Avui el Diari ‘El Periòdico’, publica un reportatge sobre la possible ampliació de les pistes d’esquí de Cerler( Franja de Ponent), cap a quatre nous sectors que la convertiria en l’ estació d’ esquí més gran de l’ estat. L’ operació es finançaria a base de construir urbanitzacions. Millor que la notícia sigui cosa del dia i quedi en una més de les habituals innocentades periodístiques. Si no fos així, estaríem davant una innocentada “territorial” de considerables dimensions. Veritat o mentida, innocent o no, comentar-ho serveix per reflexionar sobre el preu de l’ or blanc en el mercat de l’ oci i les repercussions que el seu mal us pot fer al nostre Pirineu. Partim d’ un fet positiu: El negoci de la neu ha permès satisfer una demanda d’esport que enguany a Catalunya ha celebrat cent anys d’història. A més, ha ajudat a certes economies locals amb regressió, convertint-se així en un instrument útil per a la dinamització d’algunes valls pirinenques, que fa seixanta anys havien entrat en un procés recessió i de pèrdua de població que es pronosticava irreversibles i que el fenomen social del turisme a muntanya, va poder aturar en part. Tot plegat, ha ajudat a un cert equilibri territorial, si més no parcial que no total, que de sempre ha estat la condició necessària perquè es pugués donar un desenvolupament econòmic armònic al conjunt del país. Però s’ han produït excessos, ferint el paisatge amb una desordenada construcció i amb un consum intensiu del territori. L’imperi del totxo no és progrés per tots sinó benefici per uns pocs en un curt termini de temps. El progrés, sigui econòmic, social o cultural , no ha d’ ésser incompatible amb la preservació dels valors ambientals. Es més, en el futur no n’hi haurà un sense l’ altre. El desenvolupament sostenible, és un concepte que pretén assenyalar que el progrés – en aquest cas a muntanya -, no pot basar-se en malmetre els recursos essencials que disposen les comarques del Pirineu: Això vol dir el compromís que qualsevol actuació pública o privada, ha de mirar que les afectacions siguin mínimes per no malmetre l’ entorn i que l’efecte sobre el paisatge sigui el més lleu possible. Fins i tot des d’una perspectiva de negoci a mig termini que beneficiï la gent que viu a muntanya, no la que des de fora en pretén viure, s’ haurà d’ entendre cada vegada més, que la motivació principal del visitant serà la contemplació i gaudiment de la natura en el seu estat més agresta. Dos models enfrontats. El que s’ aboca a la creació de macro estacions d’esquí, basats en la promoció immobiliària i en el consum intensiu del territori, hi el que haurà fer compatible el turisme de neu amb la natura, evitant sempre la destrucció del paisatge i enaltint els valors naturals.