dona tenia raó… però una vegada ha pres
possessió del seien s’ha anat calmant la cosa i els actors i els
observadors hem anat marxant…la gent que murmurava s’ha calmat, ho han deixat estar.
Les
cares del públic, els vitgers, t’expressaven el que anaven sentint, jo m’he partit de
riure però m’he contingut.

En una segona intervenció en un altre autobús uns joves s’han ficat amb
l’assetjat dient-li que la dona tenia raó que era un guiri, i llavors un africà
s’ha eixancat i s’ha
emprenyat deien-li la dona que si havia d’anar al psiquiatre. Hi ha
agut uns moments de tensió entre l’actor assetjat i uns joves que li
anaven fotent brega, posant-se al costat de la dona-actriu assetjadora… però no ha passat de tensió.

observava…
Teatre invisible



  1. hola!

    mercès, m’ha agradat molt llegir aqui la crónica, abans de que m’ho expliqués en Shayah.

    tot plegat és una provocació i el públic no s’assabenta de que és teatre? O al final ho dieu?

    El que trobo és que no es surt de ser una provocació i no ens fa anar cap a una mirada més tolerant i positiva cap als “foranis” (me refereixo a la societat en general)
    Feu trontollar esquemes, participar i replantejar el que passa al dia dia; me falta el punt de saber si realment aquest teatre està pensat així.

  2. Bon dia, romaní de mata. Flors blaves o blanques? Molt interessant l’experiència que contes, l’agitació, el contrast. A mi també m’interessa saber si a la fi ho feu saber

  3. Molt bona crònica
    amb una bona foto.

     

    Romani de mata (mataró, matajudaica?) m’has animat a
    escriure també el meu anàlisi d’aquesta petita experiència de teatre, dit “invisible”.

     

    Tu Romani et
    presentes com observador, però també
    actuaves. Si et pijaves de riure per dintre  i et mantenies durant l’actuació serio,  curiós, escoltant, i observant, és que
    actuaves. Per tan, si vols ésser precís, hauries de dir “actuaves d’observador”.

     

    De fet, ningú es
    va donar compte, ni per un moment, que era teatre. Aleshores podem dir que ja
    fou un èxit.

     

    Segons com ho
    havien preparat, hi havia:

    1.

    Els dos actors (l’oprimit
    i l’opressor) :

     l’estranger amb pinta de no treballar, bohemi.

    i la senyora espanyolista, fatxa,
    racista, conservadora i decidida, amb valors molt arrelats.

    Ho varen fer bé.
    L’actriu “opressora”  li anava donant
    canya a l’estrenger fins que gent de l’autobús va començar a reaccionar.

     

    2.

    També hi
    participàvem tres testimonis. Fèiem
    de passatgers, simulant intervenir espontàniament..
    Un noieta alemanya, paradoxalment
    “una estrangera” i un senyor català
    anaven a favor de la senyora fatxa i racista. 
    Jo anava a favor de
    l’estranger oprimit, insultat, es a dir, contra la dona fatxa.  De fet, interveníem  per a animar la gent a participar.

     

    3.

    I dos, observadors
    invisibles, que ja varen dir que sols s’ho mirarien, com explica en Romani.

     

    L’acció.

    El nostre teatre
    sols era per a estimular l’expressió de la gent, la reacció de la gent davant
    una opressió, i disfrutar de la seva actuació.

     

    El nostre teatre,
    assajat i preparat en part, i en bona part espontani, era sols un catalitzador
    de la reacció de la gent davant una opressió. Experimentar  com reaccionen la gent del carrer  a una opressió.

     

    No cal dir que l’important
    és el teatre de la gent del carrer,

     

    Com explica en Romaní,
     en la primera experiència dues dones de
    l’autobús varen reaccionar i intervenir  contra l’opressora, amb gràcia, humor i
    ironia. En la segona, un negre, abans de baixar, va aprofitar per dir a la
    senyora agresora i racista “Usted señora necesita ir al psiquiatra”. I va
    baixar. Ho varen fer millor que nosaltres.

    D’altres passatgers
    sorpresos, no deien res, però actuaven “canviant de lloc”, no volent saber res,
    o allunyar-se del problema, com dient “ja s’ho arreglaran”,  o pensant “aquesta senyora s’està passant ,
    però millor no dir res”. Ho devien comentar 
    més tard a la casa. L’actuació majoritaria dels que callen, callant.  Aixi estem com estem.

     

    El que fou
    important es que alguns passatgers reaccionessin contra l’opressió evident i
    manifesta d’una dona racista contra un estranger. Això vol dir que la construció
    d’una escena d’opressió, va funcionar

     

    De fet no és
    teatre invisible , si se’l mira com jo ho miro.

     

    El teatre que fan
    els actors i testimonis no és el més  important. L’escenari real, tampoc. El
    vestuari real tampoc, L’important son les actuacions de la gent del carrer, que
    no saben que estant actuant i per tant completament espontànies i sinceres. Aquest
    teatre de la gent corrent del carrer
    fou visible per a nosaltres, que érem el públic.

    Es un canvi de rols: Els actors soms el públic i la gent del carrer
    son els actors.

     

    De fet,  nosaltres ens miràvem massa a nosaltres perquè
    érem amateurs “actors d’un diumenge”  i
    estavem pendents del que haviem de fer. Però  crec que l’important passava en les
    intervencions i no-intervencions dels passatgers. Per això son importants les
    observacions d’en Romani
    de mata

     

    “I vosotros ¿por qué os
    reís?” . 

    Jo vaig sentir
    que l’actuació podria derivar a altre cosa (que la de mostrar una situació d’opressió
    sobre un estranger)  quan l’estrenger es
    va dirigir als 6-7 joves que havien abandonat el seient (tres parelles), i
    gaudien de l’actuació de la fatxa ““I vosotros ¿por qué os reís?”. Un dels
    joves  va  respondre violentament i provocadorament dient
    que ells fan el que els dona la gana i que ell no n’ha de fer res, etc. Una
    agressivitat semblant als de Alcorcón.

     

     

    Ens ho varem
    passar bé.

     

    Retinc dels
    comentaris que varem fer desprès en un bar:

            
    Davant
    injustícies i opressions, molts callen, no si fiquen, no diuen res. Així com en
    la vida normal.  

            
    L’escena
    imaginada i escenificada és increïble, absurda. “Però la realitat supera
    aquesta ficció”, com els esdeveniments ens demostren dia a dia. I per tan no
    resulta estranya, ni impossible. Tot el contrari.

            
     

            
    Hi hagué
    actuacions d’agrair, les de passatgers que reaccionaren contra d’injustícia “representada”
     i d’alguna manera es solidaritzaren amb
    “l’oprimit”.

            
    Es un
    privilegi veure en directe un reality -espectacle social, polític, i no
    comercial, d’actors anònims. ,

            
    Varem
    gaudir com espectadors d’un teatre que nosaltres varem ajudar a construir,

            
    El
    preu del teatre fou econòmic: el cost del passatge d’un autobús.

            
    Érem  actors i públic invisible en busca
    d’actors i en busca d’un final maco a un conflicte planteixat, ( una opressió o
    injustícia exposada)

            
    Es
    molt agradable de fer un paper diferent en la vida quotidiana, sortir del propi
    paper,  simular, fer teatre, provocar
    situacions que ens fan reflexionar,

            
     

            
    Quan
    fem el pròxim ?

    . A qui si li ocorre una opressió per a representar?

     

     

    De fet, en Romaní
    amb el seu blog, ja m’ha engrescat a fer un blog, i a fer teatre en d’invisibilitat
    d’un pseudònim per així expressar-nos més com soms.

     

    Felí d’Empordà

  4. El Teatre de l’Invisible és molt bó i recomanable per als actors i directors!:

    Els espectadors entren en un teatre (havent pagat l’entrada) i no veuen res durant mitja hora. Els actors (i el director) estan al Carib, fent unes vacancetes que es mereixen. Cau el teló. Encara que la gent xiuli, l’èxit està assegurat! (i ja s’havia advertit en el títol i en en gènere)…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Sense categoria per romanidemata | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent