El retorn de les Juke Box, les maquines per escoltar música amb monedes, als pubs londinencs crida l?atenció. Ja no son tocadiscos a cop d?euro sinó Juke Box infinites. Hi és tot, jo hi vaig escoltar la llista dels més venuts de la setmana que vaig néixer (a la foto i perdoneu la qualitat).
I tot i que el futur de la comercialització de la música i el cinema per via digital encara està a les beceroles aquest exemple em serveix per acabar avui la mini-sèrie de posts dedicats a la distribució parlant dels reptes que tenim en el camp de la distribució digital de continguts (no només música sinó cinema, llibres electrònics, documentals educatius, presentacions multimèdia…) (Continua…)
I en aquest camp tenim una gran oportunitat i un gran repte.
La oportunitat:
Parteixo de la premissa que la distribució digital no serà global, serà local, aquest és un dels punts dèbils d?Amazon. La compra de productes en general i sobretot culturals ve condicionada pels entorns immediats i per tant caldran fnacs digitals establerts amb centre a cada cultura. De fet la Juke Box del pub anglès, ho tenia tot, era infinita, però ho tenia endreçat amb una lògica completament local i estava prescrita per la marca localíssima, la BBC. Per tant crec que en aquest camp no estarem, si assumim el repte amb ambició, sotmesos a la lògica implacable de la globalització.
El repte:
Construir un fnac digital amb ets i uts és un repte de primer ordre per una cultura com la nostra. Un fnac que ven tot el producte cultural que agrada al nostre públic potencial (i per tant ven el David Bisbal) però el ven desde la voluntat de situar el centre en la cultura catalana no serà gens fàcil i requerirà una inversió tan gran que cap de les empreses que hi ha avui en el camp de l?internet català poden assumir. De la capacitat d?aquestes empreses per adquirir musculatura financera i directiva o de la capacitat d?empreses del món de la indústria cultural que estan fora d?internet per entrar en aquest negoci en depèn que aprofitem la oportunitat que ens dona Internet per tenir un Fnac digital amb centre a la cultura catalana.