ambFilosofia

Joan Juhé. Lectures i Reflexions

Publicat el 21 d'abril de 2014

Llibertat i Igualtat!! … i la Fraternitat?

El concepte «fraternitat» no es troba en la filosofia clàssica. El seu origen es troba en el cristianisme, del qual és absolutament central. S’ha dit que alguna cosa semblant podem trobar en l’estoïcisme, però no és el mateix, ja que l’estoïcisme, de tradició socràtica, condemna les passions i es mou en l’equació virtut=saber.

En Sant Agustí veiem que la fe és primer que el saber, cal creure per saber, “Si no creieu, no entendreu”, negar-se a creure indica que l’individu es troba en una situació de pecat i sense la gràcia divina. Sant Pau afirma que tots els homes necessiten la justícia de Déu, ja que la humanitat, tota, ha pecat. Tots els no creients estem sota condemnació. Els passos que han conduït a la caiguda són evidents: una vegada vam conèixer Déu (Rom 1:19-20), però en no adorar-lo i servir-lo, les nostres ments es van enfosquir (Rom 1:21-22). La ceguesa espiritual ens va conduir a la idolatria – v. 23, i la idolatria ens va portar a la corrupció moral.

Necessitem la justificació divina, però com ens indica sant Agustí, el dany del pecat original fa absolutament necessària la gràcia divina per poder fer el bé i viure d’acord amb els manaments. I un d’aquest manaments és la caritat (origen de la fraternitat), fins al punt que Agustí diu: “estima i fes el que vulguis”.

Per tant, la veritable fraternitat està reservada només als creients cristians.

Però la caritat cristiana no exigeix la eliminació de les injustícies. “El meu regne no és d’aquest món”. El cristianisme declara el mal, la injustícia, com impossible d’eliminar en aquest món, cal l’acceptació-resignació davant del mal com a inevitable. Ens hem de posar al costat dels que pateixen, patir amb ells, però no podem crear la bona societat. Així els no cristians no podem assolir aquesta fraternitat, ni la república es pot plantejar la real i efectiva consecució de la justícia.

En canvi, en la tradició de la filosofia clàssica, filla de la república democràtica, hi ha la profunda convicció que l’equació saber=virtut=felicitat té solució i ens porta a la bona societat; ens caldrà, en tot cas, un nou concepte de «fraternitat».



  1. Bon dia,
    molt agraït per les explicacions, m’ha resultat un article molt grat de llegir.
    I jo també preguntaré perquè necessitem una nova fraternitat. No ho és ja la fraternitat de la Revolució Francesa?, perquè aquesta no està restringida només als creients i no és la fraternitat passiva que vosté menciona sinó una d’activa, que ajuda a enfortir la llibertat i la igualtat. És aquesta la nova fraternitat?.
    I tornant a l’inici, moltes gràcies per l’article.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Ètica per Joan Juhé i Mas | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent